MOTOrady: Jaka rada na niskie odszkodowanie

    Niezależnie od tego czy mieliśmy poważny wypadek czy tylko drobną stłuczkę, odszkodowania wypłacane przez towarzystwa ubezpieczeń za szkody komunikacyjne są zawsze zaniżone.

    Odszkodowanie, nawet jeśli jest płacone z polisy OC sprawcy, często nie wystarcza na profesjonalną naprawę auta. Ubezpieczyciele płacą więcej dopiero po wielu interwencjach. – Zaniżone odszkodowanie, jakie klienci otrzymują od ubezpieczycieli, jest wynikiem braku podstawowej wiedzy z zakresu likwidacji szkód. Pomoc w uzyskaniu pełnego odszkodowania może nam zaoferować profesjonalny warsztat lub instytucje się tym zajmujące – tłumaczy Tomasz Opolony z Auto Centrum Opolony w Raciborzu.

    - reklama -

    Różnica w kosztorysach naprawy sporządzonych przez likwidatora ubezpieczeniowego (oczywiście, najczęściej na niekorzyść klienta) i pracownika warsztatu wynika często z rozbieżności przyjętych stawek za roboczogodzinę. – Każdy zakład ubezpieczeniowy zazwyczaj wypłaca odszkodowania na podstawie średniej stawki obowiązującej w warsztatach w danym regionie, praktyka pokazuje jednak, że średnie stawki w regionie są o wiele wyższe niż te proponowane przez ubezpieczycieli – wyjaśnia Tomasz Opolony.
       

    To co jeszcze powoduje obniżenie odszkodowania to uwzględnianie w kosztorysie naprawy cen części zamiennych zamiast części oryginalnych. Proceder ten jest nagminnie stosowany przez większość firm ubezpieczeniowych w autach starszych niż 3-letnie. – Towarzystwa  tłumaczą się, że biorą pod uwagę wyłącznie zamienniki o jakości oryginału. Niestety, jak pokazuje doświadczenie, elementy zamienne umieszczone w kosztorysach naprawy nie zawsze spełniają te normy. Dodatkowo w przypadku starszych aut ubezpieczyciele chętnie stosują tzw. amortyzację części, czyli procentowe potrącenie wartości nowych elementów. W przypadku likwidacji szkody z OC sprawcy nie musimy się na to godzić – twierdzi Tomasz Opolony. Według wyroku Sądu Najwyższego w przypadku, kiedy w aucie były zamontowane sprawne i oryginalne części, które zostały uszkodzone w wyniku kolizji, poszkodowany ma prawo domagać się, aby do naprawy użyto właśnie takich elementów.

    By uniknąć problemów, najlepiej naprawę powypadkową powierzyć wyspecjalizowanemu    warsztatowi naprawczemu np. w formie rozliczenia bezgotówkowego. Warsztat naprawczy najczęściej sporządza własny kosztorys z uwzględnieniem odpowiedniej jakości części z uwzględnieniem odpowiedniej stawki za roboczogodzinę i z uwzględnieniem wszystkich operacji niezbędnych do przeprowadzenia naprawy powypadkowej.

    /s/

    /Cykl MOTOrady powstaje we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu/

     

     

     

     

     

    - reklama -

    KOMENTARZE

    Proszę wpisać swój komentarz!
    zapoznałem się z regulaminem
    Proszę podać swoje imię tutaj