Choć przykłady z innych krajów pokazują, że SCT mają znaczący, pozytywny wpływ na jakość życia, Polacy wciąż są wobec nich sceptyczni.
Strefa czystego transportu to obszar, do którego nie mogą wjeżdżać samochody z silnikiem spalinowym, niespełniające określonych norm emisji spalin. W Europie Zachodniej obowiązują już od wielu lat i jak pokazują badania, korzystnie wpływają na jakość powietrza i zdrowie mieszkańców.
Jako pierwszy kraj w Europie SCT wprowadziła Szwecja w 1996 r. Z kolei 23 listopada 2022 r. Rada Miasta Krakowa zatwierdziła pierwszą w tej części Europy SCT, która swoim zasięgiem obejmie prawie całe miasto. W pierwszym etapie, który ma zacząć obowiązywać od lipca 2024 r., ograniczenie będzie dotyczyć samochodów benzynowych, które nie spełniają normy Euro 1 (rok produkcji minimum 1992), a w przypadku samochodów z silnikiem Diesla – minimum normy Euro 2.