Druga partia sprzętu wykorzystywanego w ramach projektu "Indywidualizacja w gminie Nędza" trafiła do czterech szkół podstawowych na terenie gminy.
Sprzęt warty ponad 22 tys. zł pomoże zarówno dzieciom uzdolnionym, jak i uczniom wymagającym wsparcia. W sumie z zajęć z projektu "Indywidualizacja w gminie Nędza" finansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego korzysta w gminie Nędza 89 dzieci w czterech placówkach: Babicach, Górkach Śląskich, Zawadzie Książęcej oraz Nędzy.
Drabinki, zjeżdżalnie, równoważnie, ławki gimnastyczne, trampoliny – m.in. takie urządzenia trafiły do gminnych szkół z przeznaczeniem do wykorzystania podczas zajęć z gimnastyki korekcyjnej. W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Górkach Śląskich na gimnastykę korekcyjną przychodzą dwie grupy uczniów. Tym razem w sali gimnastycznej ćwiczą Magda, Patryk, Wiktor i Florek. Zajęcia z wykorzystaniem nowego sprzętu bardzo sobie chwalą. – Bo to taka zabawa – mówi Florek. – A poza tym możemy się tu spotkać i przez to bardziej się lubimy – zapewnia z powagą chłopiec. – Myślicie, że te zajęcia wam pomagają? – pytamy. – Oczywiście! – zapewniają dzieci i od razu podają przykłady. – Ja miałem płaskostopie, ale zmierzyłem sobie niedawno i się okazało, że bardzo mi się zmniejszyło! – przekonuje jeden z chłopców.
– Nowy sprzęt pozwala pracować nad koordynacją ruchową, utrzymaniem równowagi. Dzieci uczą się jak zwalczyć lęk przed wysokością. Mamy sprzęt, tzw. kamienie rzeczne, czy dyski rehabilitacyjne, które pomagają ćwiczyć stopy, np. korygować płaskostopie – wymienia Ludmiła Jędrecka, zastępca dyrektora w ZSP w Górkach Śląskich, prowadząca zajęcia z gimnastyki korekcyjnej. – W procesie korekty wad postawy bardzo ważna jest regularność, chęć i wola pracy. A dzięki temu, że urządzenia są bardzo atrakcyjne, ciekawe i kolorowe, dzieci ćwiczą tym chętniej i nikogo nie trzeba specjalnie przekonywać! – uśmiecha się nauczycielka.
W szkole cieszą się, że sprzęt, który trafił do placówki w ramach realizowanego projektu, zostanie w niej nawet po jego zakończeniu. – Będzie nam służył lata. Nie tylko dzieciom na gimnastyce korekcyjnej, ale też innym uczniom np. na lekcjach w-f – dodaje Ludmiła Jędrecka.
Jakie efekty projekt przyniósł? – Co prawda rok nie wystarczy, by móc wyeliminować każdą wadę, czasem trzeba długich lat pracy nie tylko w szkole, ale też w domu, pod okiem rodziców. Ale na pewno w niektórych przypadkach rezultaty są widoczne – zapewnia nauczycielka.
Nowy sprzęt jest wykorzystywany nie tylko na zajęciach z gimnastyki korekcyjnej, ale również matematyczno-przyrodniczych, logopedycznych i rozwijających umiejętność czytania i pisania. Koszt urządzeń w nowej partii to 22 tys. zł, w pierwszej turze do szkół trafił sprzęt wartości 96 tys. zł.
W sumie w ramach realizowanego od września ubiegłego roku projektu, w szkołach gminnych odbywa się wiele dodatkowych zajęć. – Dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, w zdobywaniu umiejętności matematycznych, są zajęcia logopedyczne, socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej, gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy, zajęcia rozwijające dla dzieci uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych – wylicza Edyta Szajt, główny specjalista ds. oświaty w urzędzie gminy w Nędzy. – To fantastyczna sprawa, bo z zajęć korzystają zarówno uczniowie uzdolnieni, którzy nie mają szansy gdzie indziej rozwijać swoich pasji i talentów, jak i dzieci wymagające wsparcia, np. mające problemy z matematyką – podkreśla.
publ. /ps/