Rafako finalizuje projekt Da Vinci

Rafako i "Mechanik" współpracowali przede wszystkim w dziedzinie praktyk zawodowych

- reklama -

Współpraca RAFAKO z raciborskim „Mechanikem” trwa od wielu lat. Uczniowie szkoły zawodowej w Oddziale Szkolenia Zawodowego w RAFAKO S.A. uczą się zawodu ślusarz- spawacz. Natomiast uczniowie technikum dzięki współpracy z raciborskim zakładem mają możliwość zrobienia dodatkowej specjalizacji w zakresie spawania.

– W drugiej klasie rozpocząłem praktyki w RAFAKO, zawsze interesowało mnie spawanie, więc postanowiłem kształcić się w tym kierunku. Nauka tego zawodu trwała cały rok. Spędzałem po 12 godzin w tygodniu na spawalni, tokarce, następnie na różnych wydziałach w zakładzie. Po opanowaniu podstaw, jakie każdy przyszły spawacz musi umieć, poznawałem tajniki spawania TIG metodą „elektroda nietopliwa w osłonie gazów obojętnych”, czyli tą, która interesowała mnie najbardziej – relacjonuje Kamil Gałeczka, uczeń klasy IV AT. – Nauka w RAFAKO odbywała się na naprawdę wysokim poziomie, z czego jestem bardzo zadowolony. Pracowaliśmy na sprzętach z górnej półki w odrębnych kabinach, doświadczeni instruktorzy służyli radami i pomocą. To wymarzone miejsce dla osób, które rzeczywiście chcą nauczyć się dobrego fachu – dodaje Kamil.

Dzięki tak prężnej współpracy każdy z uczniów „Mechanika” może zrobić w RAFAKO kurs spawacza, a następnie starać się o zatrudnienie na wydziale. – Zdecydowałem się na takie rozwiązanie, bo wiele zyskuję. Po pierwsze, zrobiłem kurs spawalniczy, co za tym idzie zyskałem dodatkowy zawód. Po drugie, po szkole łatwiej znajdę zatrudnienie – mówi Mateusz Leśniewski z klasy IV AT, który oprócz kursu spawania uczy się komputerowego wspomagania w projektowaniu maszyn i urządzeń.

Od blisko 10 lat ZSM prowadzi jeszcze jeden projekt – Leonardo Da Vinci –  w ramach którego współpracuje z kilkoma wiodącymi firmami w regionie, w tym z RAFAKO.  Projekt finansowany jest przez Unię Europejską. Głównym jego założeniem było poznanie niemieckiego systemu kształcenia zawodowego w Nadrenii-Palatynacie (Moguncja). Dwa razy w roku grupa uczniów z raciborskiej szkoły odwiedza niemieckich partnerów i odwrotnie, niemieccy stażyści przyjeżdżają do Raciborza. Uczniowie „Mechanika” odbywali praktyki w zakładach SIEMENSA, zaś stażyści, którzy przyjeżdżają do naszego miasta z Brunszwiku i Mainz pogłębiają wiedzę techniczną  m.in.: w RAFAKO, gdzie  dodatkowo mogą zdobyć książeczkę spawacza, z czego niemieccy uczniowie chętnie korzystają. – RAFAKO to prestiżowa firma znana w całej Europie. Niemcy szczególnie cenią umiejętności naszych instruktorów, dlatego chętnie robią u nas kursy spawalnicze- zapewnia Sławomir Janowski, dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych w Raciborzu. – Do tej pory wydaliśmy 21 książeczek spawalniczych uczniom z niemieckich szkół- mówi Andrzej Nosol, instruktor spawania w Oddziale Szkolenia Zawodowego w RAFAKO S.A..


W ramach programu gościli u nas uczniowie z Niemiec

 

 

24 listopada podsumowano kolejną edycję międzynarodowego programu Leonardo Da Vinci. Podczas uroczystego spotkania przedstawiciele RAFAKO wręczyli kolejne książeczki spawacza 4 uczniom z Brunszwiku, którzy przez 4 tygodnie odbywali praktyki w raciborskiej fabryce. – Na co dzień uczę się w klasie IT, ale po szkole chcę wstąpić do zawodowej straży pożarnej, więc pewnie umiejętności, jakie tutaj nabyłem będą przydatne- mówi Julian Frisch, uczeń szkoły partnerskiej w Brunszwiku w Niemczech.

Oprócz wiedzy praktycznej i samych umiejętności, jakie zdobywają, stażyści podczas 4 tyg. wyjazdu  poznają historię, kulturę i sztukę danego regionu. Niemcy, których gościliśmy w Polsce, oprócz Raciborza  i okolic, zwiedzali Kraków, Wieliczkę oraz pobliskie Czechy. – W Polsce jestem drugi raz, wcześniej byłem tylko na parę dni, więc nie miałem czasu na zwiedzanie. Przed wyjazdem trochę się obawiałem, przede wszystkim, czy podołam na praktykach. Udało się i bardzo się cieszę, że mogłem tutaj być i w tak dużej i znanej w Europie firmie uczyć się spawania. Umiejętności te na pewno wykorzystam – podkreśla Felix Redmann.

– Chcemy utrzymać i rozwijać partnerstwo międzynarodowe i dać szansę na ciekawą praktykę zawodową. Praktyki zawodowe zagraniczne są także ciekawą propozycją uzupełnienia i poszerzenia edukacji zawodowej o doświadczenia na międzynarodowym rynku pracy młodych osób rozpoczynających karierę zawodową i pozwalają promować szkolnictwo zawodowe- podsumowuje Konrad Hajdasz, koordynator projektu Leonardo Da Vinci, który w następnej edycji zmienia nazwę na ERASMUS +.

 

Adventure Media 

 

publ. /l/

—————————————————————————————————————

Reklama

 

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj