Gość w dom-telewizor milczy!

    Katarzyna Halfar

    Temat lekcji: Gość w dom-telewizor milczy!
    Scenariusz lekcji j.polskiego w kl. VI

    Cele ogólne:
    Zapoznanie z wierszem P.Bosmansa „Zawsze jesteś mile widziany”.
    Kształcenie umiejętności korzystania ze słowników.
    Kształcenie umiejętności pracy w grupie.
    Cele szczegółowe:
    UCZEŃ:
    czyta tekst ze zrozumieniem
    określa główną myśl utworu
    wypowiada się na zadany temat
    zna przysłowia o gościnności
    korzysta ze „Słownika synonimów
    rozumie, na czym polega świadome korzystanie z telewizor
    METODY:
    Praca w grupach, praca z książką, scenki dramowe, debata, mapa mentalna, burza mózgów.
    POMOCE DYDAKTYCZNE:
    słowniki, plansza, podręcznik, „Księga przysłów”
    TOK LEKCJI
    1 Rozmowa wstępna o domu (Jaki jest twój dom?).
    2 Tworzenie mapy mentalnej wokół słowa „gościnność’’.
    3 Praca ze „Słownikiem synonimów”- uzupełnianie mapy mentalnej.
    4 Czytanie wiersza P.Bosmansa „Zawsze jesteś mile widziany”
    5 Wyszukiwanie wersów, wyjaśniających, czym jest gościnność.
    6 Przypomnienie przysłów o gościnności („Gość w dom-Bóg w dom”)
    7 Zapis części tematu ,,Gość w dom…” oraz kilku przysłów do zeszytu.
    8 Praca w parach- przygotowanie scenki „Przychodzi gość do domu”.
    9 Prezentacja scenek.
    10 Praca ze „Słownikiem wyrazów obcych”: wyjaśnienie pojęć bon ton, savoire-vivre oraz tworzenie poprawnych zwrotów i wyrażeń (np. przestrzegać savoire-vivre’u).
    11 Rozmowa o roli telewizora w domu. (Czym jest dla domowników?)
    12 Głośne czytanie tekstu A. Kani „Gość w dom”.
    13 Uzupełnienie tematu: telewizor milczy.
    14 Wprowadzenie debaty: TELEWIZJA SZKODZI CZY POMAGA DOMOWNIKOM?
    15 Podsumowanie debaty.
    16 Zapisanie wniosku z debaty – pozostałej części tematu „… telewizor milczy”.
    17 Praca w grupach- redagowanie kilku zasad właściwego korzystania z telewizji.
    18 Omówienie pracy w grupach.
    19 Praca domowa – Zapisz zasady właściwego korzystania z telewizji.


    DEBATA (zadania dla grup)
    GRUPA 1
    Zapiszcie argumenty przemawiające za tym, że TELEWIZJA SZKODZI DOMOWNIKOM.
    Wybierzcie swego rzecznika, który przedstawi argumenty.
    Wybierzcie też sekundanta Waszego rzecznika.
    Czas:10 min.


    GRUPA II
    Zapiszcie argumenty przemawiające za tym, że TELEWIZJA POMAGA DOMOWNIKOM
    Wybierzcie swego rzecznika, który przedstawi argumenty.
    Wybierzcie też sekundanta rzecznika.
    Czas: 10 min.


    ZADANIA OSOBY PROWADZˇCEJ DEBATĘ
    1 Udziela głosu rzecznikowi grupy 1.
    2 Udziela głosu rzecznikowi grupy 2.
    3 Sekundant grupy 1 stara się obalić argumenty rzecznika grupy 2.
    4 Sekundant grupy 2 stara się obalić argumenty rzecznika grupy 1.
    5 Zwraca się do publiczności: Czy ktoś chce zabrać głos?(ok. 1 min.)
    6 Zarządza głosowanie publiczności – TELEWIZJA SZKODZI czy TELEWIZJA POMAGA .


    Opracowała mgr Katarzyna Halfar
    nauczycielka j. polskiego w SSP15 w Raciborzu



    Scenariusz lekcji języka polskiego jest załącznikiem do artykułu „Metody aktywizujące na lekcjach języka polskiego”.

    - reklama -
    - reklama -

    7 KOMENTARZE

    1. To naprawdę warta polecenia pozycja. W przystępny i bardzo interesujący; a zarazem rzetelny sposób ukazuje dzieje Śląska.
      Na 14 stronie Autor cytuje wiersz naszej rybnickiej poetki – Janiny Podlodowskiej – to ten, którego autora nie zna.
      Polecam!

    2. Super, że w szkole jest nowa pracownia komputerowa i od września nauka na informatyce będzie lepiej wyglądała, ale szkoda, że to dopiero teraz kiedy kończymy szkołę….

    KOMENTARZE

    Please enter your comment!
    zapoznałem się z regulaminem
    Please enter your name here