Interwencja u ministra transportu nie pomogła, więc sprawa trafiła do samego premiera. Chodzi o zamknięcie dla ruchu pociągów linii kolejowej nr 158 Rybnik Towarowy – Chałupki z uwagi na brak pieniędzy na naprawę.W styczniu br. Henryk Siedlaczek wystosował do ministra Sławomira Nowaka interpelację w sprawie likwidacji linii kolejowej Rybnik – Chałupki. – Niestety, wciąż potwierdza się informacja, że z uwagi na bardzo zły stan techniczny infrastruktury kolejowej w pierwszym kwartale br. zostanie wstrzymany ruch pociągów na odcinku Wodzisław Śląski – Chałupki. Dlatego pozwoliłem sobie zwrócić się z tą sprawą bezpośrednio do Pana Premiera – napisał poseł w interpelacji z 20 lutego br.
Brak środków finansowych u Narodowego Zarządcy Infrastruktury, w firmie PKP PLK S.A. sprawi, że kolejne ważne połączenie kolejowe dużych aglomeracji przemysłowych Katowic Rybnika, Wodzisławia ze stacją graniczną Chałupki i dalej – z Zarządem Kolei Czeskich (stacje Bohumin, Ostrava ) – zostanie bezpowrotnie utracone.
Ta sytuacja pozbawi możliwości korzystania z transportu kolejowego wielu mieszkańców z terenu gmin, zlokalizowanych w ciągu przebiegu linii , a działające na obszarze aglomeracji przedsiębiorstwa zmuszone będą korzystać wyłącznie transportu z kołowego. Spowoduje to dalszą degradację dróg w regionie i znacznie pogorszy warunki bezpieczeństwa na i tak zatłoczonych i zniszczonych już drogach.
Panie Premierze, do zadań własnych gmin i samorządów poszczególnych szczebli należy zaspokajanie potrzeb transportowych obywateli. Z racjonalnego punktu widzenia niedopuszczalne wydaje się, aby tłumacząc się brakiem środków finansowych na naprawę linii kolejowej – przekreślić rozwój regionu poprzez zamknięcie linii kolejowej, świadomie rezygnując z możliwości wykorzystania tej gałęzi transportu w ruchu aglomeracyjnym i transgranicznym – argumentuje parlamentarzysta.
Jak tłumaczy Siedlaczek, linia kolejowa Rybnik Towarowy – Chałupki przebiega przez silnie zurbanizowany i gęsto zaludniony obszar Śląska. Stanowi połączenie kolejowe przez stację Chałupki w ruchu międzynarodowym transgranicznym z Zarządem Kolei Czeskich. Ze stacji Bohumin, Ostrava, w chwili obecnej, funkcjonują połączenia szybkimi pociągami do wszystkich ważniejszych miast południowej i zachodniej Europy w ruchu pasażerskim, a w ruchu towarowym od stacji Chałupki ciąg międzynarodowy E 65 gwarantuje szybkie połączenia kolejowe na południe Europy (Breclav –Wiedeń – Villach) i na Bałkany. W dobie poszukiwania przez państwa UE przyjaznych środowisku i ekologicznych gałęzi transportu oraz rozwoju komunikacji kolejowej w krajach wysokorozwiniętych, zamknięcie dla ruchu tej linii wydaje się nie mieć żadnego logicznego i racjonalnego uzasadnienia.
Kwestia likwidacji połączenia wydaje się tym bardziej absurdalną decyzją, że przestanie działać w czasie, gdy całą Unia Europejska dąży do silnej integracji – także logistycznej, kiedy Polska organizuje EURO 2012. A idzie przecież o naprawę raptem 12 km! linii jednotorowej z bezproblemowym rozwiązaniem nowego miejsca odprawy podróżnych w centrum Wodzisławia Śląskiego, vis a vis obecnego dworca autobusowego – dziwi się Henryk Siedlaczek, który mając na uwadze kuriozum całej sytuacji, pozwolił sobie skierować do premiera następujące pytania:
1. Czy sprawa podjęcia przez resort Transportu decyzji o likwidacji połączenia kolejowego Rybnik – Chałupki jest Panu znana i jest ona ostateczna?
2. Czy dokonano jakiejkolwiek kalkulacji opłacalności remontu raptem 12 km. sieci trakcyjnej PKP ?
3. Czy – zdaniem Pana Premiera – likwidacja połączenia kolejowego do granicy czeskiej w okresie, kiedy Polska organizuje EURO 2012 jest działaniem przemyślanym, racjonalnym i na pewno pożądanym?
4. Czy i Jakie zatem zastępcze środki komunikacji dla mieszkańców, przemysłu, a także w tym roku dla kibiców, którzy korzystają do tej pory i zechcą to zrobić w niedalekiej przyszłości – zostaną zaproponowane, w zamian za zlikwidowane połączenie PKP?
5. Czy likwidacja połączeń kolejowych pomiędzy miastami aglomeracji śląskiej jest – zdaniem Pana Premiera – na pewno działaniem bardziej opłacalnym, niż naprawa takiej lii, czy też pogarszanie się i tak już złego stanu technicznego dróg, poprzez zwiększenie się linii użytkowników dróg, którzy do tej pory korzystali z transportu kolejowego?
oprac. /ps/
Wreszcie jakiś konkret !! Brawo panie Siedlaczek
BRAWO. Musimy walczyc o nasz region bo robi sie zadup…e
Zamknięcie linii Rybnik-Chałupki to polityczny temat. Chodzi o to, że doraźna naprawa nie umożliwiłaby kursowania szybkich pociągów Rybnik-Bohumin-Praga. A nowo wybudowana linia to zapewni. Dzięki zamknięciu linii presja jest tak duża, że pieniądze się szybko znajdą. Przy dalszych drobnych naprawach nigdy by na nową linię pieniędzy nie było.