Stuki, nasilające się drgania i hałas to oznaki niechybnie zbliżającej się awarii. Sygnałów tych, pomimo trudności lokalizacji ich źródła, nie należy lekceważyć…Najgorzej dla naszego samochodu, jeśli źródło hałasu pochodzi z układu napędowego. Hałas pochodzący z okolic napędu rozrządu często oznacza uszkodzenie napinacza, co – jeśli zignorujemy ten sygnał – może doprowadzić do awarii silnika. Częstymi źródłami hałasu są również: nieszczelne przewody w układzie dolotowym, zużyte łożyska paska osprzętu lub napędu rozrządu, zbyt duży luz zaworów, zużyta pompa wody, rozciągnięty łańcuch rozrządu, wyeksploatowana turbosprężarka, zużyte panewki korbowe.
Dźwięki w układzie napędowym pojawiają się rzadko, ale gdy już się ujawnią, oznaczają duże wydatki, czego dobrym przykładem są zgrzyty i drgania z okolic sprzęgła w nowoczesnych dieslach, których prawdopodobną przyczyną jest uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego diesla. Oprócz tego przyczyną tego typu hałasów mogą być również uszkodzone łożyska w skrzyni biegów, powiększonych luz na kołach mechanizmu różnicowego, zużyte łożyska lub przeguby półosi napędowych.
Warto podkreślić, że hałasów pochodzących z układu jezdnego i kierowniczego nie należy ignorować ze względów bezpieczeństwa, gdyż koniec końców mogą one doprowadzić do kończącej się tragedią awarii. Przeciwnie jest z niepożądanymi dźwiękami pochodzącymi z układu wydechowego – ich źródło nie stanowi zagrożenia dla życia, ale wydatnie wpływa na zdrowie i samopoczucie osób podróżujących samochodem. Częstymi źródłami hałasu są: przerdzewiały tłumik, nieszczelne połączenia, uszkodzone mocowania gumowe, pęknięte mocowania osłon termicznych.
Tytułem podsumowania wspominamy, że z czasem każdy samochód staje się głośniejszy. Zagrożenie stanowią hałasy, które pojawiają się nagle. Należy szybko próbować ustalić ich przyczynę w trosce o swoje bezpieczeństwo, a także portfel – usunięcie usterki zawczasu nie powoduje kolejnych zniszczeń.
/Tomasz Opolony/
/Cykl MOTOrady powstaje we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu/
———————————————————————————————————–
Artykuł zaczerpnięto z GazetaInformator.pl
Polecamy również inne artykuły z cyklu MOTOrady:
MOTOrady: osłony pod silnik i nadkola
Jazda bez osłon i nadkoli bardzo często powoduje awarie osprzętu – kontaktu z wilgocią i solą szczególnie nie lubią alternatory, paski napędowe, połączenia elektryczne, ruchome elementy układu napędowego pojazdu.
MOTOrady: jak myć auto zimą?
Warto myć auto zimą: wymieszane z solą błoto zalegające na otwartej blasze może sprawić, że wiosną odpryski lakieru zamienią się w dziurki w karoserii, a ubytki lakieru pojawią się w miejscach, gdzie ich nie było.
MOTOrady: Jak poprawnie użytkować auto z turbosprężarką?
Turbosprężarkę prędzej czy później trzeba wymienić, a to dlatego, że użytkownicy często popełniają podstawowe błędy, które skracają życie turbosprężarki. Przede wszystkim należy pamiętać o…
——————————————————————————————————————–
Podziel się informacją lub napisz własny artykuł na forum.
Dodaj Temat na:
forum.raciborz.com.pl
——————————————————————————————————————–