Zabawy zabawkami

Zabawa to najprostsza i najprzyjemniejsza forma aktywności dzieci. Dzięki niej dziecko uczy się, odpoczywa, ćwiczy różne umiejętności, a także poznaje świat.

Artykuł sponsorowany.  

- reklama -

 

Dobór zabawki powinien być odpowiedni do wieku dziecka. Zabawka niedostosowana do wieku dziecka nie będzie oddziaływała stymulującą, wręcz odwrotnie, będzie wzbudzała niechęć u dziecka – negatywne emocje. Małemu dziecku zabawki zapewniają poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Służą temu tzw. „przytulanki”- miękkie zabawki i maskotki.

 

Zabawki umożliwiające manipulację dają dziecku poczucie kontroli nad nimi oraz satysfakcję z ich opanowania. Rozwijają spostrzegawczość oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Doskonalą sprawność manualną. Zabawki pozytywnie wpływają na wyobraźnię i kreatywność dziecka. Ich wykorzystywanie w zabawach z innymi dziećmi uczy nawiązywania i podtrzymywania kontaktów interpersonalnych oraz pomaga nawiązać nowe kontakty koleżeńskie.

 

Niebezpieczne natomiast dla prawidłowego rozwoju dziecka jest kupowanie mu coraz to nowych zabawek w sytuacji, gdy rodzice sami tak faktycznie nie mają dla niego czasu. Bywa, że dla niektórych rodziców kupowanie atrakcyjnych, modnych zabawek jest najczęstszym sposobem komunikowania dziecku swojej miłości do niego. Zabawka ma wówczas zrekompensować częstą nieobecność matki lub ojca. Staje się substytutem dobrego rodzica. Dziecko zaś będąc w takiej sytuacji domaga się coraz to nowych przedmiotów i zabawek, ponieważ jest to dla niego najbardziej znany sposób otrzymywania rodzicielskiej miłości.

 

Bywają również takie przypadki, wynikające ze złej postawy rodzicielskiej, w których zabawka kupowana przez rodzica służy pokazaniu swojej pozycji materialnej. Dziecko wówczas zdobywa sobie przyjaciół poprzez chwalenie się swoimi „cudownymi” zabawkami, co nie sprzyja budowaniu pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej.

 

Przednią rolę w rozwoju dziecka pełnią zabawy. Zabawy rozwijające to takie, które kształtują funkcje słuchowo-językowe (np. rozwiązywanie zagadek, krzyżówek, rebusów, odgadywanie słów na daną głoskę, wspólne wymyślanie opowiadań, wspólne czytanie książeczek itp.); wspomagają rozwój ruchowy dziecka (np. jazda na rowerze, na rolkach, łyżwach, nartach, zabawy z piłką itp.) oraz manualny (np. rysowanie, malowanie, kolorowanie, lepienie z gliny, plasteliny, wycinanie, składanki papierowe, orgiami itp.). Spostrzegawczość, pamięć wzrokową oraz koordynację wzrokowo-ruchową doskonalą zabawy typu „memory”, układanie puzzli, klocków, gry typu „Piotruś”. Ogólny rozwój dziecka oraz odporność emocjonalną kształtują popularne gry planszowe czy też zabawy typu „bierki” lub „pchełki”.

 

Dużo dzieci preferuje obecnie spędzanie wolnego czasu grając w gry komputerowe lub oglądając bajki. Organizując dziecku czas przeznaczony na zabawę warto jednak zwrócić uwagę, aby nie był to jedynie czas spędzony przed komputerem czy telewizorem. Dla pełnego rozwoju oraz w celu odreagowania stresu i napięć emocjonalnych, niepokoju, zahamowań ważne są przede wszystkim zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.

 

 

Bawiąc się z dzieckiem, warto też wrócić do zapomnianych, ale sprawdzonych zabaw z własnego dzieciństwa. Może to stać się okazją do wspomnień i rozmowy z dzieckiem oraz spędzenia z nim wolnego czasu, a tym samym umocnienia więzi rodzinnych.

/Psycholog mgr Joanna Mrozek i mgr Marta Wolna/

 

Z okazji Dnia Dziecka wspaniałych chwil, wypełnionych zabawą z rodzicami wszystkim dzieciom życzą Hanna i Piotr Klimowie właściciele aptek: św. Mikołaja przy ul. Londzina oraz Świętych Kosmy i Damiana przy ul. Gamowskiej w szpitalu w Raciborzu.

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj