Kraków aktualnie jest na etapie przygotowywania scenariuszy, na jakich zasadach i które pojazdy, z jakimi normami euro będą mogły wjeżdżać do SCT.
W Krakowie pod koniec 2022 r. zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu – narzędzie regulacji jazdy samochodem w wybranych obszarach miasta. Takie strefy funkcjonują aktualnie w ponad 250 miastach w Europie, co przełożyło się na realną poprawę jakości powietrza.
SCT nie wprowadza zakazu wjazdu dla samochodów jak Strefa Ograniczonego Ruchu, a jedynie określa, jaką ilość zanieczyszczeń pojazdy mogą emitować. Oznacza to zazwyczaj, że do strefy nie można wjechać kilkunastoletnim dieslem wyrzucającym czarny dym z rury wydechowej.
Badania w 2019 r. pokazały, że 12% aut emituje aż połowę wszystkich zanieczyszczeń samochodowych – to kilkunastoletnie lub starsze diesle.