Towarzystwo Entuzjastów Kolei chce poprawy transportu publicznego w powiecie wodzisławskim

Fot. MZK

Towarzystwo Entuzjastów Kolei wystosowało petycję w sprawie poprawy transportu w powiecie wodzisławskim. TEK zaczyna od Radlina, Rydułtów, Pszowa i Marklowic. 

Zdaniem TEK dotacje wpłacane na komunikację miejską nie przekładają się na poprawę jej jakości. Napisano o tym w petycji opublikowanej w sieci. – Miasta nasze co roku wpłacają niemałe dotacje na komunikację miejską do jastrzębskiego Międzygminnego Związku Komunikacyjnego, jednak te stale rosnące wydatki nijak nie przyczyniają się do poprawy jakości tej komunikacji. Przeciwnie, z każdym rozkładem jazdy maleje liczba kursów, likwidowane są nawet całe linie, zaś trasy innych są niepotrzebnie wydłużane lub bez powodu omijają ważne miejsca – czytamy w petycji. – Włodarze walczą ze smogiem, ale o sprawny i często kursujący transport zbiorowy, który ograniczyłby ilość samochodów na naszych ulicach, zadbać nie potrafią lub nie chcą. Autobusy pustoszeją, gdyż z tych marnych resztek transportu nie korzysta już nikt, kto nie musi. Wielokrotnie zgłaszane uwagi tych, którym jeszcze na tym zależy, przez MZK są uparcie ignorowane. Po ostatnich eksperymentach trudno nie odnieść wrażenia, że decydenci z MZK celowo i złośliwie czynią komunikację autobusową dla naszych miast jak najmniej użyteczną, przyczyniając się do dezintegracji naszego powiatu – napisano w petycji TEK.

- reklama -

– Nie trzeba zwiększać wydatków na transport zbiorowy, aby zdecydowanie poprawić sytuację. Autobusy łączące najważniejsze miejsca kursują żenująco rzadko wcale nie przez to, że miasta płacą zbyt mało, tylko dlatego że MZK zabiera część kursów z głównych przystanków, aby jeździć nimi naokoło po peryferiach, wśród pól, i tam daremnie przepalać zapłacone kilometry. Malejące wpływy z biletów w coraz mniejszym stopniu pokrywają koszty kursów autobusów, więc stale wzrasta haracz płacony przez nasze miasta za coraz bardziej żenującą komunikację. Nie do końca wiadomo, czy nasi urzędnicy zbyt mało się tym interesują czy nie potrafią wskazać, jak ta komunikacja powinna wyglądać i dlatego pozwalają planistom z biurowca MZK w Jastrzębiu robić to co im się podoba – uważa Towarzystwo Entuzjastów Kolei.

Zdaniem autorów petycji MZK stale pogarsza sieć połączeń autobusowych łączących miasta, „wycinając kursy i wymyślając coraz bardziej absurdalne trasy dla pozostałych oraz uparcie ignorując uwagi strony społecznej”, wobec czego apelują oni do włodarzy miast o naprawę komunikacji miejskiej poprzez natychmiastowe doprowadzenie do m.in. następujących zmian:
1) Przywrócenie przystanków przy dworcu kolejowym w Wodzisławiu dla linii 201 i 202,
2) Przywrócenie trasy linii 203 w Radlinie na ul. Korfantego zamiast Mariackiej,
3) Przywrócenie trasy linii 207 w Radlinie na ul. Mariacką zamiast Korfantego i z centrum Marklowic prosto do Wodzisławia zamiast przez pola.

– W razie dalszego blokowania tych zmian przez decydentów z jastrzębskiego MZK żądamy wystąpienia naszych miast z tego tworu i organizacji komunikacji we własnym zakresie lub powierzenia tego zadania powiatowi wodzisławskiemu i w oparciu o szeroki dialog ze społeczeństwem – czytamy w petycji, pod którą podpisał się zarząd TEK. Szczegóły zmian opisano w dokumencie „Optymalizacja linii komunikacji miejskiej MZK na terenie powiatu wodzisławskiego”. Jego treść poniżej.

/list do redakcji oprac. c/

- reklama -

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here