Prof. Genowefa Grabowska, poseł do Parlamentu Europejskiego – zwraca uwagę na nową propozycję Komisji Europejskiej dot. wprowadzenia obowiązujących w całej UE praw ułatwiających konsumentom zakupy przez Internet oraz w punktach sprzedaży.
Już 150 mln obywateli UE – jedna trzecia całej populacji – korzysta z zakupów przez Internet. Z tego 30 milionów kupuje on-line poza granicami swojego kraju, w innych państwach członkowskich UE, wydając średnio 800 euro rocznie.
Proponowana dyrektywa w sprawie praw konsumentów upraszcza cztery obowiązujące w UE dyrektywy, przekształcając je w prawdziwy katalog praw konsumentów. Nowe reguły mają zagwarantować konsumentom m.in. jasną i przejrzystą informację nt. cen i innych kosztów, bez względu na miejsce dokonywania zakupów w UE; wzmocnić ochronę konsumentów na wypadek spóźnienia przesyłki lub jej niedostarczenia; określić prawa konsumentów dotyczące okresu rezygnacji z zakupu; zwrotów zakupionego towaru; zwrotu kosztów; napraw, gwarancji w całej UE. Dyrektywa ta zwiększa również ochronę konsumentów w kluczowych obszarach, w których odnotowano znaczącą liczbę skarg i wykroczeń w ostatnich latach, np. przy agresywnych metodach sprzedaży.
5 przykazań dla kupującego w Internecie:
Z okazji Europejskiego Dnia Konsumenta oraz w związku z rosnącą sprzedażą internetową, powstaniem nowych sklepów internetowych, profesor Grabowska zaprosiła w marcu internautów do zabawy polegającej na opracowaniu 5 PRZYKAZAŃ DLA KUPUJĄCEGO W INTERNECIE.
Rady Letycji Bartodziej z Rudy Śląskiej, uczennicy I klasy Technikum Nr 8 w Zabrzu, zdobywczyni I miejsca w konkursie:
1. Czytaj dokładnie regulaminy sprzedaży, informacje związane z towarem i transakcją.
2. Powinieneś znać wygląd kupowanej rzeczy, sposób użytkowania, jej parametry techniczne i sposób zapłaty.
3. Pamiętaj, że kupując bezpośrednio od przedsiębiorcy, przysługuje Ci prawo do zwrócenia kupionej rzeczy w ciągu 10 dni, natomiast kupując od innego konsumenta- nie ma takiej możliwości.
4. Dowiedz się czy jest możliwość zakupienia tej samej rzeczy, o tych samych parametrach technicznych, w niższej cenie, u innego przedsiębiorcy, bądź konsumenta.
5. Upewnij się trzy razy, czy na pewno forma transakcji i dany towar ci odpowiadają.
/k/