Ziemia raciborska od dawna słynie z dużej kultury upraw rolnych. Postęp technologiczny w rolnictwie jest ogromny. Był to jeden z tematów odbywającego się na zamku Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości.Jednym z wiodących producentów w branży rolnej jest Danko Hodowla Roślin sp. z o.o. Firma z rodowodem sięgającym 1880 r. działa w całej Polsce, w tym w powiecie raciborskim. Dziennik Puls Biznesu zaliczył ją do elitarnego klubu Gazel Biznesu, w XI Edycji Rankingu Najbardziej Dynamicznych Małych i Średnich Firm. – Uznaliśmy, że poza sferą przemysłu i usług trzeba pokazać także innowacyjne rolnictwo – mówi Grażyna Wójcik, dyrektor Agencji Promocji Ziemi Raciborskiej i Wspierania Przedsiębiorczości na Zamku Piastowskim w Raciborzu. Wykład poprowadził dziś dyrektor Jan Staroń. Mówił o nowoczesnych maszynach i sprzęcie, w tym technologiach informatycznych wspomagających hodowlę i uprawy. Dziś traktorzysta przed wyjazdem w pole otrzymuje przenośną pamięć z danymi, które sterują urządzeniami, np. do podawania nawozów. Rolnictwo to atrakcyjny segment rynku dla pracowników, ale trzeba sobie zdać sprawę, że liczy się tu dziś specjalistyczna wiedza.
Poza Danko zaprezentowała się również firma Eko-Okna, największy pracodawca w gminie Pietrowice Wielkie, intensywnie rozbudowujący swoje moce produkcyjne w strefie biznesowej w Kornicach. Eko-Okna to przykład tworzenia firmy od podstaw, do małego przedsiębiorstwa w Raciborzu do dużego zakładu w Kornicach, produkującego głównie na rynki zagraniczne.
Przed wykładami odbyło się spotkanie zamknięte osób, które otrzymały z Powiatowego Urzędu Pracy w Raciborzu wsparcie finansowe na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Poza prezentacji swoich startupów obejrzały również pomieszczenia na ostatniej kondygnacji domu książęcego, przeznaczone pod inkubator przedsiębiorczości. – Trwają prace nad ustaleniem zasad ich udostępniania – wyjaśnia Grażyna Wójcik, dyrektor Agencji Promocji Ziemi Raciborskiej i Wspierania Przedsiębiorczości na Zamku Piastowskim w Raciborzu..
Przypomnijmy, od czasu pierwszej edycji w 2008 roku inicjatywa Global Entrepreneurship Week, czyli Światowy Tydzień Przedsiębiorczości rozszerzyła się już na 135 państw, w których ponad 24 000 partnerów zorganizowało wydarzenia angażujące ponad 7 milionów ludzi. W tym roku partnerem akcji, której patronuje Śląski Urząd Marszałkowski, została po raz pierwszy powiatowa Agencja Promocji Ziemi Raciborskiej i Wspierania Przedsiębiorczości na Zamku Piastowskim w Raciborzu. Pierwszy też raz w Raciborzu, w sali konferencyjnej Zamku Piastowskiego, kilkuset uczniów wszystkich szkół ponadgimnazjalnych miało okazję spotkać przedsiębiorców, poznać ich innowacyjną działalność, sposób rekrutacji, drogę awansu i wykorzystanie środków unijnych. W poprzednich dniach z zaproszenia skorzystały firmy: Sunex SA, SGL Carbon, Koltech Sp. z o.o., Ensol Sp. z o.o., Rafako i OstrogNet. O wykorzystaniu środków unijnych w obecnej i nowej unijnej perspektywie mówił Michał Kura z firmy doradczej Star Consulting. Gmina Krzyżanowice zaprezentowała zrealizowany u siebie program StartUp na Pograniczu – pierwszy w Euroregionie Silesia projekt mający promować przedsiębiorczość wśród młodych osób. Ofertę edukacyjną przedstawiły uczelnie: Politechnika Opolska, raciborska PWSZ, Uniwersytet Śląski a także Wojskowa Komenda Uzupełnień w Rybniku oraz Powiatowy Urząd Pracy.
Do podjętej przez Sunex i Ensol tematyki OZE (odnawialne źródła energii) nawiązał prof. dr hab. inż. Tomasz Boczar z Politechniki Opolskiej w wykładzie pod tytułem „Energetyka wiatrowa – aktualne możliwości wykorzystania”. Ziemia raciborska to nie tylko bowiem miejsce produkcji urządzeń dla energetyki solarnej, ale również dalece zaawansowanych przygotowań do budowy pierwszych farm wiatrowych. Mają powstać m.in. w gminach Rudnik, Pietrowice Wielkie i Krzanowice. Prelegent przedstawił analizę możliwości wykorzystania energii wiatrowej w aspektach technicznym i ekonomicznym oraz przykłady najnowszych rozwiązań w tej dziedzinie, wady i zalety elektrowni wiatrowych oraz plany rozwoju światowej energetyki wiatrowej. Jest autorem książki poświęconej temu zagadnieniu.
– Mamy pierwsze doświadczenia i zauważamy, że wielu pracodawców dostrzega potencjał w naszej młodzieży, chce się prezentować, chwalić swoimi sukcesami i innowacjami, bo to promowanie ich marki wśród przyszłych pracowników. Za rok z pewnością znów przystąpimy do tej inicjatywy, starając się przygotować jeszcze bardziej atrakcyjny program – zapewnia Grażyna Wójcik, dyrektor Agencji Promocji Ziemi Raciborskiej i Wspierania Przedsiębiorczości na Zamku Piastowskim w Raciborzu.