Stymulacja polisensoryczna „Poranny krąg”

W grupie specjalnej naszego przedszkola odbyły się kolejne zajęcia oparte o stymulację polisensoryczną „Poranny Krąg”. Tym razem motywem przewodnim zajęć była zima. (Przypominam, że w tej metodzie podstawowymi elementami są barwy, zapachy , gra na instrumencie, bodźce smakowe i żywioły. Każdej porze roku przypisane są inne bodźce.)Barwą charakterystyczną, kojarzącą się z zimą jest biel i błękit. Są to kolory ciszy i spokoju, przypominają zimowy chłód. Biel jest sumą wszystkich częstotliwości promieniowania widzialnego, jest światłem. Może działać nużąco i uspokajająco i kojarzyć się z pustką. Kolor biały rozjaśnia, promieniuje i uspokaja. Drugi typowy dla zimy kolor to błękit. Kojarzy się on z głębią i dalą nieba lub wody. Błękit jest też kolorem duchowości i życia religijnego, ponieważ prowadzi do wyciszenia.
Barwy zimy decydują o wystroju sali, która powinna być przystrojona kolorem niebieskim i białym.
Zapachem związanym z zimą jest mięta. Ma ona działanie uspokajające, rozluźniające i wzmacniające. Powoduje, że nasze drogi oddechowe są udrożnione. Do smakowania zimą podajemy dzieciom pastylki miętowe.
Zimą używamy jako instrumentów różnych dzwoneczków, np. metalowych, o różnej wielkości powiązanych ze sobą lub pojedynczych, można również używać trójkąta.
Żywiołem związanym z zimą jest woda. Woda jest elementem niezbędnym do zycia, jest życiodajna, nie ma zapachu, smaku ani też koloru, woda leczy i niszczy jest początkiem i końcem. Zimą woda zamienia się w lód, co można wykorzystać w czasie prowadzonych zajęć.

Przykładowy scenariusz zajęć:
1. Zapalenie lampki zapachowej ( miętowej).
2. Obejście z lampką w kręgu dzieci, wymienienie ich imion, zwrócenie uwagi na zapach i cechy ognia ( jasny, ciepły).
3. Zaśpiewanie powitalnej piosenki z jednoczesnym masażem dłoni dziecka olejkiem miętowym.
4. Krótkie opowiadanie o zimie i pokazanie związanych z nią ciekawostek przyrodniczych ( obserwowanie śniegu i lodu).
5. Spotkanie z żywiołem ( demonstrowanie wody w stanie ciekłym i stałym, dotykanie przez dzieci lodu, ocena jego cech: zimny, śliski, twardy, mokry, wytwarzanie piany, robienie deszczyku):
Wrzucenie kostek lodu do wody i obserwowanie co się z nimi dzieje
Wytwarzanie piany z mydła i roztrzepywanie rękami, dmuchanie na pianę
Wkładanie rąk do wody, robienie deszczyku
Pada śnieżek – opryskiwanie twarzy dzieci kropelkami wody i muskanie ich kawałkami białej bibuły, dmuchanie na skrawki bibuły symbolizujące śnieg.
Lepienie kul śnieżnych z gazet, rzucanie śnieżkami.
6. Demonstracja instrumentu zimowego ( wykonanie piosenki z jednoczesnym zagraniem na dzwonkach lub trójkątach).
7. Zastosowanie bodźców smakowych ( podanie dzieciom pastylek miętowych).
Zgaszenie lampki zapachowej i pożegnanie dzieci.
Zajęcia przeprowadziła i opracowała: mgr Halina Rycerz – Kuliga – psycholog

- reklama -

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here