Dolewać denaturatu do benzyny? Lepsze opony zakładamy z przodu czy z tyłu?
Powszechne wśród właścicieli aut opinie dotyczące ich eksploatacji w zimie nie zawsze okazują się prawdziwe. Wiele z nich uległo już przedawnieniu.
„Zimówka” węższa od opony letniej ??
Kilka lat temu producenci faktycznie zalecali by opona zimowa była węższa od opony letniej. Na dzień dzisiejszy zaleca się stosowania standardowego rozmiaru zalecanego dla danego modelu pojazdu – nowoczesne zimówki mają już tak dopracowaną konstrukcję, nawet w szerszych rozmiarach radzą sobie dobrze ze śniegiem, czy błotem pośniegowym.
Lepsze opony na tył czy na przód ??
Jakość ogumienia na przedniej osi ma duży znaczenie np. na drogę hamowania. Mimo to firmy oponiarskie zalecają, że jeśli trzeba używać w aucie ogumienia o różnych stopniu zużycia lub rożnych właściwościach, to lepiej, żeby lepsze gumy znalazły się na tylnej osi. Dzięki temu auto zachowuje się stabilniej w czasie pokonywania zakrętów lub przy gwałtownej zmianie toru jazdy, co w praktyce okazuje się ważniejsze od nieco krótszej drogi hamowania, którą można uzyskać, zakładając lepsze ogumienie z przodu.
Czy można zamontować opony zimowe tylko na jednej osi??
Kiedyś panował mit by montować opony zimowe tylko na napędzającej osi. Nic bardziej mylnego! To może sposób na oszczędność ale i igranie z bezpieczeństwem jazdy za jednym razem. Z takim „zestawem” opon samochód źle hamuje i jeszcze gorzej się prowadzi. Odradzamy ten sposób oszczędności.
Czy dolewać benzyny do oleju napędowego??
Kiedyś panowała opinia, że dolewka benzyny do oleju napędowego poprawia jego odporność na mróz. Czasy jednak się zmieniają „zimowa” mieszanka paliwa jest już bezpieczna i nie wymaga dolewania jakichkolwiek wspomagaczy. Jedynym godnym polecenia dodatkiem podczas bardzo silnych mrozów są tzw. depresatory do diesli (zawarte w nich składniki dodawane są także do paliwa w procesie produkcji zimowego oleju napędowego).
Czy dolać denaturat do benzyny ??
To sposób z czasów gdy na rynku były dostępne paliwa tylko słabej jakości, miały całkiem inny skład niż te, które są w sprzedaży dziś. Dziś w składzie benzyny występuje już domieszka alkoholu i jeszcze większa jego domieszka może tylko silnikowi zaszkodzić. O ile wlanie do baku niewielkiej ilości denaturatu w przypadku starszych konstrukcji przynosi niekiedy oczekiwany skutek, o tyle we współczesnych jeostkach z bezpośrednim wtryskiem paliwa może zaszkodzić. Eksperymenty grożą więc drogą w naprawie awarią układu zasilania!
/Cykl MOTOrady przygotowywany we współpracy z Auto Centrum "Opolony" w Raciborzu"/