Autobusy jakiej firmy?

61

Jak widać, Miasto najchętniej pozbyło by się kłopotu z niedochodową firmą. Sugerowano, że Transgór zainteresowany jest wywozem śmieci, a PKS – obsługą linii miejskich…

Po ukazaniu się artykułu "Autobusy innej firmy" redakcja portalu otrzymała list, który publikujemy poniżej.


"Już pod koniec ubiegłego roku lokalna prasa pisała, że oferty przyjęcia udziałów w Przedsiębiorstwie Komunalnym złożyły w magistracie dwie firmy: Transgór Rybnik i PKS Racibórz. Ponieważ są to oferty dość ogólne prezydent Osuchowski nie podjął żadnych rozmów z tymi firmami.


Jak widać, obecnie Miasto najchętniej pozbyło by się kłopotu z niedochodową firmą. W prasie sugerowano, że Transgór zainteresowany jest wywozem śmieci a PKS – obsługą linii miejskich. Obawiam się, że Transgór także jest zainteresowany komunikacją miejską w Raciborzu bo właśnie Transgór wespół z PKS Rybnik obsługują linie miejskie w Rybniku i Wodzisławiu Śl.


Należy zastanowić się, co dla miasta będzie najlepszym rozwiązaniem;
– Pozostawić Przedsiębiorstwo Komunalne w dotychczasowej strukturze i ciągle do niego dopłacać?
– Sprzedać PK firmie spoza Raciborza – w tym wypadku – Transgór Rybnik?
– Sprzedać PK firmie z Raciborza – w tym przypadku – PKS w Raciborzu?
Postaram się odpowiedzieć na tylko na 2 i 3 pytanie. Na pierwsze pytanie powinni odpowiedzieć prezydent Osuchowski i Rada Miasta.
Gdy Transgór Rybnik przejmując PK prawdopodobnie:
a) zwolni większą część pracowników biurowych i obsługi technicznej;
b) przerejestruję pojazdy do Rybnika (tak jak to się stało gdy PKS Rybnik przejmował PKS Wodzisław Śl.) i wszelkie opłaty i podatki będą zasilać kasę miejską Rybnika;
c) jest nikła szansa na poprawę sytuacji taborowej – zaczną jeździć stare Ikarusy i Karosy;
d) wzrosną ceny biletów (dorównają cenom w Rybniku i Wodzisławiu),
e) Transgór rozszerzy swoje wpływy na teren ziemi raciborskiej – umocni swoją prawie monopolistyczną pozycję w południowo-zachodniej części woj. Śląskiego.
f) w tej części woj. Śląskiego Transgór konkurenta będzie miał jedynie w PKS Rybnik i PKM Jastrzębie
g) pozycja PKS Racibórz zostanie marginalna, co w najlepszym układzie doprowadzi do przejęcia PKS-u np. przez PKS Rybnik – tak jak to się stało z PKS Wodzisław Śl., lub zastanie sprzedany firmie zewnętrznej np. Connex a w Raciborzu pozostanie jedynie plac postojowy dla autobusów.
PKS Racibórz przejmując PK prawdopodobnie:
a) ograniczy zatrudnienie pracowników biurowych z PK
b) wszelkie podatki i opłaty będą nadal zasilać kasę miejską Raciborza
c) jest szansa na wymianę taboru, którym obecnie dysponuje PK – jeżeli nie na nowy to przynajmniej na używany ale w lepszym stanie technicznym
d) nie powinny wzrosnąć ceny biletów komunikacji miejskiej
e) spełni się "marzenie" poprzednich włodarzy miasta, którzy już próbowali przejąć PKS Racibórz w celu połączenia z PKM
f) umocni się pozycją rodzimego przewoźnika -PKS w Raciborzu- w tej części woj. Śląskiego.


Teraz wszystko zależy od naszych władz miejskich. Mam nadzieję, że wybiorą rozsądnie nie patrząc jedynie na doraźne korzyści i największą zaoferowaną cenę za Przedsiębiorstwo Komunalne. Powinni rozważyć co się będzie opłacało bardziej dla miasta w dłuższej perspektywie. W przypadku korzystnego dla PKS-u rozstrzygnięcia myślę, że i śmieciarkami PKS też się zajmie. Inaczej Racibórz stanie się jeszcze bardziej prowincjonalnym miasteczkiem.
Można zauważyć, że raciborski PKS zaczyna coraz prężniej działać, odnawia swój tabor, uruchamia nowe linie. Ciekawe tylko dlaczego na otwarciu zmodernizowanego dworca PKS-u nie było żadnego z prezydentów Raciborza? Czyżby nie byli nastawieni przychylnie do raciborskiego (własnego-miejscowego) PKS-u?
Wniosek nasuwa się tylko jeden – gdy wejdzie tutaj Transgór Rybnik lub inna firma spoza Raciborza straty w rynku pracy dotkną nie tylko samego Przedsiębiorstwa Komunalnego lecz w niedługiej perspektywie także raciborski PKS.


J.K

- reklama -

Najnowsze firmy w PLUSYdlaBIZNESUWięcej firm >>

Ostatnio dodoane ogłoszenia w #kupujlokalnieWięcej ogłoszeń >>

61 KOMENTARZE

  1. J.K.

    Ta notka z Nowin jest chyba też sprzed 2 lat. I tak to nam Osuchowski zafundował „tani” wywóz śmieci i „tanią, sprawną i wygodną” komunikację miejską oddając p.Kowalewskiemu PK na kolejne ileś tam lat. A kto zasiada w radzie nadzorczej Przedsiębiorstwa Komunalnego? Wygląda na to, że wszystko zostało w rodzinie i u kolesiów.

  2. 111

    Do Miraka G.-To, że mamy ludzi starszych i chorych nie znaczy wcale, że miasto musi mieć na liście opłat kom. miejską. Starsi i chorzy niech relaksują się na swój koszt, a PKS przejmie całkowicie transport ościennych dzielnic i sprawa załatwiona.

  3. J.K.

    111 nie czujesz w ogóle tematu. 1.Miasto ustawow jest zobowiązane do zapewnienia kom. miejskiej. 2. rozumując jak Ty: po co wodociągi – potrzebujesz wody to kup sobie w sklepie, nas…eś posprzątaj g… sam, po co składowisko śmieci – nabrudziłeś to też posprzątsz za sobą, tylko co z tą górą śmieci, która ci urośnie. Zastnów sie o czym piszesz.

  4. nasza „komunikacja miejska” to dno. Autobusy wożą powietrze, jak np. linia nr „9” – kurs o 22:00 z Pl.Konstytucji w kierunku Siwonia przez Gamowską. Co najmniej do przystanku Opawska Elektro, czyli mniej więcej do połowy kursu autobus jedzie pusty (jak jest dalej nie widziałem). Jest to przeważnie duży Jelcz M11. Aha, jeszcze jedno: nie widziałem by kiedykolwiek ktoś wsiadał/wysiadał na Gamowskiej do autobusu o tej porze…

  5. A-F

    Właśnie znalazłem pewną ciekawostkę natury miejskiej komunikacji. Grudziądz jest najmniejszym w Polsce miastem (99 tys) posiadającym linie tramwajowe (czynne)!!!. Nie mówiąc, że obowiązkowo ma miejskie autobusy. Dlaczego w tak „małym” mieście opłaca się mieć tramwaje? Wystarczy popatrzeć na rozkład jazdy by się przekonać dlaczego a potem porównać to z rozkładem PK Racibórz http://www.mzk.grudziadz.pl/liniat2.html

  6. A-F

    A to przykładowy rozkład jazdy PK w Raciborzu. Linia przebiegająca przez samo centrum miasta. Jak łatwo zauważyć, że grudziądzki tramwaj w niedziele jeździ o wiele częściej niż autobusy w Raciborzu w zwykły, powszedni dzień http://www.pk.raciborz.com.pl/rozklad/3.pdf Z takim rozkładem jazdy raciborskie autobusy daleko nie zajadą (już nie licząc że połowa pasażerów jest zwolniona z opłat za bilet bo albo jest w podeszłym wieku, albo jest dawcą krwi, albo ma paszport Polsatu).

  7. J.K.

    „Wygrają najlepsi” W UM jest już przygotowywana specyfikacja do przetargu na świadczenie usług wywozu odpadów. Obecnie zajmuje się tym miejska spółka – Przedsiębiorstwo Komunalne. Nowy wykonawca wyłoniony zostanie w drodze zamówień publicznych, bo zobowiązują do tego przepisy. W tym roku ma się też odbyć przetarg na komunikację miejską. – now właśnie najlepszym okazał się Kowalewski. Przetarg został ogłoszony a potem zniknął ze stron BIP PK – jak tak można?

  8. Arteks

    A niech mi ktoś wytłumaczy kto finansuje linię 14 Racibórz-Rydułtowy bo nie bardzo rozumiem rozrzutność raciborskiego PKM jeśli finansowana byłaby z budżetu miasta. Przecież z Raciborza do Rydułtów jeżdżą pociągi finansowane z budżetu Urzędu Marszałkowskiego… Linia 14 wystarczyłaby na odcinku Racibórz-Pszów nie sądzicie?

  9. do AF

    Grudziądz ma te tramwaje od przedwojnia. W racku nie było tramwai, więc nie ma takiej tradycji. A koszty budowy linii tramwajowej! Chłopie!My sobie poradzic z już isniejąca PKP nie umiemy. To wszystko trzeba konserwować itp.

  10. Polo

    Autor artykułu zapomniał napisać że w Raciborzu mamy najtańsze bilety w okolicy prosze się zapoznać z cennikiem miast ośćennych a jeżeli pasażer chce wygodnie podróżować to powinien za to więcej płacić a nie tylko narzekać.

  11. nick

    No i co?… Jajco!

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here