Załóżmy pewną sytuację!!! Kupujemy nowy, wymarzony, długo oczekiwany nowoczesny aparat fotograficzny, czy też śliczne buty, które przez długi czas spędzały nam sen z powiek lub po prostu kupiliśmy nową zabawkę dla dzieci…
Załóżmy pewną sytuację!!! Kupujemy nowy, wymarzony, długo oczekiwany nowoczesny aparat fotograficzny, czy też śliczne buty, które przez długi czas spędzały nam sen z powiek lub po prostu kupiliśmy nową zabawkę dla dzieci…
Po powrocie do domu okazuje się, że zakupiona rzecz jest uszkodzona!!! I co teraz… Zamiast martwić się, że wyrzuciliśmy pieniądze w przysłowiowe błoto, reklamujemy uszkodzony artykuł !!! Wszelkie napisy w sklepach typu „po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się” można włożyć między bajki. Są to tylko wymysły sprzedawców, czy też właścicieli sklepów lub punktów usługowych. Są wyrazem wyobraźni jak zła czarownica, czy też straszny smok. Zgodnie z obowiązującym prawem sprzedawca musi przyjąć reklamację, gdy towar okazał się wadliwy lub niezgodny z umową.
Z niezgodnością mamy do czynienia, w sytuacji, gdy:
– zakupiony artykuł ma wadę tzn. nie działa jak powinien, jest uszkodzony lub popsuł się krótko po zakupieniu;
– zakupiony artykuł nie ma właściwości lub cech, które powinien mieć, lub nie zgadzają się one z opisem, wzorem albo próbką;
– zakupiony artykuł jest niekompletny, brakuje jednego lub kilku elementów;
– zakupiony artykuł jest nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony;
– w oznakowaniu zakupionego artykułu lub jego reklamie są podane nieprawdziwe informacje.
Taki wadliwy towar można reklamować w ciągu dwóch lat od dnia jego zakupu. Skargę należy składać najlepiej w formie pisemnej, najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od chwili wykrycia usterki. Po upływie tego terminu utracimy przysługujące uprawnienia. Prawo do reklamacji mają również konsumenci w przypadku zakupu rzeczy używanej lub przecenionej (chyba, że sprzedawca zaznaczy, że powodem przeceny jest wada produktu) i w takiej sytuacji termin ten wynosi 1 rok.
Przedsiębiorca, u którego złożyliśmy reklamację ma 14 dni na odniesienie się do naszej skargi. W przypadku braku odpowiedzi w tym terminie uznaje się, że sprzedawca uznał nasze roszczenia. Zwrot pieniędzy za uszkodzony towar przysługuje kiedy sprzedawca uzna reklamację, ale nie jest w stanie spełnić żądania (np. wymiany obuwia na nowe, gdyż w ofercie sklepu nie ma już tego modelu, lub naprawy, gdy jej koszt przekracza wartość towaru). Zwrotu pieniędzy można oczekiwać także w sytuacji gdy żądanie (reklamacja) nie zostanie zrealizowane w określonym terminie (trzy miesiące) lub gdy sprzedawca w ciągu 14 dni od złożenia reklamacji nie przedstawi stanowiska, albo naraża na znaczne niedogodności (mieszkamy w znacznej odległości od sklepu).
W sytuacji gdy nie można uzyskać reklamacji, można skorzystać z pomocy instytucji stworzonych do ochrony praw konsumentów. Oto kilka kroków postępowania:
– porady w Federacji Konsumentów lub u Powiatowego Rzecznika Konsumenta (jego siedziba znajduje się w starostwie powiatowym). Porada jest bezpłatna,
– można zwrócić się do inspekcji handlowej (inspektorat właściwy ze względu na miejsce zakupu towaru lub siedzibę przedsiębiorcy lub gwaranta), – wniosek o rozpatrzenie sprawy przez polubowny sąd konsumencki (znajduje się przy wojewódzkim inspektoracie inspekcji handlowej). Wniosek jest wolny od opłat. Postępowanie przed sądem konsumenckim jest możliwe tylko wtedy, gdy zgodzą się na nie obie strony sporu – kupujący i sprzedawca. Polubowny sąd rozstrzyga sprawy do wartości przedmiotu sporu, która nie przekracza 10 tys. zł. Jego orzeczenie ma taką samą moc jak wyrok sądu powszechnego, od decyzji sądu polubownego nie można się odwołać.
– sąd cywilny.
/w/
/artykuł opracowany we współpracy ze Śląskim Oddziałem InterLex/
Czytaj także: Bezpłatna porada prawna – zadaj pytanie>>