W Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 w Raciborzu realizowany jest Projekt pod nazwą ,,Pierwsze Uczniowskie Doświadczenia Drogą do Wiedzy’’ współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Od kwietnia do czerwca 2009 roku Nauczyciele biorący udział w I etapie projektu organizowali w salach Dziecięce Ośrodki Zainteresowań. W kwietniu 2009 roku, po zakończeniu szkoleń, nauczyciele rozpoczęli obserwację dzieci, dokonali diagnozy profilu inteligencji każdego ucznia, przeprowadzili spotkania z rodzicami „Wywiadówka inaczej” i uzyskali zgody rodziców na udział dzieci w zajęciach pozalekcyjnych. Głównym celem projektu jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia. Ponadto jego istotą jest wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego i motorycznego uczniów rozpoczynających naukę szkolną poprzez praktyczne działania dzieci pod kierunkiem nauczyciela. Projekt stwarza warunki wszechstronnego rozwoju dziecka, jego kreatywności, ciekawości poznawczej i otwartości na wiedzę. Praca z dziećmi prowadzona jest podczas zajęć obowiązkowych oraz na zajęciach dodatkowych.
Aktualnie Projekt jest realizowany przez mgr Elżbietę Król w klasie I. Podczas realizacji Projektu, uczniowie uczą się asertywności, korzystania z różnych źródeł informacji, twórczego myślenia literackiego, wyrażania własnych przemyśleń i zasad kulturalnego prowadzenia rozmów. Uczestnicząc w Projekcie cała klasa zdobywa wiedzę i umiejętności wymagane do skutecznego dzielenia się radością i uśmiechem, budzenia optymizmu i chęci do działania, tworzenia klimatu, w którym nauka staje się tak atrakcyjna i ciekawa jak zabawa. 3 dodatkowe godziny zajęć w tygodniu to dla uczniów klasy I wielka frajda, możliwość rozwijania sprawności ruchowej i inteligencji poprzez ciekawą zabawę. Koncepcją projektu jest bowiem założenie, że każde dziecko jest zdolne, a rolą nauczyciela jest te zdolności dostrzec i rozwijać, jak również wspomagać rozwój dzieci w ich słabszych dziedzinach. Podstawą koncepcji projektu jest teza H.Gardnera, która mówi, że każdy człowiek ma wiele odrębnych inteligencji.
Każdy z tych rodzajów inteligencji w ramach realizacji Projektu rozwijam z uczniami poprzez zabawę, hobby i wspólne wyjścia całą klasą oraz poprzez zachęcanie dziecka do eksperymentowania z różnymi sposobami uczenia się. Szukam także okazji, żeby pokazać dzieciom, aby umiejętnie wykorzystały jedną lub więcej rodzajów swojej inteligencji – tak, aby włączały się i angażowały na zajęciach. Z obserwacji wielu nauczycieli, wychowawców wynika, że każde dziecko uczy się inaczej. Zadaniem każdego nauczyciela jest więc uczyć dzieci w sposób uwzględniający ich predyspozycje i preferencje.
Większość ludzi ma różne typy inteligencji. Teoria Wielorakich Inteligencji może być zastosowana zarówno do uczniów jak i dorosłych. Jednym z nadzwyczajnych aspektów tej teorii jest przedstawienie 8 różnych ścieżek uczenia się. Teoria ta sugeruje, w jaki sposób materiał może być prezentowany, aby stworzyć warunki do efektywnego uczenia się i nauczania. Teoria Wielorakich Inteligencji była stworzona przed dr Howarda Gardnera w 1983 r.
Oto pięć zasadniczych powodów, dla których teoria WI powinna być stosowana w pracy nauczyciela z uczniami:
1.Teoria WI pomaga uczniom zrozumieć możliwości swoje i innych..
2. Pokazuje uczniom jak użyć swych mocnych stron i jak poprawić słabe.
3. Buduje poczucie własnej wartości w uczniach, aby byli gotowi sprostać wyzwaniom.
4. Pomaga uczniom uczyć się lepiej przez doświadczanie przez nich niezapomnianych wrażeń, w które zaangażowane są ich wszystkie zmysły.
5. Doskonali podstawowe umiejętności uczniów, dzięki czemu osiągają oni wyższy poziom.