MOTOrady: Jak wybrać i zamontować hak holowniczy?

    Hak holowniczy przydaje się przy remontach, przy wyjazdach na kempingi, do wygodnego transportu rowerów a także wtedy, gdy musimy holować czyjeś auto. Aby spełniał swoje zadania, powinien być odpowiednio dobrany.

    Można wymienić trzy różne rodzaje haków holowniczych, biorąc pod uwagę ich budowę. Najstarszym typem haków holowniczych, są elementy montowane na stałe. Nie można ich zdemontować, dlatego też od dawna nie cieszą się zbyt dużą popularnością. Warto podkreślić dodatkowo, że nie odpowiadają one normom wyznaczonym przez Unię Europejską, przez co są problemy z wjazdem samochodem wyposażonym w taki hak na teren krajów unijnych. Obecnie powszechne zastosowanie mają haki montowane za pomocą kilku śrub oraz haki posiadające system automatycznego wypinania. Specjalny system zapadkowy w hakach automatycznych powoduje, że można od nich odpiąć samą końcówkę haka i to na dodatek w zaledwie kilka sekund. Wszystkie haki demontowane spełniają normy wyznaczone przez Unię Europejską.

    Sam montaż haka nie jest bardzo skomplikowany, ale wymaga czasu. Oprócz niego, należy również zamontować w samochodzie gniazdo elektryczne, a w nowoczesnych samochodach nie jest to prostą sprawą. Najlepiej w takich przypadkach posiłkować dobrej jakości wiązką elektryczną a nie najtańszym zamiennikiem. Przede wszystkim auto wie, kiedy ciągnie przyczepę, w inny sposób steruje wtedy systemami bezpieczeństwa np. ESP. Ponadto instalacja powinna być wyposażona w sterownik, który zapobiegnie spadkom napięcia co może nawet unieruchomić nowsze samochody.  
    Wybierając do swojego samochodu hak holowniczy należy zwrócić uwagę na jego maksymalny udźwig, nazywany na ogółu tonażem. Każdy hak powinien posiadać wyszczególnione zalecenia dotyczące ciężaru, jaki jest on w stanie udźwignąć. Zasadniczo, tonaż haka holowniczego nie powinien przekraczać masy całkowitej pojazdu, do którego jest on zamontowany.

    - reklama -

    Hak holowniczy nie może stanowić zagrożenia dla użytkowników samochodu. W tym celu przyznawane są specjalne certyfikaty PIMot w Warszawie. Na tabliczce znamionowej haka musi być podany producent, data produkcji i co najważniejsze, dopuszczalny tonaż.

    Montaż haka holowniczego odbyć powinien się w wyspecjalizowanym warsztacie.  Mocowanie haka co pewien czas powinno być poddane kontroli, ponieważ po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów może dojść do jego obluzowania. Wówczas jest on nie stabilny i może to doprowadzić do nieszczęścia. Dopuszczalny jest również montaż używanego haka nie może on jednak nosić śladów napraw, być pogięty ani spawany.

    Po zamontowaniu haka należy udać się do stacji diagnostycznej, aby diagnosta sprawdził poprawność montażu oraz sprawność oświetlenia. Bardzo ważna jest także czytelna tabliczka znamionowa z widoczną homologacją. Z zaświadczeniem od diagnosty udajemy się  do Wydziału Komunikacji aby dokonać odpowiedniego wpisu do dowodu rejestracyjnego.

    /Wojciech Gawliczek/

    /Cykl MOTOrady powstaje we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu/

     

    ——————————————————————————————————————–
    Artykuł zaczerpnięto z GazetaInformator.pl nr 142.

    Więcej wiadomości z regionu na portalu GazetaInformator.pl ——————————————————————————————————————– 

    Polecamy również:

    MOTOrady: Wymiana płynu hamulcowego

    Wymiana płynu hamulcowego jest niestety często zaniedbywana przez kierowców. Tymczasem, tylko wymieniany na czas płyn gwarantuje odpowiednie przenoszenie siły hamującej z pedału hamulca na klocki hamulcowe…

    MOTOrady: Dlaczego psuje się koło dwumasowe?

    Jednym z delikatniejszych elementów montowanych w większości współczesnych samochodów z silnikiem diesla jest dwumasowe koło zamachowe.

    MOTOrady: wymiana żarówek w samochodzie

    Wymiana żarówki w samochodzie z pozoru należy do łatwych czynności. Jednak okazuje się, że obecnie w coraz większej liczbie modeli nie jesteśmy w stanie wykonać tej czynności sami i musimy korzystać z pomocy profesjonalnego warsztatu.

    ——————————————————————————————————————– 

    Podziel się informacją lub napisz własny  artykuł na forum.
    Dodaj Temat na:   
    forum.raciborz.com.pl

    Dodaj!

    ——————————————————————————————————————–
    Fot. (mini): al-ko.pl

    - reklama -

    4 KOMENTARZE

    1. Autor nie wie o czym pisze.
      1) Wszystkie haki dą „demontowalne”tylko w niektóych operacja ta wymaga odkręcenia 2 śrub trzymających kule
      2) Nie ma obowiązku posiadania haka „automatycznego” – polecam zapoznanie się z Konwecją Wiedeńską – auto dopuszczone do ruchu w Polsce moze jezdzić w całej Unii.

    KOMENTARZE

    Proszę wpisać swój komentarz!
    zapoznałem się z regulaminem
    Proszę podać swoje imię tutaj