Tygodnik Regionalny „Nowiny” przestał istnieć. Czy prasa ma jeszcze przyszłość?

tygodnik nowiny
Pierwszy numer Tygodnika Społeczno-Gospodarczego „Nowiny”. Źródło: Śląska Biblioteka Cyfrowa

Jedna z najdłużej wydawanych gazet w Polsce zniknęła z rynku. Jednak kryzys przechodzi nie tylko prasa drukowana, ale również portale internetowe.

8 stycznia po raz pierwszy od czasów stanu wojennego nie ukazał się nowy numer Tygodnika Regionalnego „Nowiny”. Jedna z najdłużej wydawanych drukowanych gazet w Polsce, która swoim zasięgiem obejmowała Rybnik i okoliczne miejscowości, zniknęła z rynku prasowego.

- reklama -

Czasopismo przestało istnieć po 68 latach. Pierwszy numer gazety – zatytułowanej wówczas Tygodnik Społeczno-Gospodarczy „Nowiny” – ukazał się 23 grudnia 1956 r. Była wydawana co tydzień, w środy, a swoim zasięgiem obejmowała Rybnik – w którym miała swoją siedzibę – Żory, Jastrzębie-Zdrój, Racibórz, Wodzisław Śląski i okolice. Przez wiele lat była ważnym źródłem informacji dla mieszkańców, a archiwalne wydania stanowią dziś bezcenne źródło wiedzy o regionie z lat 60., 70. i 80. XX w. W ostatnim czasie jednak sytuacja finansowa robiła się coraz trudniejsza, a 2019 r. tytuł został zakupiony przez Fundację Profesjologia Aktywizacji Rynku Pracy. Ostatni numer ukazał się 18 grudnia 2024 r. Wchodząc na portal enowiny.pl, można trafić na informację o zaprzestaniu działalności. – Po wielu latach działalności podjęliśmy bardzo trudną decyzję o zamknięciu tytułu. Pragniemy serdecznie podziękować naszym czytelnikom za wieloletnią wierność, wsparcie i zaangażowanie. Dziękujemy także wszystkim partnerom za okazane zaufanie i współpracę – głosi komunikat.

Media zmieniają się dziś bardzo dynamicznie, a prasa drukowana przeżywa od lat poważny kryzys, o czym świadczą regularne spadki sprzedaży zarówno dzienników, jak i czasopism. W trzecim kwartale 2024 r. średnia sprzedaż dzienników regionalnych odnotowała spadek na poziomie blisko 17% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, a kilka tytułów przekroczyło 20%. Również średnia sprzedaż ośmiu dzienników ogólnopolskich zmalała – o prawie 10%. Jednak nawet media cyfrowe, mimo dynamicznego rozwoju technologii, nie są odporne na zmiany. Często powodem są nowe regulacje prawne.

Wprowadzenie ustawy o prawie autorskim 20 września 2024 r. spowodowało istotne zmiany w sposobie prezentowania treści na platformach społecznościowych. Szczególnie widoczne było to w przypadku największych polskich portali informacyjnych, gdzie bezpośrednio po wejściu w życie nowej ustawy, od 20 do 29 września, zaobserwowano 31,1% spadek ruchu z mediów społecznościowych w porównaniu do okresu od 30 sierpnia do 8 września. Z kolei Akt o Usługach Cyfrowych, który zaczął obowiązywać 17 lutego 2024 r., nałożył na firmy działające w internecie nowe obowiązki związane z moderacją treści i bezpieczeństwem użytkowników, co z pewnością wpłynie na dalszy rozwój rynku w nadchodzących latach.

oprac. /kp/

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj