Sezon rowerowy w pełni, dlatego raciborska drogówka przypomina, że każdy właściciel jednośladu ma obowiązek przestrzegać przepisów ruchu drogowego. Jako pełnoprawni użytkownicy dróg, rowerzyści muszą pamiętać, że oprócz przywilejów, mają również obowiązki. Poniżej kilka ważnych zasad, o których warto pamiętać wybierając się na przejażdżkę swoim jednośladem.
Szacunek na drodze powinien być wzajemny, a więc apelujemy również o właściwe zachowanie się kierujących jednośladami wobec pieszych. Jadąc rozpędzonym rowerem możemy wiele złego wyrządzić spacerującym obok nas. Cykliści mają obowiązek poruszać się po jezdni, a tam gdzie jest możliwość – ścieżkami dla rowerzystów. Chodnik pozostawmy pieszym. Ważne by również kierowcy samochodów szanowali cyklistów i nie łamali ich praw. Przypominamy również o odblaskach. Po zmroku w terenie niezabudowanym to obowiązek. Namawiamy jednak do korzystania z nich również w terenie zabudowanym. Tam gdzie widoczność nie jest zbyt dobra z pewnością odblask sprawi, że będziemy bardziej bezpieczniejsi i widziani przez innych użytkowników dróg.
Co mówią przepisy ruchu drogowego na temat problemów, które możemy spotkać w każdym momencie swojej przejażdżki rowerowej?:
- Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić
- Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym
- W razie braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, a jeżeli nie jest to możliwe – z jezdni
- dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę
Kiedy możemy korzystać z chodnika?:
- opiekujemy się kierującym rowerem, jeżeli nie przekroczył 10 lat życia
- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 60 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brak jest wydzielonej drogi dla rowerów
- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła)
Podstawowe wyposażenie naszego roweru:
- z przodu – jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej
- z tyłu – jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające
- co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
(dopuszcza się umieszczenie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej:
na bocznych płaszczyznach kół roweru, z zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne dwa światła: jedno umieszczone na kole przedniej osi, a drugie – na kole tylnej osi; na pedałach roweru)
Mimo, że nie jesteśmy zobowiązani przepisami do używania kasków ochronnych, to policjanci zachęcają do ich używania. Podczas upadku uchronią nas przed uszkodzeniem głowy.
oprac./A/
fot. freeimages.com
Wszystko fajnie, pięknie. Rowerzysta „jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić”. Próbował ktoś kiedyś jechać drogą dla rowerów, która jest wytyczona wzdłuż ul. Opawskiej? Toż to grozi wypadkiem. Mało kto idzie częścią przeznaczoną dla pieszych, 99% ludzi chodzi sobie pasem dla rowerów, a spróbuj zwrócić im na to uwagę, to święte oburzenie…
Najpierw zróbcie porządek z pieszymi, którzy za nic mają sobie podział chodnika, a później egzekwujcie używanie dróg dla rowerów 🙂
Inną sprawą jest to, że większość „dróg rowerowych” niczym nie odróżnia się od chodnika zrobionego z krzywo ułożonych płyt chodnikowych, po którym właściwie nie da się jeździć…
Jak na brzezie jest droga rowerowa a ciuliki ubrani jak kolaze, zapierdzielają droga obok rowerowej patrol policji suszy i nie reaguje.