W Krzyżanowicach obyły się kolejne zajęcia w ramach Uniwersytetu Dziecięcego. Jakie ma to znaczenie dla ekologii?
Studenci Krzyżanowickiego Uniwersytetu Dziecięcego rozpoczęli ferie od… solidnej dawki nauki. Zajęcia pt. „Gazowy zawrót głowy”miały na celu przekazanie dzieciom podstawowych informacji na temat właściwości dwutlenku węgla, tlenu, wodoru, helu i azotu. Nikt jednak nie marudził, że chemia jest nuda i trudna, a zdobywana wiedza jest nie potrzebna. Wręcz przeciwnie, sympatyczni animatorzy przygotowali ciekawe eksperymenty, które ułatwiły słuchaczom zrozumienie omawianych zagadnień i pozwoliły im wcielić się w rolę naukowców.
Jakie jednak korzyści mogą wyniknąć z takich zajęć dla stanu naszego środowiska? Na pierwszy rzut oka atrakcyjne zajęcia są przede wszystkim ciekawą formą spędzenia czasu, a także mogą zachęcić najmłodszych do pogłębiania swojej wiedzy zarówno podczas lekcji w szkole, jak i samodzielnie, ale … co dalej?
W ostatnim czasie w mediach, samorządach, szkołach i domach wiele mówi się na temat smogu i niskiej emisji. Jedni narzekają, że nie ma czym oddychać, inni przestrzegają przed długotrwałymi konsekwencjami wdychania zatrutego powietrza, jeszcze inni proponują mniej lub bardziej sensowne sposoby walki z tym zjawiskiem lub rozkładają ręce mówiąc, że bez inwestycji i wsparcia najbiedniejszych mieszkańców nic nie da się zrobić… Jednak mało kto potrafiłby wyjaśnić, czym właściwie jest smog, skąd się bierze i jak konkretnie wpływa na stan naszego zdrowia i środowiska przyrodniczego. Czasem nawet trudno nam zrozumieć wypowiedzi ekspertów, którzy próbują nam przekazać cząstkę swojej wiedzy.
Z drugiej strony – przyzwyczajenia dorosłych są często tak silne, że żadne przestrogi czy zakazy nie są w stanie skłonić ich do zmiany postępowania.
I tu właśnie do akcji wkraczają…dzieci i młodzież. Po pierwsze, ich ciekawość świata umożliwia im stosunkowo szybkie przyswajanie nowych wiadomości, które w przyszłości mogą zaowocować rozwojem kariery naukowej, ale przede wszystkim – przyczynią się do lepszego rozumienia zjawisk, które bezpośrednio wpływają na jakość życia i stan przyrody. A trudno przecież świadomie podejmować działania proekologiczne bez zrozumienia podstawowych procesów zachodzących w otaczającym nas świecie – zarówno naturalnych, jak i tych, do których przyczynia się człowiek.
Po drugie zaś, dzieci mają ogromny wpływ na postępowanie swoich rodziców i krewnych. Chyba każdy znak kogoś, kto np. rzucił palenie ze względu na dobro dziecka lub zaczął wraz z nim uprawiać sport. Właśnie z tego powodu wiele inicjatyw, chociażby na rzecz poprawy jakości powietrza w naszym regionie, obejmuje działania adresowane do najmłodszych mieszkańców. Przykładem mogą być konkursy plastyczne zorganizowane w Rydułtowach i Godowie w ramach projektu: „Gmina bez smoga” czy akcje zaplanowane przez organizatorów subregionalnego projektu „Gmina z (dobrą) energią”. Wszelkie konkursy, festyny, warsztaty i pokazy eksperymentów mają więc ogromne znaczenie – nie tylko dla ich uczestników.
Krzyżanowicki Uniwersytet Dziecięcy powstał w październiku 2015 roku z inicjatywy Grzegorza Utrackiego, wójta gminy oraz Władz Wyższej Szkoły Humanitas. Jego głównym sponsorem jest GAZ-SYSTEM S.A.
„Treści zawarte w publikacji nie stanowią oficjalnego stanowiska organów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach”.
————————————————
Zobacz również inne materiały o tematyce ekologicznej na:
/kc/
fot. krzyzanowice.pl