Lasy Nadleśnictwa Rudy Raciborskie, była stacja graniczna i najstarszy tunel kolejowy w Polsce – to charakterystyczne miejsca linii nr 140.
W ostatnim czasie sporo dzieje się w temacie kolei w regionie. Kolejne odcinki na terenie powiatu raciborskiego przechodzą remonty. Niedługo także szybciej i wygodniej dostaniemy się do Rybnika – linią, którą pociągi jeżdżą od niemal 160 lat.
Linię Czernica – Nędza oddano do użytku 1 stycznia 1855 r. Prawie cztery lata później, po wybudowaniu kolejnych fragmentów linii nr 140 i tunelu w Rydułtowach, Racibórz zyskał połączenie z Katowicami.
Między Rydułtowami a Nędzą znajduje się pięć przystanków i jedna stacja. Przystanek Nędza Wieś pojawił się dopiero w 1938 r. jako Buchenau Dorf. Obecną nazwę zyskał po zakończeniu II wojny światowej. W pobliżu znajduje się łącznica w kierunku Kędzierzyna-Koźla. Kilka miesięcy temu zburzono poczekalnię i posterunek dróżnika. Kolejny w kierunku Rydułtów jest powstały w 1914 r. przystanek Szymocice, wcześniej noszący nazwę Simsforst i Piela. Przed nim, od strony Nędzy, pod torami, znajduje się przepust dla wąskotorowej linii Racibórz Markowice – Gliwice. Po minięciu lasów Nadleśnictwa Rudy Raciborskie pociąg zatrzymuje się w Górkach Śląskich na przystanku istniejącym od 1928 r. Najpierw nazywał się Gurek, następnie Waldeck (Oberschlesien).
Stacja Sumina znajduje się ok. 1,2 km dalej, co jest jedną z najmniejszych odległości między tego typu miejscami na szlaku kolejowym w Polsce. W okresie międzywojennym była to stacja graniczna z państwem niemieckim po polskie stronie. Kiedyś na jej terenie znajdowała się wieża wodna i żurawie wodne. Budynek kilka lat temu kupiło Starostwo Powiatowe w Rybniku. W wyremontowanych pomieszczeniach działa Warsztat Aktywnej Integracji, a obok znajduje się siłownia pod chmurką. Postawiono także odnowioną, małą lokomotywę spalinową.
Z Suminy można dojechać do Rybnika dwoma liniami – przez Jejkowice lub kontynuować jazdę linią nr 140. Kolejny jest przystanek Sumina Wieś, który powstał w 1986 r. Na budynku czynnej poczekalni znajduje się tablica z informacją, że przystanek powstał w latach 1985-89 w czynie społecznym przez mieszkańców Suminy. W Łukowie Śląskim pociagi zatrzymują się od 1942 r. W 2014 r. wyburzono budynek poczekalni.
Najbardziej charakterystycznym miejscem na linii Katowice Ligota – Nędza jest tunel w Rydułtowach. Jest to drugi, obok Bielska-Białej, tego typu obiekt w województwie śląskim i szósty najdłuższy w Polsce – ma 727 m. Jednocześnie jest najstarszym tunelem w kraju. Wybudowano go w latach 1854-57 dla linii dwutorowej, jednak aktualnie jest w nim eksploatowany tylko jeden tor. W czasie II wojny światowej środkowa część obiektu na długości 130 m została wysadzona – dziś ten odcinek ma konstrukcję żelbetową. Stację Rydułtowy (niegdyś Czernitz, Charlottegrube, a także Wodzisław Śląski Rydułtowy) otwarto w 1855 r.
Fragment tej linii będzie wyremontowany – już niedługo pojedziemy tędy ponad 100 km/h. W styczniu PKP PLK podpisały z konsorcjum firm Trakcja PRKil, Strabag, Strabag Rail, Comsa i ZUE umowę na rewitalizację torów i infrastruktury w ramach zadania „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze”. Wyremontowane zostaną w różnym stopniu stacje Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowice i Żory oraz przystanki: Nędza Wieś, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice i Rybnik Piaski. Znajdą się na nich wiaty oraz nowe oświetlenie, nagłośnienie i system oznakowania. Oprócz tego perony będą wyższe i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Prace obejmą też w sumie 91 mostów, wiaduktów i przepustów. Ponadto przebudowane zostaną przejazdy kolejowo-drogowe i pojawi się na nich monitoring. Odcinek z Rybnika do Nędzy i Turza będzie wyremontowany jako ostatni. W przyszłym roku powinny się także rozpocząć prace na odcinku Rybnik Towarowy – Sumina przez Rydułtowy.
Katarzyna Przypadło
Źródła: atlaskolejowy.net, bazakolejowa.pl, fotopolska.eu, semaforek.kolej.org.pl, źródła własne