Wielkanocna Palma

Wielki Tydzien rozpoczyna się Niedzielą Palmową. W tym dniu wszyscy udający się do kościoła przynoszą palmy. Pięciolatki wraz ze swoimi rodzicami zrobiły własne palemki.W zajęciu otwartym licznie uczestniczyli rodzice i dziadkowie dzieci, krórzy mieli okazję podzielić się informacjami na temat tradycji dotyczących Świąt Wielkanocnych. Zajęcia przeprowadziła Pani Aleksandra Wawoczny przy współudziale Teresy Fijałkowskiej.

Konspekt zajęcia otwartego:
Palma Wielkanocna- zwyczaje i tradycje wielkanocne na Śląsku -scenariusz zajęć otwartych dla rodziców w grupie 5-latków

Cele główne: Rozbudzanie zainteresowań zwyczajami i tradycjami ludowymi związanymi ze Świętami Wielkanocnymi, wytworzenie miłej atmosfery w grupie, nawiązanie emocjonalnej więzi między rodzicem a dzieckiem
Cele operacyjne- Dziecko poznaje zwyczaje ludowe i symbole Świąt Wielkanocnych; uważnie słucha tekstu pt. „Marcinek i gniazdko zajączka”; poznaje sposób wykonania Palmy Wielkanocnej; współpracuje z rodzicem podczas pracy i zabawy; chętnie wykonuje ćwiczenia z Kinezjologii Edukacyjnej
Pomoce-płyty CD z nagraniem „Kinezjologiczne nutki”, „Klanza”; przykładowe palmy wielkanocne, materiały do działalności plastycznej, treść opowiadania
Przebieg zajęcia:

1. Powitanie rodziców, wspólna zabawa przy piosence powitalnej:
Wszyscy są, witam Was
Zaczynamy już czas
Jestem ja jesteś Ty
Raz dwa trzy
2 .Gimnastyka przy melodii „Kinezjologiczne nutki”- wykorzystanie ćwiczeń takich jak: ruchy naprzemienne, pozycja Cooka, słoń, kołyska, krążenie szyją, luźne skłony
3.Wspólne czytanie z dziećmi „Wielkanocnej bajeczki”(część wyrazów w tekście zastąpiona jest obrazkami):
Zniosła kurka trzy jajeczka (rys). Przyszła Gosia mała z gniazda (rys) wszystkie wyciągnęła i pomalowała. Ułożyła je starannie w świątecznym koszyku (rys). Te- zaczęły się przechwalać. Narobiły krzyku. Jestem w paski(rys)! a ja w gwiazdki(rys)! na mnie kurka(rys) złota! Co za wzory! Prześliczna robota!
Na przechwałkach, dyrdymałkach minął dzionek cały: Ja piękniejsza! Ja śliczniejsza! Wnet się posprzeczały.
Rzekł zajączek(rys) -Każda ładna, chociaż każda inna. Żadna z Was się o pierwszeństwo kłócić nie powinna.
Dobrze radził mądry zając(rys) , ale nic nie wskórał.
-Powiedz, która z nas piękniejsza? Powiedz szybko- która?
Wtedy włączył się baranek(rys) – O co się kłócicie?
Ja mam dla Was dar cenniejszy. I dał jajkom… życie.
Pękły wszystkie trzy pisanki(rys), a kurczątka(rys) małe z jajek się wygramoliły. Jaki świat wspaniały! Zapomniały o swej sprzeczce. Przyznacie to sami, że pisanki były tylko skorupkami(rys).
Krótka rozmowa o treści Wielkanocnej bajeczki.
Nauczyciel czyta tekst Jadwigi Masny-Mazurek pt.”Marcinek i gniazdko zajączka”
Wielkanoc zbliżała się wielkimi krokami- jak mówią dorośli. W tym roku babcia Daleka zaprosiła na święta całą rodzinę: mamę, tatę z Marcinkiem oraz wszystkie ciocie i wujków z dziećmi. Napisała w zaproszeniu, że chce, aby ta Wielkanoc była jak dawniej, jak wtedy, kiedy jej dzieci były małe.
Czy wiesz, że Marcinek ma dwie babcie?
Bliską, do której już sam potrafi przyjść, i Daleką, która mieszka na Śląsku i trzeba do niej jechać długo pociągiem. Marcinek nie mógł się doczekać spotkania z siostrami i braćmi ciotecznymi, z kuzynami i kuzynkami. Tata opowiadał mu, że dawniej, najmilsze w czasie świąt było to, że wszyscy byli razem. Dorośli wspominali dawne czasy, a dzieci bawiły się we wszystkie znane zabawy i jadły same przysmaki. A prezenty… przynosił zajączek.
Czy wiesz jak zajączek przynosi dzieciom wielkanocne prezenty?
Tata nie chciał Marcinkowi tego powiedzieć. Mówił tylko, że dla każdego dziecka robi gniazdko na prezenty.- Jak dobrze, że babcia Daleka ma ogródek- pomyślał Marcinek.
Kiedy wreszcie przyjechali do babci, wszyscy już tam byli. Na ścianach w kuchni wisiały świeżo wyprane i wykrochmalone makatki z wyhaftowanymi obrazkami i napisami: „Gdzie miłość i zgoda panuje – tam szczęście swe gniazdko buduje” i „Świeża woda zdrowia doda”. W wazonie były bazie, a obok stały cukrowe baranki, kurczak i zające. Był też koszyk pełen kraszanek i pachniały kołacze z serem i makiem.
Czy wiesz, co to są kraszanki i kołacze?
Wszyscy dorośli od razu zaczęli wspominać dawne czasy, a dzieci bawiły się w chowanego i w berka, i w różne ściganki. Nikomu nie wolno było wchodzić do ogródka.
Czy domyślasz się dlaczego?
Następnego dnia też nie od razu można było iść do ogródka. Najpierw wszyscy poszli do kościoła, potem jedli śniadanie i dopiero wtedy babcia powiedziała:
-Ciekawe czy Zajączek był już w naszym ogródku? Idźcie, dzieci, sprawdzić czy nie ma tam dla was prezentów w gniazdkach. Pobiegli jak najszybciej potrafili.
Pierwszy znalazł swoje gniazdko Grześ- było oznaczone literą G. Po nim od razu znalazły swoje prezenty Magda i Bożenka. Tadek też nie szukał długo gniazda z literą T. Tylko Marcinek biegał to tu, to tam i nie mógł znaleźć swojego gniazdka. Już prawie zaczął płakać, kiedy … nareszcie … zobaczył wyścielane sianem, pełne czekoladowych figurek swoje gniazdko.
4. Marcowa pogoda- zabawa ruchowa z wykorzystaniem ćwiczeń z Kinezjologii edukacyjnej – pozycja Denisona, siad skrzyżny i patrzenie na x
5. Rozmowa z dziećmi na temat przygotowań do świąt (wiosenne porządki, dekorowanie mieszkań, pieczenie ciast, malowanie pisanek) , oraz o tradycjach i zwyczajach wielkanocnych(bazie, baranki, kraszanki, święcenie pokarmów, śniadanie wielkanocne, składanie sobie życzeń, prezenty zajączka, , śmingus-dyngus, odwiedzanie bliskich)
W trakcie rozmowy z dziećmi nauczyciel prosi rodziców o opowiedzenie o tradycjach i zwyczajach panujących w ich domach.
6. Wycieczka do ZOO- zabawa ruchowa z wykorzystaniem -zmyślnych ruchów P.Denisona – ruchy naprzemienne, słoń, kobra, małpa, żyrafa.
7.Nauczyciel objaśnia, że zanim nadejdą święta dzieci razem z rodzicami pójdą poświęcić Palmę Wielkanocną, pokazuje kilka palm, objaśnia sposób wykonania zadania i zaprasza rodziców do wspólnego wykonania z dzieckiem Palmy Wielkanocnej.
8.Po zakończeniu pracy wszyscy uczestnicy zajęć stają do pamiątkowego zdjęcia. Po czym rozpoczyna się wspólna zabawa z rodzicami- „Stonoga”, „Siedem kroków”, itp.,

- reklama -

W trakcie zajęć wykorzystałam ćwiczenia z Kinezjologii edukacyjnej.
Kinezjologia edukacyjna ; gimnastyka mózgu to skoordynowany, prosty zestaw ruchów integrujących, które usprawniają proces uczenia.
Uczenie się, myślenie, twórczość to procesy nie tylko mózgu, ale całego ciała. Gra ono ważną rolę w całej naszej działalności intelektualnej, od najwcześniejszych ruchów, aż do wieku starości. Gimnastyka mózgu jest efektywna dla każdego. Poprawia efektywność uczenia się i wyniki we wszelkiej działalności człowieka: komunikowaniu pomysłów i myśli, twórczości, i występach artystycznych, muzyce, sporcie i tańcu i w większej wydajności pracy.
Oto kilka ćwiczeń gimnastyki mózgu i ich wpływ na proces uczenia:

1ruchy naprzemienne- koordynują pracę rąk
-wzrokowe, słuchowe, kinestetyczne przekraczanie linii środka
-poprawiają wymowę, pisownię, umiejętność pisania, słuchania, czytania
2. Słoń- poprawia koncentrację uwagi w czasie słuchania
usprawnia rozróżnianie i nazywanie dźwięków
zmniejszają napięcie mięśni przy mówieniu
3 Wahadłowe ruchy głową
ułatwiają czytanie w polu środkowym
łagodzą zmęczenie umysłu
4 Kołyska
usprawnia działanie całego centralnego systemu nerwowego
usprawnia uczenie się, podnosi umiejętności koncentracji uwagi przy opanowywaniu nowego materiału
usprawnia zdolności posługiwania się urządzeniami mechanicznymi, komputerami, itp.
wzmaga energię
5 Kobra
usprawnia rozumienie ze słuchu
usprawnia zdolności wysławiania się, umiejętności językowe, zwiększa koncentrację i zdolności skupienia uwagi
6 Sowa
usprawnia słuch, pamięć krótko- i długoterminową, formułowanie myśli i zdań
ułatwia rozumienie ze słuchu, poprawne wysławianie się i literowanie, rachunki matematyczne, zapamiętywanie cyfr
7 Luźne skłony
daje poczucie równowagi i koordynacji ciała
podnosi pewność siebie
usprawnia czytanie i rozumienie oraz zdolności do arytmetyki i abstrakcyjnego myślenia
Wymieniłam tu tylko kilka ćwiczeń. Zainteresowanych odsyłam do literatury tematu np. „Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej”- dr Carla Hannaford
Aleksandra Wawoczny

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj