Przegląd wybranych projektów inżynierskich zrealizowanych na kierunku Automatyka i Robotyka w roku akademickim 2014/2015.
Kierunek Automatyka i Robotyka jest jednym z dwóch kierunków inżynierskich, który jest prowadzony w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Raciborzu. Od początku działania kierunku zajęcia prowadzone są z jednej strony przez wykwalifikowaną kadrę a z drugiej strony przez praktyków. Wysokie kompetencje jak i profesjonalizm kadry w takich dziedzinach jak automatyka, pomiary, napędy, sterowanie czy wytwarzanie sprawiają, że studenci zdobywają wiedzę praktyczną i są doskonale przygotowani do pracy zawodowej, jak również do kontynuowania studiów na II stopniu. Kadra dydaktyczna podczas prowadzenia zajęć zwraca szczególną uwagę na fakt, że dzisiejszy świat techniki, a szczególnie automatyka dynamicznie się rozwija i należy ciągle poszerzać swą wiedzę, poszukiwać informacji i nowości technicznych. Studenci na ostatnim roku wykonują projekt inżynierski, w którym łączą wiedzę zdobytą podczas studiów z praktyczną realizacją tematu. Do dnia dzisiejszego 162 osoby uzyskały tytuł zawodowy inżyniera automatyki i robotyki, w tym 68 osób studiowało w formie niestacjonarnej. Projekty inżynierskie aż w 80% to konstrukcja oraz wykonanie stanowisk, urządzeń lub maszyn, a tylko 20% realizowanych tematów to zagadnienia teoretyczne bądź symulacje. Na innych uczelniach politechnicznych proporcje te są odwrotne. Potwierdza to, że kierunek Automatyka i Robotyka PWSZ w Raciborzu już dzisiaj prowadzony jest jako kierunek praktyczny. Chcieliśmy przybliżyć wybrane tematy i cele zrealizowanych projektów w roku akademickim 2014/2015. W niniejszym roku 23 (9 w formie niestacjonarnej) osoby zakończyły studia na naszym kierunku.
- reklama -
W 2015 roku z sukcesem zakończyła studia na kierunku Automatyka i
Robotyka pierwsza kobieta. Pani inż. Monika Kierek, napisała projekt
inżynierski pod opieką dr inż. Wacława Banasia. Celem pracy było
zamodelowanie ruchu robota mobilnego w programie Labview w module
Robotics. Robot poruszał się po dwóch planszach. Pierwsza z nich
to labirynt, natomiast druga to plansza samodzielnie zaprojektowana
w programie graficznym. Zamodelowany ruch robota mobilnego zostanie
przedstawiony za pomocą obrazków i wykresów 2D/3D.
Pan inż. Tomasz Pochopień zrealizował projekt pod opieką dr inż. Piotra Kalusa.
Celem projektu było stworzenie ośmiu stanowisk laboratoryjnych, które
umożliwią wykonywanie ćwiczeń z zakresu programowania w języku C,
to znaczy: napisanie programu w środowisku oprogramowania Keil µVision4,
skompilowanie, wysłanie do mikrokontrolera oraz przetestowanie poprawności
działania na układach rzeczywistych. Do wykonanych stanowisk wymagany jest
dostęp do komputerów klasy PC w celu pisania programów, a następnie
przesłania ich do modułu programatora STM Link V2.
Pan inż. Marcin Władarz pod opieką dr inż. Krzysztofa Simka zaprojektował
oraz zbudował kontroler procesu parowania efuzyjnego. Urządzenie
wykorzystuje algorytm regulacji PID. Zaprojektowany oraz wykonany układ pracuje
w oparciu o 8-bitowy mikrokontroler AVR. Sterowanie przepływem prądu grzałki
jest zrealizowane na bazie tranzystora MOSFET. Jako interfejs pomiędzy
użytkownikiem a urządzeniem służy aplikacja sterująca napisana w języku
Java, pozwalająca kontrolować automatyczne procesy regulacji. Alternatywnie,
w celu umożliwienia kontroli z pominięciem algorytmu PID, wykonano
pilota bezpośrednio sterującego prądem grzałki.
Dr inż. Wacław Banaś był również opiekunem pana inż. Roberta Pastuszko,
którego zadaniem było wykonane generatora efektów dźwiękowych ze sterowanym
mikrokontrolerem. Jak napisał autor dzięki jego generatorowi: „możemy bawić
się dźwiękiem poprzez przesunięcie w czasie, przesunięcie w fazie, zmianą
amplitudy, częstotliwości czy połączenie kilku możliwości. Przykładem
nowoczesnych zastosowań są multi-efekty dźwiękowe mające tyle samo zwolenników
co przeciwników, ale znakomicie przedstawiające
możliwości współczesnej elektroniki.”
Dr inż. Tomasz Czyszpak pomagał podczas realizacji projektu nt. modernizacji
stanowiska do pomiaru naprężeń i odkształceń belki utwierdzonej jednostronnie.
Projekt zrealizował pan inż. Roland Gembalczyk. W celu realizacji projektu
student musiał wykazać się znajomością zagadnień projektowych, problematyki
konstruowania i wykorzystania mostków tensometrycznych
oraz działania oprogramowania NX Nastram, ADT4U – PC.
Pan inż. Sebastian Knapik (opiekun dr inż. Tomasz Czyszpak) zmierzył się
z tematem: Zautomatyzowanie i modernizacja stanowiska laboratoryjnego
do rozpoznawania kształtów wybranych elementów. Automatyzacja
stanowiska polega na zaprojektowaniu i zbudowaniu taśmociągu,
którego zadaniem był transport elementów pod czujniki indukcyjne w celu
rozpoznania ich kształtów. Zatrzymywanie się elementów w odpowiednim
miejscu pod czujnikami rozwiązanie zostało przez zastosowanie czujnika
opto-refleksyjnego (bramka świetlna). Rozpoznawanie kształtu następowało
poprzez wnioskowanie rozmyte zrealizowane w Matlabie.
Pan inż. Szymon Zacharko pod opieką dr inż. Krzysztofa Herbusia wykonał
projekt inżynierski pt.: Projekt przydomowej elektrowni wiatrowej. Celem
pracy było zaprojektowanie oraz przedstawienie symulacji pracy przydomowej
elektrowni wiatrowej o mocy 500W. Przeznaczeniem elektrowni jest
podgrzewanie wody użytkowej. Taka moc urządzenia umożliwi podgrzanie 100 litrów
wody od temperatury 150C do 450C przy maksymalnej
mocy 500W w czasie 7 godzin.
Celem projektu inżynierskiego pana inż. Mateusza Kyrcz (opiekun dr inż. Piotr Kalus)
było stworzenie modelu pralki automatycznej sterowanego za pomocą
sterownika PLC, który umożliwia modyfikacje i udoskonalenia w programie. Projekt
może stanowić doskonałą bazę do działań dydaktycznych i badawczych.
Pan inż. Marek Mika zajął się tematem projekt chwytaka podwójnego
przeznaczonego do robota przemysłowego Kawasaki.
Opiekunem projektu był dr inż. Grzegorz Gołda. W celu realizacji
projektu należało zaprojektować chwytak podwójny w systemie klasy
CAD, wykonanie modelu fizycznego chwytaka podwójnego
oraz napisanie programu sterującego robotem przemysłowym
Kawasaki FS03N w celu symulacji procesu
chwytania i transportu obiektu manipulacji.
Pan inż. Patryk Bugdol zaprojektował i wykonał frezarkę CNC.
Opiekunem projektu był dr hab. inż. Andrzej Baier. Głównymi założeniami
tej pracy było wykonanie funkcjonalnego modelu frezarki CNC
w programie NX6.0, montaż rzeczywistej frezarki
oraz jej konfiguracja z programem Mach3.
Dr inż. Krzysztof Simek był opiekunem projektu realizowanego
przez inż. Grzegorza Damka. Temat projektu to: linia sortowania
wstępnego z czujnikiem koloru. Celem pracy było opracowanie projektu
automatu do sortowania różnokolorowych obiektów jednakowej wielkości,
z wykorzystaniem czujnika koloru i czujników zbliżeniowych. Ponadto
w pracy przedstawiono sposoby detekcji koloru, a także
omówiono wybraną metodę sortowania elementów.
Należy zaznaczyć, że nie są to wszystkie prace, lecz tylko wybrane, obrazujące szerokie zastosowanie automatyki a jednocześnie duże możliwości podjęcia zatrudnienia przez absolwentów w licznych gałęziach przemysłu. W niedalekiej przyszłości kierunek Automatyka i Robotyka zmieni profil na profil praktyczny. Jednakże należy podkreślić, że już dzisiaj duża liczba zajęć jest prowadzona w formie laboratoriów, projektów oraz ćwiczeń. Naszym celem jest podążanie ścieżką dynamicznego rozwoju, stałe podnoszenie kompetencji i poziomu jakości kształcenia. Przyszłością kierunku Automatyka i Robotyka jest pozycja lidera na lokalnym rynku w dziedzinie kształcenia inżynierów. Wierzymy, że dzięki solidnej pracy całej kadry dydaktycznej, rzetelności oraz przede wszystkim dzięki ciężkiej pracy studentów z sukcesem zrealizujemy wszystkie plany.
Tomasz Czyszpak
Dyrektor Instytutu Techniki i Architektury PWSZ Racibórz
/publ.p/
——————————————————————————–
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Raciborzu kształci na kierunkach:
– Automatyka i robotyka
– Architektura
– Administracja
– Bezpieczeństwo państwa
– Edukacja artystyczna
– Filologia
– Pedagogika
– Socjologia
– Wychowanie fizyczne
- reklama -