Budowa Zbiornika Racibórz Dolny oficjalnie zakończona [ZDJĘCIA]

zbiornik raciborz dolny
Zbiornik Racibórz

W czerwcu zostały zrealizowane ostatnie prace wykończeniowe przy zbiorniku w Raciborzu. Instalacja została zaprojektowana jako polder, czyli suchy obiekt, który będzie wypełniany wyłącznie w przypadku powodzi.

Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk, Prezes Wód Polskich Przemysław Daca oraz przedstawiciele rządu RP, władz samorządowych, Banku Światowego, głównego wykonawcy – firmy Budimex oraz innych organizacji i firm zaangażowanych w budowę obiektu wzięli dziś, 30 czerwca, udział w ceremonii odbioru zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny na Odrze.

- reklama -

– Formalnie ta inwestycja jest zakończona. Nie trzeba wyjaśniać, ile znaczy dla mieszkańców województwa śląskiego, opolskiego i dolnośląskiego, których dotknęła powódź z 1997 i 2010 roku – podkreślił Marek Gróbarczyk. Minister wyjaśnił również, że droga do sfinalizowania budowy zbiornika nie była łatwa, niemniej zobowiązanie społeczne, związane ze zwiększeniem bezpieczeństwa powodziowego blisko 2,5 mln mieszkańców, zostało dotrzymane.

Przemysław Daca podczas ceremonii otwarcia zbiornika Racibórz Dolny powiedział, że jest on teraz największą budowlą hydrotechniczną w kraju. Podkreślił, iż Wody Polskie zakończyły budowę tego obiektu, ale obecnie realizują wiele innych ważnych inwestycji przeciwpowodziowych na terenie kraju.

W imieniu samorządowców głos zabrał jako pierwszy burmistrz Kuźni Raciborskiej Paweł Macha, który podziękował inwestorowi i przedstawicielom rządu za zabezpieczenie tą inwestycją mieszkańców gmin znajdujących się poniżej zbiornika: Kuźni Raciborskiej i Bierawy.

Prezydent Raciborza Dariusz Polowy podkreślił, że właśnie zrealizowała się inwestycja, której jeszcze kilka lat temu pomyślnego końca wielu nie dowierzało. Również w kontekście dziś artykułowanych już wprost przez przedstawicieli rządu zapowiedzi przekształcenia zbiornika w zbiornik mokry. – Mam nadzieję, że także pozostałe kwestie, jak żegluga na Odrze, kiedyś się spełnią. Wielkie podziękowanie dla wszystkich, którzy mieli swój wkład w realizację tej inwestycji – powiedział Dariusz Polowy.

Czesław Burek, wójt gminy Lubomia, podkreślił dobrą współpracę samorządowców i rządu w sprawie przesiedlenia mieszkańców wsi Nieboczowy, na której terenie powstał polder. – Trzeba pamiętać, że zbiornik ochronił też 700, osób, które wcześniej tu były osiedlone. Można powiedzieć, że ocalił małą ojczyznę. Zwykle przesiedlenia kojarzą się z krzywdą i traumą, ale tutaj, dzięki współpracy samorządu oraz administracji państwowej gmina Lubomia stała się beneficjentem inwestycji – podkreślił Czesław Burek.

Zebrani podziękowali również wykonawcy prac – firmie Budimex, która zrealizowała prace budowlane.

Zbiornik Racibórz Dolny jest obecnie największym obiektem hydrotechnicznym w Polsce. Jego zadaniem jest zapewnienie ochrony przeciwpowodziowej dla 2,5 mln mieszkańców w aż trzech województwach: śląskim, opolskim i dolnośląskim. Zbiornik ma pojemność 185 mln m3 i jest w stanie zredukować falę powodziową o skali porównywalnej do katastrofalnej fali z 1997 roku. Inwestycja została zrealizowana z funduszy Banku Światowego, środków unijnych, funduszy Banku Rozwoju Rady Europy, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z budżetu państwa.

Instalacja została zaprojektowana jako polder, czyli suchy obiekt, który będzie wypełniany wyłącznie w przypadku powodzi. W momencie nadejścia fali polder będzie piętrzył wodę, zabezpieczając obszar około 600 km² od Raciborza przez Kędzierzyn-Koźle, Brzeg, Opole, Oławę aż po Wrocław. Budowlę przelewowo-spustową wyposażono w sześć zasuw głównych, których praca będzie się odbywała mechanicznie oraz automatycznie. Zbiornik Racibórz Dolny ma powierzchnię 26,3 km² i pomieści 185 mln metrów sześciennych wody, czyli tyle ile zmieściłoby się w 226 Pałacach Kultury. Objętość obiektu będzie się stopniowo powiększać do 300 mln m³ ze względu na wydobywane w czaszy kruszywo. – Zbiornik Racibórz Dolny to największa inwestycja hydrotechniczna w Polsce. Do budowy wykorzystano ponad 6,8 mln ton ziemi, którą pomieściłoby łącznie 130 960 wagonów towarowych. Tak długi pociąg w linii prostej prowadziłby z Raciborza aż do Madrytu – tłumaczy Artur Popko, Wiceprezes Zarządu – Dyrektor Budownictwa Budimex S.A.

fot. UM Racibórz, Wody Polskie
oprac. /kp/

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj