Znacząca redukcja kosztów i czasu wytworzenia – tak w skrócie można podsumować innowacyjną metodę produkcji odlewów jaką stosuje Zespół Odlewni RAFAMET z Kuźni Raciborskiej.
Odlewnia RAFAMET wdrożyła technologię traconego modelu Lost Foam jako alternatywę dla modeli wykonywanych tradycyjnie, z drewna. W technologii Lost Foam, nazywanej też Full Mold wykorzystywane są modele styropianowe (EPS), które w całości zasypywane są w formie odlewniczej. Ciekły metal wprowadzony do formy wypełnia jej wnękę wypalając jednocześnie model.
– Taka potrzeba wyszła ze strony klientów, którzy bardzo często potrzebują odlewów jednostkowych lub też prototypowych, wykonanych w konkurencyjnej cenie, szybko i w dobrej jakości.
W przypadku modeli styropianowych cały proces, od momentu przesłania nam przez klienta dokumentacji po gotowy wyrób zamyka się w terminie od 2 do 6 tygodni. Przy konieczności budowy modelu drewnianego to średnio od 4 do 12 tygodni. Niższe są także koszty wytworzenia, zarówno modelu styropianowego jak i odlewu. W porównaniu z tradycyjną metodą daje to dla klienta 20 – 60 proc. oszczędności – mówi Adam Witecki, Prezes Zarządu Zespołu Odlewni RAFAMET w Kuźni Raciborskiej.
Technologia Lost Foam daje możliwość wykonania odlewów ze wszystkich gatunków żeliw i bardzo skomplikowanych odlewów. Co ważne, biorąc pod uwagę techniczne możliwości kuźniańskiej Odlewni, pozwala na produkcję ciężkich i dużych elementów, o wadze jednostkowej nawet 20 ton. Rocznie tą metodą wykonuje się tu ok. 1200 ton odlewów.
Podpis: Przykładowy odlew model EPS i
Zakres usług oferowanych przez Odlewnię RAFAMET obejmuje m.in.: opracowanie projektu modelu EPS, wsparcie technologiczne w procesie projektowania odlewów a także optymalny dobór technologii do metody traconego modelu. Proces ten jest ekonomiczny dla złożonych konstrukcji ponieważ styropianowy model może odtwarzać podcięcia, kątowe wgłębienia i skomplikowane kontury.
Głównymi odbiorcami odlewów wykonywanych w technologii Lost Foam są firmy z sektora automotive produkujące elementy karoserii samochodowych tłoczonych z blach. Z odlewów wykonuje się matryce i tłoczniki.
– Dzięki wdrożeniu tej metody pozyskaliśmy wielu nowych klientów, głównie z Polski, Niemiec i Czech – dodaje Prezes A. Witecki.
publ./ic/