Od Niedzieli Palmowej do niedzieli wielkanocnej trwa w Kościele Katolickim Wielki Tydzień. Triduum Paschalne to najważniejsze trzy dni w tym tygodniu.
Wielki Czwartek rozpoczyna się Mszą św. na pamiątkę ostatniej Wieczerzy Pańskiej Chrystusa z apostołami w wieczerniku. Wtedy też ustanowiony został Przenajświętszy Sakrament kiedy Jezus podnosząc chleb powiedział: „To jest ciało moje a na wino wskazał- to krew moja”. Wtedy też ustanowił Eucharystię i Sakrament Kapłaństwa. W tym dniu księża odprawiają tylko jedną Mszę św. Jest to też święto kapłańskie, na pamiątkę ustanowienia tego sakramentu przez Chrystusa, przed śmiercią na krzyżu. Podczas mszy przed ofiarowaniem milkną organy i dzwony aż do ceremonii Wielkiej Soboty.Po Eucharystii Przenajświętszy sakrament zostaje przeniesiony do tzw. ciemnicy w kościele gdzie wierni biorą udział w adoracji.
W Wielki Czwartek kapłani z całej diecezji do południa spotykają się w katedrze opolskiej na Mszy św. zwanej Krzyżmem, podczas której biskup święci olej służący potem w parafiach przy Chrzcie Świętym i Sakramencie Namaszczenia chorych oraz umierających.
Wielki Piątek kojarzy nam się przede wszystkim z tradycjami Grobów Pańskich. (Fotorelację z Grobów Pańskich parafii w Raciborzu oraz Fotorelację Grobów Pańskich w regionie
Pogrzebień, Lubomia, Nieboczowy, Buków, Krzyżanowice, Tworków, Owsiszcze, Bolesław, Bieńkowice, Kuźnia Raciborskia, Turze ) Do rozpowszechnienia kultu Bożego Grobu przyczynili się zakonnicy zwani bożogrobowcami. Groby Pańskie usytuowane są w różnych miejscach świątyni: w prezbiterium, na ołtarzu głównym,w nawie bocznej lub na środku kościoła. Czasem spotyka się specjalnie wybudowane kaplice boczne lub kamienne groty z figurami zmarłego i złożonego w grobie Chrystusa.
Jednak Boże groby powinne znajdować się w miejscach spokojnych, cichych, pomagających w skupieniu i refleksji rozważać mękę Pańską. W wielu polskich świątyniach Groby Pańskie co roku mają inną oprawę plastyczną, zawierającą często symbolikę wydarzeń historycznych czy też zachowań i wad społecznych.
Liturgia Triduum Paschalnego w Wielki Piątek składa się z liturgii słowa śpiewanego i mówionego w której rozważa się mękę Pańską, całowania krzyża wystawionego przed głównym ołtarzem a po Komunii św. Przenajświętszy Sakrament zostaje przeniesiony w monstrancji do Grobu Pańskiego i tam wystawiony do adoracji. Symbolizuje to złożenie ciała Chrystusa do grobu.W Wielki Piątek nie odprawia się Mszy św.
Od tej pory rozpoczyna się adoracja która w wielu kościołach trwa przez całą noc aż do ceremonii Wielkiej Soboty. Często wartę pełnią przy grobie strażacy lub przedstawiciele innych zawodów. Wielka Sobota jest dniem ciszy, spokoju, zamyślenia i refleksji nad sensem męki Zbawiciela. W tym dniu tradycyjnie wielu rodziców lub opiekunów odwiedza z dziećmi Boże Groby w okolicznych świątyniach. Na Śląsku spotyka się jeszcze zwyczaj obdarowania dzieci słodyczami po wyjściu ze świątyni jako nagrodę Pana Jezusa za całowanie krzyża.
Jest to stara i piękna tradycja , uzmysławiająca dzieciom miłość i dobroć Chrystusa miłosiernego. Wieczorem, podczas uroczystych ceremonii wielkosobotnich odbywa się święcenie ognia, wody i świecy paschalnej.Potem wierni przez całą noc adorują Przenajświętszy Sakrament a grobu pilnują najczęściej strażacy ąz do poranka wielkanocnego kiedy odprawiana jest uroczysta Msza św. resurekcyjna z procesją na cześć zmartwychwstałego Chrystusa.Coraz częściej parafie łączą ceremonie Wielkiej soboty z resurekcjami. W tym roku Wielki tydzień i Wielkanoc obchodzone są w tym samym czasie w Kościele Prawosławnym.
zobacz również:
Fotorelację z Grobów Pańskich parafii w Raciborzu rok 2011
oraz
Fotorelację Grobów Pańskich w regionie:
Pogrzebień, Lubomia, Nieboczowy, Buków, Krzyżanowice, Tworków,
Owsiszcze, Bolesław, Bieńkowice, Kuźnia Raciborskia, Turze rok 2011
Zobacz również:
Zobacz zdjęcia Grobów Bożych z raciborskich parafii rok 2009
Groby Pańskie – Fotorelacja z 2008 roku
Wygnali Jezusa by mieć spokój – Fotorelacja z 2007 roku
Grób Boży – Fotorelacja z 2006 roku
/K.N./
To bardzo dobrze,że tyle ludzi przychodzi święcić pokarmy, ale dlaczego nie widać ich potem w kościele na Mszach św. i nabożeństwach?
Bo to są ci wierni, którzy uznają i praktykują tylko dwa współczesne „sakramenty” : 1) posypanie popiołem i 2) święcenie pokarmów.
Bardzo podoba mi się pomysł zdjęć z kościołow poza Raciborzem. Można zobaczyć jak w onnym rejonie przyozdobione są kościoły