Zmagania z ortografią

Dzisiaj, 14 kwietnia, uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów zmagali się z trudnościami ortograficznymi w XII Powiatowym Konkursie Ortograficznym „MISTRZ ORTOGRAFII”.

Niezwykłe miejsce


Niektórzy nadzwyczaj lubią małe sklepiki z artykułami kolonialnymi. Muszą być one elegancko urządzone, tak więc wzdłuż ściany biegnie ciężka, mahoniowa lada. Wewnątrz niezbędne są kryształowe lustra, mosiężne skuwki, okucia, żyrandole rzucające jasnożółte światło. Unosi się tu zapach kawy z Brazylii, cykorii, mięty, bazylii, a także ziół tworzących mieszankę nieco drażniącą powonienie. Nawet abstrahując od uroku zapachów, warto tam wejść, aby odpocząć od szumu i zgiełku supermarketów z piszczącymi wózkami, tłumami przy kasach i niczym nie wyróżniającymi się towarami. W niewielkich sklepikach natomiast znajdziemy dziesiątki słoików z egzotycznymi przyprawami, korzeniami, duży wybór herbat z Indii, Chin czy stoków Kilimandżaro. Chciałoby się wszystko kupić, należałoby jednak mieć dużo gotówki, bo ceny są z reguły wygórowane. Za jakość, eleganckie wnętrza i przemiłą obsługę trzeba, chcąc nie chcąc, zapłacić.



Test ortograficzny

- reklama -


1. Podaj po jednym przykładzie wyrazu, który będzie stanowić uzupełnienie poniższej notatki:


„ż” wymienia się na ………. np. ……………… 1p.


ch” wymienia się na ……… np. ……………… 1p.


” h” wymienia się na …………. np. …………………… 1p.



2. Dopisz odpowiednie rzeczowniki:


mieszkaniec Moskwy ……………………… 1p.


mieszkaniec Szwajcarii …………………… 1p.


mieszkaniec Azji …………………………… 1p.



3. Przekształć bezokoliczniki na formy osobowe czasowników:


co robił? pragnąć- ……………….. 1p.


drżeć – …………………. 1p.


co robiła? przełknąć – …………….. 1p.


grzmieć – ………………. 1p.



4. Podkreśl poprawną odpowiedź: 1p.


a) cząstkę – byśmy, – byś, – by piszemy łącznie z osobowymi formami czasownika


b) cząstkę – byśmy, – byś, -by piszemy łącznie po nieosobowych formach czasownika



5. Podziel podane wyrazy na sylaby:


odżywiać się ………………………………….. 1p.

neurolog ……………………………………… 1p.

pies …………………………………………. 1p



6. Dopisz takie formy wyrazów(lub wyrazy pokrewne), które pozwalają wyjaśnić zapis
poniższych przykładów:


grodzki ………………………………………………… 1p.


bałtycki ………………………………………………….1p.


islandzki …………………………………………………1p.


żywiecki ……………………………………………….1p.


Francuzka ……………………………………………..1p.


uchodźca ……………………………………………….1p.



7. W poniższych zdaniach postaw opuszczone przecinki.


Choć zaplanowaliśmy już co innego nie mogą nas wyprzedzić inne stacje.
Rankiem gdy jeszcze większość ludzi spała rząd podał się do dymisji.
Wiadomość którą państwo usłyszeli podajemy jako pierwsi.



8. W wyznaczone miejsca wpisz: ą, ę, om, on, em, en.


stud__t J__drek 1p.


bł__kitny kapelusz z szerokim r__dem 1p.


w tym mom__cie przeci__gn__ł si__ 1p.


przygl__dał si__ chmur__ 1p.


k__s bułki z k__fiturą 1p.


w żołwim t__pie poszedł na zaj__cia 1p.



Dyktando i test dla gimnazjalistów:

Mrożąca krew w żyłach przygoda z krzywulcem


Chcąc nie chcąc, Andrzej podąża na przełaj ku ponurej kniei. Późnowiosenne promienie słońca z trudem przedzierają się przez baldachim ledwo ledwo rozchylonych żółtawozielonkawych liści drzew. Wkrótce otacza go niemalże hebanowy, prawie kruczoczarny, wszechpanujący mrok. Znienacka zrywa się nieokiełznany huragan. Wicher z zatrważającym wyciem harcuje w prawie każdym zakamarku kniei. Strzeliste korony drzew chylą się ku dołowi, z chrzęstem spadają na ziemię rachityczne gałązki, żywiołowo wirują zeschłe liście. Bohaterskiego junaka ogarnia coraz większe przerażenie. Ni stąd, ni zowąd rozlega się jakieś szurum – burum , łubu – du, dziwne chrobotanie i głucho brzmiące człapanie. Cóżeż to za szarża ?! Wszystkie leśne żyjątka pierzchają w popłochu, młodziana strach przygważdża do ziemi. Tuż przed nim wyrósł odrażający, wręcz ohydny, krzywulec. Ów spiczastogłowy, krzywonosy i kłapouchy niewydarzeniec był pokryty częściowo brudnoszarym puchem, częściowo znów mahoniowo prążkowanymi chitynowymi łuskami. Jego żółte ślepia przeszyły chłopaka na wskroś. Po chwili ten półdziki stwór odezwał się głosem zgrzytliwym niczym zawiasy prastarych wrót i złowróżbnie zachichotał.
– Chcesz, abym przebódł cię włócznią, przerżnął nożem czy też użynał po kawałeczku?!
Odważniak stał wpółżywy. Naraz szast-prast, wszystko znika w okamgnieniu, wokół pozostaje bezbrzeżna czerń. Hura! Spotkanie z ohydztwem okazało się upiornymi sennymi halucynacjami.



W podanych fragmentach wyszukaj błędy , podkreśl je, wpisz do tabeli i popraw.


„Ziemia zaś była bezładem i pustkowiem, ciemność była nad powierzchnią bezmiaru wód, a duch Boży unosił się nad wodami”(Rdz 1,2). Hebrajskie wyrażenie, oddane w polskim przekładzie przez „bezład i pustkę”, oznacza pustkę przeraźliwą, wiejącą grozą, uniemożliwiającą jaką kolwiek orjentację. Jest to odpowiednik chaosu, ale trzeba tu dodać, że ów grecki chaos to także przede wszystkim ziejąca pustką otchłań, prużnia, a nie to, co dzisiaj nazywamy chaosem […]

(fragm. książki Prawie wszystko o Biblii)



W całej Biblii hebrajskiej żadna księga nie stawia […] pytania o sens cierpienia tak jasno i tak ,rzec by się chciało, brutalnie, jak księga Hioba. A chociaż jest to opowieść fikcyjna, to przecież pod wrarzeniem egzystencjalnej prawdy skargi Hioba zapominamy o tym tak dalece, że staje się nam on bliższy od wielu innych, wpełni historycznych bohaterów Starego Testamentu. I każdy niemal człowiek cierpiący dziś jeszcze odnajduje w jego słowach własną udrękę. […]

(fragm. książki Rozmowy o Biblii)



Klasycyzm to nieukochanie tego, co ładne i gładkie, a kultura to nie ruiny i wilgotne, bo oblane łzami, wzgórza Itali. Kto tak czyta Horatiusa, nararza się na słuszny zarzut, że uważa tego poetę za trupa: cywilizacja jest dla niego dziełem zmarłych. Choć oczywiście opcowanie ze zmarłymi jest jedynym ratunkiem dla poety, którego otacza „chaos i zgroza, i pustka śmiertelna”.

(J. M. Rymkiewicz Czym jest klasycyzm)


Autorkami zadań są: Katarzyna Halfar i Joanna Chrzanowska – Rybeczka.

Czytaj też o wynikach konkursu.

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj