Przedsiębiorcy uzasadniają, że znaczącym powodem do podwyżek jest inflacja oraz to, „że tak robią inni”.
Ponad połowa mikro, małych i średnich firm zapowiada, że w tym roku podwyższy ceny swoim klientom. Zdaniem połowy badanych firm ich dostawcy podnoszą ceny nie tylko dlatego, że muszą, ale by więcej zarobić. Drogi gaz i energię jako przyczynę zmian cen przywołuje 43% sektora MŚP, a 50% mówi o rosnących kosztach pracy. Z kolei dla 51% przedsiębiorstw podstawą wzrostu cen są drożejące komponenty, a dla ponad połowy powodem podwyżek jest inflacja.
Prof. Waldemar Rogowski ocenia, że presja inflacyjna może okazać się zbyt silna. – Światełkiem w tunelu jest jednak fakt, że lutowy poziom inflacji ma stanowić jej szczyt, a w kolejnych miesiącach powinien rozpocząć się proces dezinflacji, czyli zmniejszenia dynamiki wzrostu cen – prognozuje.