PSS-E: Pączki i frytki smażone w dobrym oleju

Jeśli chodzi o kontrole żywności, to największe zastrzeżenia sanepidu budzą produkty przeterminowane. Do przysmaków smażonych nie ma zastrzeżeń. Gorzej z lodami.

 

- reklama -

– W obszarze żywności najczęściej zgłaszaliśmy zastrzeżenia co do artykułów przeterminowanych, przeważnie w obrocie żywnością a nie w zakładach żywienia – relacjonowała Karina Talabska z raciborskiego Sanepidu w trakcie ostatniego posiedzenia powiatowej komisji bezpieczeństwa. Poza tym PSS-E dopatrzyło się częstego przetrzymywania produktów w nieodpowiedniej temperaturze oraz braku higieny w obiektach (szczegóły we fragmencie raportu poniżej).

W 2014 sanepidowi narzucono odgórnie przeprowadzenie kilku akcji. W ich ramach sprawdzano m.in. jakość tłuszczów smażalniczych, żywność dostarczaną bezpośrednio od rolników, czystość wózków i koszyków sklepowych, znakowanie żywności dla dzieci do lat 3 oraz jakość lodów porcjowanych. Nie stwierdzono naruszenia norm jeśli chodzi o tłuszcze, czyli frytki i pączki są smażone w dobrej jakości olejach. Gorzej rzecz jeśli chodzi o lody – na 16 kontroli nałożono 6 mandatów za brak higieny.

 

 

 

 

 

A oto co czytamy w raporcie PSS-E:

Do zakresu działań Sekcji Higieny Żywności należy kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczących:
– warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunków żywienia zbiorowego,
– nadzoru nad jakością zdrowotną żywności,
– warunków zdrowotnych produkcji i obrotu przedmiotami użytku, materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, kosmetykami oraz innymi wyrobami mogącymi mieć wpływ na zdrowie ludzi.

W roku 2014 pod nadzorem PSSE w powiecie raciborskim znajdowało się 1222 obiektów, z których skontrolowano 744. Przeprowadzono w nich 1272 kontroli. Ponadto w ramach kontroli granicznej przeprowadzono 242 kontrole dot. przywożonej lub wywożonej partii towaru.

W wyniku przeprowadzonych kontroli sanitarnych 581 dokumentowano protokołami kontroli sanitarnych z wykorzystaniem arkuszy oceny stanu sanitarnego. 11 obiektów oceniono jako niezgodne z wymaganiami zawartymi w przepisach. Stanowi to 0,9 % w stosunku do wszystkich nadzorowanych obiektów. Najwięcej ocen „niezgodnych” uzyskały:
– zakłady małej gastronomii: 1 – co stanowi 0,1 % wszystkich obiektów (9,1 % spośród złych);
– obiekty obrotu żywnością: 6 – co stanowi 0,5 % wszystkich obiektów (54,5 % spośród złych);
– zakłady produkcyjne: 2 – co stanowi 0,16 % wszystkich obiektów (18,2 % spośród złych)
– obiekty żywienia zborowego otwarte – restauracje: 2 – co stanowi 0,2 % wszystkich obiektów (18,2 % spośród złych).

W ramach sprawowanego nadzoru wydano 126 decyzji administracyjnych celem poprawy stanu sanitarno-higienicznego, w tym 13 decyzji wstrzymania działalności zakładu oraz 13 decyzji nakazujących wycofanie z obrotu środków spożywczych niewłaściwej jakości zdrowotnej. Wobec podmiotów nie realizujących obowiązków wynikających z nałożonych decyzji wszczynano postępowanie egzekucyjne. Wydano 4 tytuły wykonawcze oraz 4 postanowienia o nałożeniu grzywny na łączną sumę 400 zł.
Winnych wykroczeń stwierdzanych w trakcie wykonywania czynności kontrolnych ukarano 172 mandatami na łączną kwotę 25 750 zł.

Do najczęściej stwierdzanych nieprawidłowości należało:
– wprowadzanie do obrotu produktów po upływie terminu przydatności do spożycia bądź daty minimalnej trwałości;
– nieprawidłowe warunki przechowywania artykułów spożywczych (brak ciągłości łańcucha chłodniczego);
– brak czystości i porządku w pomieszczeniach obiektu;
– zły stan techniczny obiektu (m.in. ściany, podłogi, sufity) i wyposażenia;
– brak zabezpieczenia artykułów sprzedawanych luzem przed zanieczyszczeniami zewnętrznymi;
– brak bieżącej ciepłej wody przy umywalkach do mycia rąk oraz przy zlewozmywakach do mycia sprzętu podręcznegoi pomocniczego;
– niewłaściwe oznakowanie artykułów spożywczych sprzedawanych luzem;
– brak monitoringu punktów krytycznych i kontrolnych według procedur systemu HACCP oraz instrukcji GHP;
– brak zapewnienia właściwej dezynfekcji naczyń;
– niewłaściwe postępowanie z odpadami pokonsumpcyjnymi oraz poprodukcyjnymi pochodzenia zwierzęcego;
– brak szkoleń z obowiązujących w obiekcie procedur HACCP;
– prowadzenie działalności bez uzyskania wpisu do rejestru zakładów, poszerzenie działalności bez uzyskania decyzji właściwego PPIS;
– krzyżowanie się dróg czystych z brudnymi (m.in. brak wydzielonego stanowiska mycia i dezynfekcji jaj);
– przeprowadzanie czynności brudnych związanych z obróbką wstępną w pomieszczeniach kuchennych (czystych);
– brak skutecznej dezynfekcji jaj (w tym brak nadzoru nad żywotnością lamp wykorzystywanych w naświetlaczach UV);
– wykorzystywanie do produkcji artykułów spożywczych po upływie terminu przydatności do spożycia bądź daty minimalnej trwałości;
– brak świadomości personelu w zakresie bezpieczeństwa żywności;

 

/ps/

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj