Zgodnie z ustawą wszystkie pojazdy wycofane z eksploatacji powinny trafiać do recyklingu – stwierdza w zgłoszonej interpelacji poseł RP Henryk Siedlaczek.
Przedsiębiorstwa, które tym się zajmują i w sposób bezpieczny dla środowiska podejmują się procesu odzysku i recyklingu powinny z tego tytułu otrzymywać rekompensatę poniesionych kosztów w postaci dopłat do demontażu.
Przepisy wprowadzone w tym zakresie zobowiązują osoby fizyczne do uiszczania opłaty recyklingowej w wysokości 500 zł. Środki te powinny być z kolei rozdysponowane w formie dopłat do demontażu. Właściciele pojazdów nie powinni ponosić żadnych dodatkowych opłat związanych z przyjęciem wraku do takiego warsztatu.
W opinii posła H. Siedlaczka praktyka wygląda zupełnie inaczej, w związku z czym złożył na ręce marszałka sejmu interpelację, w której stwierdza, że zdecydowana część środków trafia na cele nie związane z recyklingiem, a zasadniczą przeszkodą jest to, że wg opinii rządu, jest mała ilość osób ubiegających się ubiegających sie o dopłaty oraz ograniczenia jakie obowiązują w udzielaniu przedsiebiorcom pomocy publicznej.
Wiele przyczyn złożyło się na to, że liczba wniosków malała, jednakże zdecydowanie na przeszkodzie stanął głównie zapis, że przedsiębiorca może otrzymać pomoc w wysokości, która nie może przekroczyć 200 tys. Euro w okresie 3 lat. W wyniku takiej regulacji prawnej, stwierdza poseł, wielu przedsiębiorców ma do dzisiaj poważne problemy finansowe, ponieważ dochody jakie osiągają nie są w stanie zrekompensować inwestycji i poniesionych nakładów w tym zakresie.
Celem wyjaśnienia wątpliwości w tym zakresie poseł H. Siedlaczek zwrócił się do ministra środowiska Macieja Nowickiego z następującymi pytaniami:
– Czy i w jaki sposób podlegają ochronie, recyklerzy, którzy związani są ustawowym obowiązkiem przyjęcia każdego wraku, zagospodarowania wszystkich odpadów z nich pochodzących i uzyskania odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu, pod rygorem utraty zezwolenia na prowadzenia działalności, bez możliwości otrzymania zapłaty za świadczone usługi?
– Jakimi przesłankami kierował się ustawodawca, kwalifikując dopłaty do demontażu do pomocy publicznej de minimis?
– Czy i w jaki sposób resort zamierza zwalczać działalność tzw. szarej strefy w obrocie recyklingowym?
/w/
ciekawa jestem jaką odpowiedź otrzyma Poseł Siedlaczek, mam nadzieję, że portal opublikuje co na ten temat ma do powiedzenia minister środowiska. A tak nawiasem mówiąc, czy rząd bierze pod uwagę to żeby ludziom ułatwić życie a nie jak utrudniać