Dni Muzyki Organowej i Kameralnej im. Henryka Klai: Classic Ensamble

Dni Muzyki Organowej i Kameralnej im. Henryka Klai

Zespół Classic Ensamble i Arkadiusz Popławski wystąpią w ramach XXX Dni Muzyki Organowej i Kameralnej im. Henryka Klai.

Trwają XXX Dni Muzyki Organowej i Kameralnej im. Henryka Klai. Kolejny koncert odbędzie się 24 września o godz. 15:00 w kościele św. Jana Chrzciciela. Zagra zespół Classic Ensamble w składzie: Gabriela Ciołek-Sitter – sopran, Barbara Śrubarz – flet, Aleksandra Stopa – wiolonczela, Elżbieta Włosek-Żurawiecka – pozytyw. Zaprezentuje się także Arkadiusz Popławski – organy.

- reklama -
arkadiusz poplawski
Arkadiusz Popławski.

Arkadiusz Popławski – urodzony w 1975 r. w Raciborzu na Górnym Śląsku. Absolwent PSM I st. w Raciborzu w klasie organów Henryka Klaji i PSM II st. w Rybniku w klasie organów Elżbiet Włosek-Żurawieckiej, a także Metropolitarnego Studium Muzyki Kościelnej w Katowicach. Ukończył studia muzyczne na Wydziale Instrumentalistyka w klasie organów dra hab. Tomasza Orlowa oraz na Wydziale Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach ze specjalnością dyrygencką w klasie prof. Jadwigi Sikory, uzyskując tytuł magistra sztuki. Wielokrotny uczestnik międzynarodowych kursów improwizacji organowej w ramach Letnich Akademii Organowych w Odenthal-Altenberg Niemczech pod kierunkiem prof. Wolfganga Seifena. W latach 1987- 1996 organista kościołów w Raciborzu, w latach 1996- 2010 główny organista w Bazylice Narodzenia NMP w Pszowie, od 2012 r. organista Archikatedry pw. Wniebowzięcia NMP i św. Andrzeja we Fromborku, gdzie pełni funkcję organisty liturgicznego i prezentującego walory brzmieniowe organów w czasie koncertów dla turystów, pełni funkcję opiekuna i konserwatora katedralnych organów, a od 2015 r. jest dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej we Fromborku, który w tym roku obchodził jubileusz 50-lecia istnienia i po Gdańsku-Oliwie jest drugim najstarszym festiwalem organowym w Polsce. Arkadiusz Popławski od 2016 r. związany jest również z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy, gdzie prowadzi zajęcia z gry organowej, improwizacji i gry liturgicznej na specjalności Muzyka Kościelna Wydziału Edukacji Artystycznej. Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą jako solista i akompaniator. Występował m. in. w ramach corocznych Festiwali Organowych i Chóralnych Fide et Amore w Żorach, podczas Dni Muzyki Organowej organizowanych przez władze miasta Rybnika i Raciborza. W latach 2007-2013 występował jako solista w corocznych Tyskich Wieczorach Kolędowych w Tychach, brał udział w XVI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Wokalnej Viva il Canto w Cieszynie. Koncertował na Wielkanocnych Koncertach Muzyki Sakralnej w Białej Podlaskiej a także w Leverkusen w Niemczech w ramach corocznych Nocy Organowych Orgelnacht. W 2010 roku grał na Międzynarodowym Festiwalu Musica Sacra w Skoczowie, a w latach 2010 i 2011 na Międzynarodowej Dekadzie Muzyki Organowej w Cieszynie i Czeskim Cieszynie. W 2011 roku koncertował na Letnim Recitalu Organowym w Pogórzu. Działając jako muzyk kościelny Górnego Śląska, w latach 2006-2011 dekretem arcybiskupa katowickiego Damiana Zimonia pracował w Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Sakralnej w Katowicach, opracowując wiele akompaniamentów organowych do pieśni, zawartych w nowopowstałym trzytomowym „Chorale Śląskim”. Jest członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych. W 2009 roku odznaczony Srebrną, a w 2012 roku Złotą Odznaką Honorową Polskiego Związku Chórów i Orkiestr za działalność artystyczną w społecznym ruchu muzycznym. W 2011 roku otrzymał Złotą Odznaką Honorową za Zasługi dla Województwa Śląskiego, nadaną przez Sejmik Województwa Śląskiego. W 2012 r. został odznaczony Złotą Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, nadaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2014 r. otrzymał Brązowy Krzyż Zasługi nadany przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej za całokształt działalności artystycznej na terenie Śląska, ze szczególnym uwzględnieniem społecznej działalności na rzecz krzewienia kultury muzycznej w środowiskach amatorskich (współpraca z amatorskimi zespołami śpiewaczymi, koncerty w środowiskach wiejskich, koncerty edukacyjne dla szkół itp.)

Gabriela Ciołek-Sitter jest absolwentką PSM I i II stopnia im. K. I A. Szafranków w Rybniku w klasie fortepianu. Studia muzyczne kontynuowała w Katedrze Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Tam też rozpoczęła naukę śpiewu w PSM II stopnia im. W. Żeleńskiego w klasie prof. J.Zatheyowej. Po ukończeniu studiów pracowała w redakcji Encyklopedii Muzycznej PWM w Polskim Wydawnictwie Muzycznym w Krakowie, kontynuowała naukę śpiewu u prof. J. Zatheyowej oraz prowadziła działalność koncertową. Występowała jako solistka Akademickiego Chóru „Organum” w Krakowie, oraz w licznych koncertach muzyki oratoryjnej i kameralnej. Z chórem „Organum” odbyła wiele podróży koncertowych w kraju i za granicą, m. In. W Niemczech, we Włoszech, w Szwajcarii, we Francji, w USA. W latach 1992-2005 mieszkała w USA, gdzie kontynuowała działalność koncertową i pracowała jako nauczyciel śpiewu, fortepianu oraz prowadziła zajęcia z terapii emisji głosu.Regularnie współpracowała z oshkoshchambersingers. Była uczestnikiem konkursu Petera Pearsa w Londynie. Brała udział w seminariach i klasach mistrzowskich z helmuthemrillingiem (Bach Academie, Stuttgart), Sir Davidem Wilcocksem (King’s College, Cambridge) i Johnem Allexandrem (Cleveland Conservatory of Music, Cleveland). Obecnie jest pedagogiem PSM w Rybniku i koncertującą solistką.

classic ensamble
Classic Ensamble.

Barbara Śrubarz – od samego początku edukacji i kariery muzycznej jest związana z Górnym Śląskiem, gdzie ukończyła podstawową szkołę muzyczną Rybniku, a następnie liceum muzyczne w Katowicach. Wyższe studia ukończyła w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie fletu. Po ukończeniu studiów grała w orkiestrze Filharmonii Opolskiej na stanowisku pierwszego flecisty, z którą koncertowała w kraju, jak również za granicą w Niemczech, Danii, Belgii, Holandii i Hiszpanii w ramach współpracy z balletclassique de Paris. Równolegle z działalnością orkiestrową pracuje jako nauczyciel gry na flecie w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych I i II stopnia w Żorach.W ramach działalności pedagogicznej odbyła kursy mistrzowskie m. In. U prof. Petera Lucasa Grafa (Szwajcaria), prof. Mirjamnastasi(Niemcy), prof.Barbara Gisler-Haase oraz prof. Furughkarimidjafarzadeh(Austria).Od 1993r. Jest flecistkąorkiestry Symfonicznejim. Braci Szafranków w Rybniku. Jest zaangażowana w projekty orkiestrowe realizowane przez ZPSM I i II stopnia im. Braci Szafranków w Rybniku oraz Orkiestrę Kameralną „cameratasariensis” w Żorach. Aktywnie angażuje się w życie kulturalne środowiska poprzez działalność kameralną m.in. w Zespole Muzyki Dawnej.

Aleksandra Stopa – ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. W Rybniku w klasie wiolonczeli. Studia muzyczne kontynuowała w akademii muzycznej w Krakowie. W trakcie studiów i po ich ukończeniu brała udział w licznych kursach muzycznych, prowadzonych m.in.przez profesorów:Witolda Hermana,Iwana Monighettiego, Kurta Lewina, Andrzeja Orkisza, Pawła Głombika, Clausa Reinchardta.Po studiach była członkiem orkiestry kameralnej Capella Cracoviensis w Krakowie. Jako kameralistka koncertowała w wielu krajach m.in. W: Niemczech, Francji,Włoszech,Hiszpanii,USA. Była współzałożycielem i muzykiem Zespołu Muzyki Barokowej w Krakowie. Obecnie jest nauczycielem gry na wiolonczeli w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych I i II stopnia w Żorach i Państwowej Szkole Muzycznej I i II st.w Rybniku. Jest również członkiem Orkiestry Symfonicznej im.Braci Szafranków w Rybnikuoraz Orkiestry Kameralnej „cameratasariensis” w Żorach.

Elżbieta Włosek-Żurawiecka – ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. W Rybniku w klasie fortepianu, a następnie studiowała na Wydziale Wychowania Muzycznego oraz na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. W latach 1993/94 odbyła uzupełniające studia podyplomowe w Konserwatorium Muzycznym w Toulouse (Francja), które zakończyła egzaminem konkursowym zdobywając I miejsce w kategorii organisty koncertowego. Była uczestniczką wielu kursów mistrzowskich w kraju i zagranicą, m.in. Z profesorami: Jean Boyer, M. Torrent, L.F.Tagliavinii Wolfgang Seifen. Od roku 1985 prowadzi klasę organów i fortepianu w szkole muzycznej w Raciborzu oraz od roku 1090 klasę organów w szkole muzycznej w Rybniku. Oprócz tego prowadzi działalność koncertową w kraju i zagranicą jako solistka i kameralistka. Jest wieloletnim organizatorem artystycznym Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Rybniku i Raciborzu, z którymi współpracowała jako registrator od samego początku, tj. od roku 1985. Od roku 2010 koncertuje w Zespole Muzyki Dawnej, obecnie Classic Ensamble, który specjalizuje się w opracowywaniu muzyki późnego baroku, stylu gallant i muzyki klasycznej – aż po wczesny romantyzm, na głos i instrumenty wchodzące w skład zespołu.

Program koncertu Classic Ensamble:
1. C.P.E.Bach – Hamburger Sonate G-dur na flet i b.c.: Allegretto , Rondo – Presto.
2. J.Haydn – Benedictus z „Kleine Orgelmesse”
W opracowaniu na sopran, flet i basso continuo
3. J.Haydn – Koncert D-dur cz. II w opracowaniu na flet , wiolonczelę i pozytyw
4. W.A.Mozart – Agnus Dei z „Mszy koronacyjnej”
5. W.A.Mozart – Andante C-dur KV 315 w opracowaniu na flet i basso continuo
6. F.Schubert – Ave Maria

oprac. /kp/

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj