Niezależnie od tego czy mieliśmy poważny wypadek czy tylko drobną stłuczkę, odszkodowania wypłacane przez towarzystwa ubezpieczeń za szkody komunikacyjne są zawsze zaniżone.
Odszkodowanie, nawet jeśli jest płacone z polisy OC sprawcy, często nie wystarcza na profesjonalną naprawę auta. Ubezpieczyciele płacą więcej dopiero po wielu interwencjach. – Zaniżone odszkodowanie, jakie klienci otrzymują od ubezpieczycieli, jest wynikiem braku podstawowej wiedzy z zakresu likwidacji szkód. Pomoc w uzyskaniu pełnego odszkodowania może nam zaoferować profesjonalny warsztat lub instytucje się tym zajmujące – tłumaczy Tomasz Opolony z Auto Centrum Opolony w Raciborzu.
Różnica w kosztorysach naprawy sporządzonych przez likwidatora ubezpieczeniowego (oczywiście, najczęściej na niekorzyść klienta) i pracownika warsztatu wynika często z rozbieżności przyjętych stawek za roboczogodzinę. – Każdy zakład ubezpieczeniowy zazwyczaj wypłaca odszkodowania na podstawie średniej stawki obowiązującej w warsztatach w danym regionie, praktyka pokazuje jednak, że średnie stawki w regionie są o wiele wyższe niż te proponowane przez ubezpieczycieli – wyjaśnia Tomasz Opolony.
To co jeszcze powoduje obniżenie odszkodowania to uwzględnianie w kosztorysie naprawy cen części zamiennych zamiast części oryginalnych. Proceder ten jest nagminnie stosowany przez większość firm ubezpieczeniowych w autach starszych niż 3-letnie. – Towarzystwa tłumaczą się, że biorą pod uwagę wyłącznie zamienniki o jakości oryginału. Niestety, jak pokazuje doświadczenie, elementy zamienne umieszczone w kosztorysach naprawy nie zawsze spełniają te normy. Dodatkowo w przypadku starszych aut ubezpieczyciele chętnie stosują tzw. amortyzację części, czyli procentowe potrącenie wartości nowych elementów. W przypadku likwidacji szkody z OC sprawcy nie musimy się na to godzić – twierdzi Tomasz Opolony. Według wyroku Sądu Najwyższego w przypadku, kiedy w aucie były zamontowane sprawne i oryginalne części, które zostały uszkodzone w wyniku kolizji, poszkodowany ma prawo domagać się, aby do naprawy użyto właśnie takich elementów.
By uniknąć problemów, najlepiej naprawę powypadkową powierzyć wyspecjalizowanemu warsztatowi naprawczemu np. w formie rozliczenia bezgotówkowego. Warsztat naprawczy najczęściej sporządza własny kosztorys z uwzględnieniem odpowiedniej jakości części z uwzględnieniem odpowiedniej stawki za roboczogodzinę i z uwzględnieniem wszystkich operacji niezbędnych do przeprowadzenia naprawy powypadkowej.
/s/
/Cykl MOTOrady powstaje we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu/