Jeśli zepsuje się sprzęt na gwarancji, producent będzie zobowiązany do jego naprawy. Po wygaśnięciu gwarancji producenci będą musieli reperować sprzęty przez okres 5-10 lat.
Niedawne badanie Eurobarometr wykazało, że 77% Europejczyków czuje się odpowiedzialnymi za ograniczenie zmian klimatu. Tymczasem przedwcześnie wyrzucane sprzęty to 35 mln dodatkowych ton odpadów rocznie w UE. Po latach rozmów i negocjacji Komisja Europejska przedstawiła pierwsze unijne przepisy o naprawie towarów. Mają one zagwarantować konsumentom prawo do naprawy urządzeń, także po upływie gwarancji, oraz zobowiązać producentów do takiego projektowania sprzętów, żeby były one możliwe i łatwe do naprawienia.
Obecnie większość wadliwych urządzeń trafia na śmietnik zamiast do naprawy. Jeśli urządzenie się zepsuje jeszcze na gwarancji, konsumenci zwykle wolą je wymienić na nowy produkt niż oddać do bezpłatnej naprawy, z kolei po okresie gwarancyjnym wiele osób nie decyduje się na naprawę.