Światowy Dzień Zdrowia

0

Na 7 kwietnia przypada Światowy Dzień Zdrowia. Tegoroczny obchodzony jest pod hasłem: „Chrońmy zdrowie przed wpływem zmian klimatycznych.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła, że temat tego dnia będzie koncentrował się na ochronie zdrowia przed szkodliwym wpływem zmian klimatycznych.

- reklama -

Niektóre ze skutków zmian klimatycznych stają się w coraz większym stopniu widoczne. W dłuższej perspektywie czasowej, szczególne obciążenie dla przyszłych pokoleń stanowić będą skutki zdrowotne i społeczno-gospodarcze zmian klimatycznych. Rozwój transportu, zwiększone wydobycie i przetwarzanie paliw kopalnych oraz zmiany w użytkowaniu ziemi poprzez np. wycinanie lasów  i niszczenie niektórych form rolnictwa spowodowały wzrost emisji gazów, zarówno tych występujących naturalnie w atmosferze (np.CO2 , metan, ozon), jak i wytwarzanych w wyniku działalności człowieka (tlenki azotu, freony). Zwiększona koncentracja tych gazów (głównie CO2) w atmosferze wywołuje znaczące nasilenie efektu cieplarnianego, a  w konsekwencji zachwianie klimatycznej równowagi Ziemi.

 

Naukowcy z Międzynarodowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) ocenili ryzyko związane z działalnością ludzi na zmianę klimatu i wyłonili kluczowe konkluzje:

– Ocieplenie z prawdopodobieństwem ponad 90% jest spowodowane przez działania człowieka

– Średni wzrost temperatury w XXI wieku wyniesie 2-4°C, a może sięgnąć nawet 6,4°C

– W 2080 roku bez wody pozostanie od 1,1 do 3,2 miliarda ludzi. W tym samym czasie ponad 600 milionów ludzi będzie cierpiało głód

– Aby nie dopuścić do przekroczenia wzrostu średniej temperatury na Ziemi o 2,0-2,4 stopnia, należy najwyżej do 2050 roku ograniczyć roczną emisję dwutlenku węgla do atmosfery o 50-85%.

 

Efekt cieplarniany powoduje, topnienie arktycznych lodowców, wzrost poziomu mórz, nasilenie częstotliwości występowania ekstremalnych zjawisk meteorologicznych, które pustoszą zaludnione obszary odbierając im życie i mienie (fale upałów, gwałtowne burze i ulewy, huragany, pożary) oraz przemieszczenie stref nadających się pod uprawy, stwarzając zagrożenie dla wielu gatunków i ekosystemów.

 

Nie bez znaczenia jest również wpływ tych zmian na zdrowie samego człowieka. Powodują one:

– częstsze udary słoneczne i zgony na skutek fali upałów, ale jednocześnie mniej zgonów na skutek wyziębienia

– zagrożenie życia i zdrowia na skutek ekstremalnych zjawisk pogodowych

–  rozprzestrzenianie się chorób przenoszonych przez komary, roztocza, kleszcze, ślimaki, skorupiaki i inne zwierzęta

– wzrost częstości schorzeń wywołanych zanieczyszczeniem powietrza i hałasem.

 

Najbardziej szkodliwymi czynnikami tego klimatu są:

– Dwutlenek węgla znajdujący się w powietrzu, który powoduje częstsze występowanie u mieszkańców chorób dróg oddechowych oraz zwiększoną ich podatność na choroby nowotworowe

– Tlenki azotu, które podwyższają ciśnienie krwi, powodują zaburzenia krążenia, spadek wydajności oddechowej oraz drażnią oczy

– Oddychanie powietrzem miejskim z tlenkiem węgla (CO) podwyższa ryzyko zawału serca, choroby wieńcowej oraz chorób układu krążenia. Co więcej zastępuje tlen w krwi i powoduje jego niedobór co może prowadzić do uszkodzeń systemu nerwowego i mózgu, nawet do śmierci

– Kadm (Cd) kumuluje się w wątrobie, nerkach i kościach i może powodować raka płuc i osteoporozę. Wzmaga także nadciśnienie tętnicze

– Ołów (Pb), który osadza się w kościach i wpływa na nerki oraz system nerwowy np. może powodować choroby umysłowe. Jest szkodliwy dla wątroby oraz osłabia oczy

– Fluor (F) jest potrzebny dla organizmu (np. kości, zęby), lecz w niewielkich ilościach. Zbyt wielkie dawki niszczą kości, nerki i płuca, mogą powodować raka płuc

– Ozon troposferyczny (O3) powodujący np. smog foto-chemiczny drażni oczy i system oddechowy, może nawet częściowo uszkodzić górne drogi oddechowe.

 

Skutki postępujących zmian klimatycznych mają zasięg globalny. Najprostszym i jednocześnie podstawowym sposobem zapobiegania dalszemu ocieplaniu klimatu jest efektywniejsze wykorzystywanie energii. Nawet niewielki wysiłek każdego z nas włożony w zmianę dotychczasowych przyzwyczajeń może mieć wpływ na stan środowiska naturalnego.

 

WYSTARCZY TYLKO CHCIEĆ:

Oszczędzaj wodę:

– nie zużywaj więcej wody niż jest do naprawdę konieczne

– korzystaj z prysznica zamiast kąpieli w wannie- jest zdrowszy i oszczędniejszy, a przy tym zmniejsza emisję CO2 nawet o 230 kg rocznie na osobę

– zakręcaj kran gdy woda nie jest ci potrzebna (np. podczas mycia zębów)

– kiedy zmywasz ręcznie zatykaj zlew, oszczędzisz 50% niezbędnej do tej czynności wody.

 

Ograniczaj ilość odpadów:

– segreguj śmieci w swoim gospodarstwie domowym i wyrzucaj je do oznaczonych pojemników zbiorczych

– zrezygnuj z używania jednorazowych torebek i reklamówek- z powodzeniem zastępują je torebki papierowe i torby płócienne (są estetyczne, wygodne i można użyć ich wielokrotnie)

– jeśli masz możliwość, wybierz towar bez opakowania lub w opakowaniu przyjaznym dla środowiska, używaj produktów z recyklingu, np. papieru toaletowego czy ręczników papierowych

– nie wyrzucaj baterii, akumulatorków i elektrośmieci tzn. nieużywanego, przestarzałego lub zepsutego sprzętu elektrycznego i elektronicznego do śmietnika

 

Oszczędzaj energię elektryczną:

– stosuj żarówki energooszczędne- są trwalsze i zużywają 5 razy mniej energii od tradycyjnych źródeł światła co oznacza 5-krotnie niższe rachunku

– dopasuj moc oświetlenia do zapotrzebowania w danym pomieszczeniu, nie zostawiaj zapalonego światła w pustym pokoju

– nie pozostawiaj sprzętu elektronicznego w trybie czuwania tzw. „standby”, świecące diody w czterech urządzeniach w domu powodują emisję ponad 200 kg CO2 rocznie i kosztują nas dodatkowe 70 zł

– nie pozostawiaj w gniazdku ładowarki do telefonu komórkowego – pobiera prąd, który w 95% jest marnowany

– zmniejsz ogrzewanie o 10C – pozwoli to zaoszczędzić 7% zużywanej energii nie wpływając na zmianę naszego samopoczucia.

 

Oszczędzaj gaz:

– nie gotuj bez pokrywki- przyrządzając potrawy w ten sposób marnujesz 300% energii

 

Ogranicz ilość podróży samochodem i samolotem

– każde zaoszczędzone cztery litry paliwa to 10 kg CO2 mniej w atmosferze. Częściej wybieraj transport publiczny lub rower

 

Nie wycinaj drzew, hoduj rośliny doniczkowe:

– chronią przed hałasem, pozytywnie jonizują powietrze, pochłaniają dwutlenek węgla (CO2), zielony kolor uspakaja.

 

Ogranicz zużycie detergentów i środków czystości:

– emitują chlor, który bierze udział w powstawaniu dziury ozonowej

 

Dbaj o zdrowie:

– nie pal – każdy papieros skraca życie o 8 minut

– myj owoce – usuniesz 70% zanieczyszczeń ołowiem

– nie kupuj żywności z konserwantami, sztucznie barwionej i słodzonej słodzikiem

– sprawdzaj datę ważności produktów

– nie hałasuj

 

/Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Raciborzu/

- reklama -

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here