– Obecnie nawet w godzinach szczytu na wlotach skrzyżowania ustawiają się kolejki liczące nie więcej niż kilka pojazdów. Geometria ronda wymusza na kierujących zmniejszenie prędkości. Dzięki temu skutki ewentualnych zdarzeń drogowych będą znacznie mniejsze niż w przypadków skrzyżowań tradycyjnych – podkreśla ZDW.
Minął miesiąc od otwarcia dla ruchu ronda na skrzyżowaniu DW 919 i DW 935 w Raciborzu. Sebastian Dworak, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Raciborzu, w rozmowie z Lesławem Kmieciem, naczelnikiem Wydziału Inżynierii Ruchu Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, powiedział, że od czasu dopuszczenia do ruchu zmodernizowanego skrzyżowania nie odnotowano na nim zdarzeń drogowych.
Początkowo kierowcy mieli pewne trudności. Rondo turbinowe wymaga bowiem ustawienia się na odpowiednim pasie ruchu już na wlocie skrzyżowania, w zależności od wybranego kierunku jazdy. Szef raciborskiej drogówki podkreśla, że mimo tych początkowych kłopotów wyraźna jest poprawa płynności ruchu na skrzyżowaniu stanowiącym jeden z kluczowych elementów węzłowych sieci drogowej miasta.
Przed przebudową funkcjonowało tu zwykłe skrzyżowanie skanalizowane, na którym ruch sterowany był sygnalizacją świetlną. W godzinach ruchu szczytowego występowały zakłócenia w płynności ruchu przejawiające się kolejkami pojazdów na trzech wlotach dróg wojewódzkich nr 919 i 935. – Obecnie nawet w godzinach szczytu na wlotach skrzyżowania ustawiają się kolejki liczące nie więcej niż kilka pojazdów. Geometria ronda wymusza na kierujących zmniejszenie prędkości. Dzięki temu skutki ewentualnych zdarzeń drogowych będą znacznie mniejsze niż w przypadków skrzyżowań tradycyjnych – podkreśla ZDW.
W ramach przebudowy skrzyżowania, która była częścią większej inwestycji związanej z przebudową odcinka ul. Bosackiej – DW 935 i przebudowy tej drogi na odcinku od Kanału Ulga do skrzyżowania DW 935 z DW 933 w Rzuchowie, powstało skrzyżowanie o ruchu okrężnym w postaci ronda turbinowego z dodatkowym wydzielonym poza jezdnią ronda pasem ruchu – tzw. „bypassem” – dla relacji od centrum Raciborza w kierunku Rybnika. Koniec tego przedsięwzięcia planowany jest na marzec 2022 r.
oprac. /kp/