Hak holowniczy przydaje się przy remontach, przy wyjazdach na kempingi, do wygodnego transportu rowerów a także wtedy, gdy musimy holować czyjeś auto. Aby spełniał swoje zadania, powinien być odpowiednio dobrany.
Sam montaż haka nie jest bardzo skomplikowany, ale wymaga czasu. Oprócz niego, należy również zamontować w samochodzie gniazdo elektryczne, a w nowoczesnych samochodach nie jest to prostą sprawą. Najlepiej w takich przypadkach posiłkować dobrej jakości wiązką elektryczną a nie najtańszym zamiennikiem. Przede wszystkim auto wie, kiedy ciągnie przyczepę, w inny sposób steruje wtedy systemami bezpieczeństwa np. ESP. Ponadto instalacja powinna być wyposażona w sterownik, który zapobiegnie spadkom napięcia co może nawet unieruchomić nowsze samochody.
Wybierając do swojego samochodu hak holowniczy należy zwrócić uwagę na jego maksymalny udźwig, nazywany na ogółu tonażem. Każdy hak powinien posiadać wyszczególnione zalecenia dotyczące ciężaru, jaki jest on w stanie udźwignąć. Zasadniczo, tonaż haka holowniczego nie powinien przekraczać masy całkowitej pojazdu, do którego jest on zamontowany.
Hak holowniczy nie może stanowić zagrożenia dla użytkowników samochodu. W tym celu przyznawane są specjalne certyfikaty PIMot w Warszawie. Na tabliczce znamionowej haka musi być podany producent, data produkcji i co najważniejsze, dopuszczalny tonaż.
Montaż haka holowniczego odbyć powinien się w wyspecjalizowanym warsztacie. Mocowanie haka co pewien czas powinno być poddane kontroli, ponieważ po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów może dojść do jego obluzowania. Wówczas jest on nie stabilny i może to doprowadzić do nieszczęścia. Dopuszczalny jest również montaż używanego haka nie może on jednak nosić śladów napraw, być pogięty ani spawany.
Po zamontowaniu haka należy udać się do stacji diagnostycznej, aby diagnosta sprawdził poprawność montażu oraz sprawność oświetlenia. Bardzo ważna jest także czytelna tabliczka znamionowa z widoczną homologacją. Z zaświadczeniem od diagnosty udajemy się do Wydziału Komunikacji aby dokonać odpowiedniego wpisu do dowodu rejestracyjnego.
/Wojciech Gawliczek/
——————————————————————————————————————–
Artykuł zaczerpnięto z GazetaInformator.pl nr 142.
Polecamy również:
MOTOrady: Wymiana płynu hamulcowego
Wymiana płynu hamulcowego jest niestety często zaniedbywana przez kierowców. Tymczasem, tylko wymieniany na czas płyn gwarantuje odpowiednie przenoszenie siły hamującej z pedału hamulca na klocki hamulcowe…
MOTOrady: Dlaczego psuje się koło dwumasowe?
Jednym z delikatniejszych elementów montowanych w większości współczesnych samochodów z silnikiem diesla jest dwumasowe koło zamachowe.
MOTOrady: wymiana żarówek w samochodzie
Wymiana żarówki w samochodzie z pozoru należy do łatwych czynności. Jednak okazuje się, że obecnie w coraz większej liczbie modeli nie jesteśmy w stanie wykonać tej czynności sami i musimy korzystać z pomocy profesjonalnego warsztatu.
——————————————————————————————————————–
Podziel się informacją lub napisz własny artykuł na forum.
Dodaj Temat na:
forum.raciborz.com.pl
——————————————————————————————————————–
Fot. (mini): al-ko.pl
JA kupilem z http://www.euroautohak.pl polecam
UWAGA na firmę euroautohak. Sprzedają badziewie bez homologacji.
Mam certyfikat. Euroautohak jest dystrybutorem hakow Auto-hak od 25 lat. Chyba sie pomyliles z inna firma.
Autor nie wie o czym pisze.
1) Wszystkie haki dą „demontowalne”tylko w niektóych operacja ta wymaga odkręcenia 2 śrub trzymających kule
2) Nie ma obowiązku posiadania haka „automatycznego” – polecam zapoznanie się z Konwecją Wiedeńską – auto dopuszczone do ruchu w Polsce moze jezdzić w całej Unii.