Prąd z OZE dla kolei ma być produkowany m.in. na farmach wiatrowych i fotowoltaicznych powstających w pobliżu linii kolejowych.
Kolej to ekologiczny, najmniej emisyjny środek transportu – odpowiada za jedynie 0,4% całkowitych emisji CO2 generowanych przez transport w Europie. W przeliczeniu na pasażera pociągi produkują trzykrotnie mniej dwutlenku węgla niż samochody i osiem razy mniej niż samoloty. To również jedyny środek transportu, który od 1990 r. zmniejszył ogólną emisję spalin, m.in. dzięki modernizacji lokomotyw, które z roku na rok są coraz bardziej przyjazne środowisku. Jednocześnie kolej jest jednym z największych w skali kraju konsumentów energii elektrycznej – szacuje się, że zużywa ok. 1–2% całości konsumowanej energii. Wzrost cen energii i rosnący nacisk na ograniczanie emisji powodują, że branża musi myśleć o przechodzeniu na odnawialne źródła energii.