To ważne badania sprawdzające, jak uczniowie potrafią wykorzystać szkolną wiedzę. Przeprowadzano je po raz pierwszy w 2000 r., kolejne po 3 latach.
Badaniami PISA 2003 objęto ponad 275 000 uczniów w 41 krajach. Właśnie na stronach MENiS zamieszczono opracowanie wyników.
W badaniu zastosowano dwugodzinne testy przeprowadzane w szkole ucznia. Główny nacisk w PISA 2003 położono na matematykę, ale badaniom poddano również umiejętności uczniów w zakresie rozwiązywania problemów, myślenia naukowego oraz rozumienia tekstu, jak również postawy uczniów wobec nauki i szkoły. W zakresie myślenia matematycznego testy PISA 2003 sprawdzały umiejętność konstruowania i stosowania modeli matematycznych w sytuacjach życia codziennego oraz umiejętność interpretowania, uzasadniania i komunikowania wyników.
Polskie nastolatki tym razem wypadły lepiej w międzynarodowych badaniach umiejętności. W Niemczech i Finlandii już piszą z uznaniem o poziomie edukacji w Polsce.
Polska, która trzy lata temu, w teście PISA wypadła wyraźnie poniżej średniej (25. miejsce), teraz awansowała na pozycję w środku rankingu.
/BSp na podst. MENiS/