Złomowanie auta

Jeżeli pojazd będzie charakteryzował się danymi technicznymi odbiegającymi od  wymagań technicznych w zakresie ochrony środowiska, to zostanie uznany za wycofany z eksploatacji. To właśnie przewiduje nowelizacja ustawy o odpadach.

Zgodnie z nowelą minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, wymagania, jakie mają spełniać pojazdy, aby nie uznać je za odpady. W takim rozporządzeniu mają zostać uwzględnione takie wymagania jak   bezpieczeństwo użytkowania pojazdów, ochrony środowiska, ewentualne  zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzi. Jeżeli samochód nie będzie spełniał wskazanych parametrów, to wówczas inspekcja ochrony środowiska uzna auto za wycofane z eksploatacji i zostanie poddane rozbiórce  w specjalistycznej  stacji demontażu lub punkcie zbierania takich pojazdów. Funkcjonujące dzisiaj prawo  określa, że właściciel może oddać np. samochód, przyczepę kempingową czy motocykl w takie miejsce, ale nie musi.

- reklama -

Zgodnie ze zmienianą w nowelizacji ustawą o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji firma specjalizująca się w  demontażu  zobowiązana zostanie  osiągać poziom odzysku odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji w wysokości 95 proc. masy przyjętych samochodów. Odzysk materiałów ma z kolei wynosić 85 proc. masy pojazdów. Wymogi te obejmą wszystkie przyjmowane pojazdy.  W tej chwili  przepisy pozwalają na osiągnięcie niższych poziomów recyklingu i odzysku w przypadku motocykli czy samochodów wyprodukowanych przed 1980 rokiem. Nowe przepisy sprawią, że wysokie wymagania obejmą bez wyjątków  rozbiórkę  wszystkich pojazdów

Zgodnie z nowelą za demontaż pojazdów poza wyspecjalizowaną do tego stacją lub wymontowywanie z aut wycofywanych z eksploatacji części będzie groziła kara od 10 tys. zł do 300 tys. zł.

Zmiana prawa pozwalająca  uznać samochód niespełniający pewnych wymagań za wycofany z eksploatacji ma na celu ochronę środowiska. Znamy obrazki z codziennego życia kiedy to przed nami jedzie pojazd, z którego wycieka płyn, olej a w najlepszym wypadku wydobywa się znaczna ilość spalin. Widzimy często także pojazdy pozostawione na parkingach, wyglądające jakby nie miały swoich właścicieli   Nowe rozwiązanie ma sprawić, że takich przypadków będzie znacznie mniej.

Wprowadzenie obowiązku oddania pojazdu do stacji demontażu również ma na celu ochronę środowiska. Zmiana ustawy doprowadzi do tego, że stare pojazdy po wyrejestrowaniu nie zostaną rozmontowane w zwykłych warsztatach.

Stacje demontażu spełniają wymagania, które gwarantują bezpieczną dla środowiska rozbiórkę  pojazdów. Zastosowanie surowej kary ma także ukrócić proceder  wymontowywania części ze starych samochodów. Sankcje mają jednak ograniczyć także demontowanie całych pojazdów poza specjalistycznymi stacjami. Firmy  prowadzący taką działalność zarabiają m.in. na sprzedaży sprawnych części ze starszych pojazdów.

Pamiętajmy także, że nowelizacja ustawy spowoduje konieczność przedstawiania zaświadczenia o wyzłomowaniu do wydziału komunikacji czy ubezpieczyciela. Brak wyrejestrowania pojazdu powoduje automatyczną kontynuację ubezpieczenia OC  i konieczność wnoszenia opłat

 

/ps/

 

czytaj także: Bezpłatna porada prawne – zadaj pytanie >>

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj