Niemal 1,4 miliona użytkowników i ponad 22 miliony odsłon, do tego ponad trzy tysiące materiałów – tak w skrócie wyglądał pierwszy tydzień uruchomionego przez Ministerstwo Cyfryzacji portalu gov.pl/zdalnelekcje.
#zostanwdomu i poucz się online – takim hasłem dokładnie tydzień temu Ministerstwo Cyfryzacji zachęcało do wizyty na stronie www.gov.pl/zdalnelekcje. Apelu tego wysłuchało niemal 1,4 miliona Polaków.
Lekcje z internetu
– Idea powstania portalu jest bardzo prosta. To miejsce, w którym nauczyciele, rodzice i uczniowie mogą znaleźć materiały, które świetnie się sprawdzą w trakcie zdalnego nauczania. Ktoś powie: portali z takimi materiałami jest wiele. Być może, ale drugiej takiej strony jak nasza – nie ma – tłumaczy Ministerstwo Cyfryzacji.
Ministerstwo wraz z ekspertami NASK i Ministerstwa Edukacji Narodowej przeczesuje internet w poszukiwaniu najciekawszych i najbardziej atrakcyjnych materiałów edukacyjnych – nie tylko na oficjalnych stronach instytucji oświatowych, ale i na portalach organizacji pozarządowych czy witrynach cyfrowych pasjonatów. Wszystkie materiały umieszczane są w jednym miejscu, żeby nie trzeba było tracić czasu na ich wyszukiwanie.
Materiały są analizowane, dzielone i dopasowane do etapu nauczania i przedmiotu. Ponadto wszystko, co jest publikuje na stronie, układane jest w formę swoistego planu lekcji. Wystarczy wybrać poziom edukacji uczniów czy własnych dzieci, do tego dzień, kliknąć i… gotowe!
– Uruchamiając portal zależało nam na stworzeniu miejsca w internecie, w którym nauczyciele znajdą nie tylko inspiracje, ale i konkretne propozycje tematów i zajęć. Oczywiście pozostawiamy im pełną dowolność w wykorzystaniu proponowanych treści – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Pierwszy tydzień pokazuje, że nasze rozwiązanie przyjęło się – dodaje szef MC.
Miliony na stronie
Portal zmienia się każdego dnia. Stale uzupełniany jest bowiem o nowe materiały. Już dziś można tam znaleźć „plan lekcji” na cały przyszły tydzień.
– Gov.pl/zdalnelekcje to kopalnia wiedzy i najciekawszych, dostępnych w pełni za darmo, materiałów edukacyjnych. Tylko w ubiegłym tygodniu opublikowaliśmy na nim 3103 materiały. Każdego dnia ich przybywa – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Każdego dnia przybywa także użytkowników naszego portalu. Przez ostatnie siedem dni odwiedziło go niemal 1,4 miliona osób, które wygenerowały ponad 22 miliony odsłon strony – dodaje szef MC.
Na stronę nieustająco będą dodawane kolejne tematy i kolejne zasoby.
Aby ułatwić nauczycielom działania także w tym zakresie, pojawił się dla nich poradnik „Nauczycielu, poprowadź lekcje online!”, z którego dowiedzą się m.in., jakie darmowe narzędzia można znaleźć w internecie.
– Wiemy, że nie każdy nauczyciel jest nauczycielem informatyki i nie wszyscy muszą być ekspertami od komunikacji online. Dlatego wspólnie z NASK przygotowaliśmy proste tutoriale, w których krok po kroku tłumaczymy np. jak założyć grupę na portalu społecznościowym czy też jak założyć swój kanał na platformie społecznościowej, a później prowadzić na nim swoje lekcje – tłumaczy MC.
Nie tylko edukacja
– Zdajemy sobie też sprawę, że nie samą nauką żyje człowiek. Dlatego objęliśmy uczniów… grarantanną! – informuje MC.
Grarantanna to – w skrócie – cykl różnego typu aktywności internetowych. Żeby było łatwiej, można je znaleźć w jednym miejscu – na stronie www.grarantanna.pl. Codziennie publikowane są tam kolejne wyzwania, dzięki którym czas w domu minie szybko i aktywnie. Oto tylko kilka przykładów: sesje gier fabularnych online, zagadki logiczne, webinary, streamingi, turnieje i konkursy związane z grami oraz kreatywnym wykorzystaniem internetu. A jeśli są konkursy, to także nagrody.
Grarantanna ma już swoich wiernych fanów – w kilka dni w opublikowanych aktywnościach na www.grarantanna.pl wzięło udział niemal 52 tysiące osób.
oprac. /kp/