Siedlaczek interweniuje u Tuska w sprawie linii kolejowej

Interwencja u ministra transportu nie pomogła, więc sprawa trafiła do samego premiera. Chodzi o zamknięcie dla ruchu pociągów linii kolejowej nr 158 Rybnik Towarowy – Chałupki z uwagi na brak pieniędzy na naprawę.W styczniu br. Henryk Siedlaczek wystosował do ministra Sławomira Nowaka  interpelację w  sprawie likwidacji linii kolejowej Rybnik – Chałupki. – Niestety, wciąż potwierdza się informacja, że z  uwagi na bardzo zły stan techniczny  infrastruktury kolejowej w pierwszym kwartale br. zostanie wstrzymany ruch pociągów na odcinku Wodzisław Śląski – Chałupki. Dlatego pozwoliłem sobie zwrócić się z tą sprawą bezpośrednio do Pana Premiera – napisał poseł w interpelacji z 20 lutego br.

Brak środków finansowych u Narodowego Zarządcy Infrastruktury, w firmie PKP PLK S.A. sprawi, że kolejne ważne połączenie kolejowe dużych aglomeracji przemysłowych Katowic Rybnika, Wodzisławia ze stacją graniczną Chałupki i dalej –  z Zarządem Kolei Czeskich (stacje Bohumin, Ostrava ) – zostanie bezpowrotnie utracone.

- reklama -

Ta sytuacja pozbawi  możliwości korzystania z transportu kolejowego wielu mieszkańców z  terenu gmin, zlokalizowanych w ciągu przebiegu linii , a działające na obszarze aglomeracji przedsiębiorstwa zmuszone będą korzystać wyłącznie  transportu z kołowego.  Spowoduje to dalszą degradację dróg w regionie i znacznie pogorszy warunki bezpieczeństwa na i tak zatłoczonych i zniszczonych już drogach.

Panie Premierze, do zadań własnych gmin i samorządów poszczególnych szczebli należy zaspokajanie potrzeb transportowych obywateli. Z racjonalnego punktu widzenia niedopuszczalne wydaje się, aby tłumacząc się brakiem środków finansowych na naprawę linii  kolejowej – przekreślić rozwój regionu poprzez zamknięcie linii kolejowej, świadomie rezygnując z możliwości wykorzystania tej gałęzi transportu w ruchu aglomeracyjnym i transgranicznym – argumentuje parlamentarzysta.

Jak tłumaczy Siedlaczek, linia kolejowa Rybnik Towarowy – Chałupki przebiega  przez silnie zurbanizowany i gęsto zaludniony obszar Śląska. Stanowi połączenie kolejowe przez stację Chałupki w ruchu  międzynarodowym transgranicznym z Zarządem Kolei Czeskich. Ze stacji Bohumin, Ostrava, w chwili obecnej, funkcjonują połączenia szybkimi pociągami do wszystkich ważniejszych miast południowej i zachodniej Europy w ruchu pasażerskim, a w ruchu towarowym od stacji Chałupki ciąg międzynarodowy E 65 gwarantuje szybkie połączenia kolejowe na południe Europy  (Breclav –Wiedeń – Villach) i na Bałkany.  W dobie poszukiwania przez państwa UE przyjaznych środowisku i ekologicznych gałęzi transportu oraz rozwoju komunikacji kolejowej w krajach wysokorozwiniętych, zamknięcie dla ruchu tej linii wydaje się nie mieć żadnego logicznego i racjonalnego uzasadnienia.

Kwestia likwidacji połączenia wydaje się tym bardziej absurdalną decyzją, że  przestanie działać w  czasie, gdy  całą Unia Europejska dąży do silnej integracji – także logistycznej, kiedy Polska organizuje EURO 2012. A idzie przecież  o naprawę raptem  12 km!  linii jednotorowej z bezproblemowym rozwiązaniem nowego miejsca odprawy podróżnych w centrum Wodzisławia Śląskiego, vis a vis obecnego dworca autobusowego – dziwi się Henryk Siedlaczek, który mając na uwadze kuriozum całej sytuacji, pozwolił sobie skierować do premiera następujące pytania:

1. Czy sprawa podjęcia przez resort Transportu decyzji o likwidacji połączenia kolejowego Rybnik – Chałupki jest Panu znana i jest ona ostateczna?

2. Czy dokonano jakiejkolwiek kalkulacji opłacalności remontu raptem 12 km. sieci trakcyjnej PKP ?
 
3. Czy – zdaniem Pana Premiera – likwidacja połączenia kolejowego do granicy czeskiej w okresie, kiedy Polska organizuje EURO 2012 jest działaniem przemyślanym, racjonalnym i na pewno pożądanym?

4. Czy i Jakie  zatem zastępcze środki komunikacji dla mieszkańców, przemysłu, a także w tym roku dla kibiców, którzy korzystają do tej pory i zechcą to zrobić w niedalekiej przyszłości –  zostaną zaproponowane, w zamian za zlikwidowane połączenie PKP?

5. Czy likwidacja połączeń kolejowych pomiędzy miastami aglomeracji śląskiej jest – zdaniem Pana Premiera – na pewno działaniem bardziej opłacalnym, niż naprawa takiej lii, czy też pogarszanie się i tak już złego stanu technicznego dróg, poprzez zwiększenie się linii użytkowników dróg, którzy do tej pory korzystali z transportu kolejowego?

oprac. /ps/

- reklama -

3 KOMENTARZE

  1. Zamknięcie linii Rybnik-Chałupki to polityczny temat. Chodzi o to, że doraźna naprawa nie umożliwiłaby kursowania szybkich pociągów Rybnik-Bohumin-Praga. A nowo wybudowana linia to zapewni. Dzięki zamknięciu linii presja jest tak duża, że pieniądze się szybko znajdą. Przy dalszych drobnych naprawach nigdy by na nową linię pieniędzy nie było.

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj