Na ostatniej sesji miejskiej radny związany ze środowiskami rowerowymi poruszył m.in. temat poruszania się jednośladami wzdłuż Odrostrady oraz dofinansowania inwestycji rowerowych ze środków zewnętrznych.
Interpelacje radnego Leszka Szczasnego złożone na październikowej sesji rady miasta:
Rowery na ulicy Reymonta:
W mojej wrześniowej interpelacji pytałem o ewentualne nowe przejście dla pieszych na ulicy Reymonta. Prezydent zadeklarował skonsultowanie tego z Zarządem Dróg Wojewódzkich. Bardzo proszę o dołączenie do tych konsultacji sprawy jeszcze jednej, a też ważnej, która została mi zgłoszona przez mieszkańców w ostatnim tygodniu. Chodzi mianowicie o problemy rowerzystów w tym miejscu – dziś osoby, którzy chcą od strony ronda dojechać do znajdującego się tam sklepu/serwisu rowerowego, aby zrobić to legalnie mają spore problemy. Jazda po chodniku po stronie straży pożarnej skutkuje mandatami nakładanymi przez policję (vide ostatnia akcja NURD). Owszem na drodze tej obowiązuje ograniczenie do 50km/h, co formalnie rowerzystów nie uprawnia do jazdy po chodniku, niemniej niestety ze względu na dwupasmowy charakter jezdni rzadko który kierowca do tego się stosuje. Jazda rowerem po tej drodze wojewódzkiej jest bardzo niebezpieczna. Czy w przyszłości zarządca drogi przewiduje wprowadzenie tam jakichś realnych utrudnień, które spowolnią ruch samochodowy do wymaganych 50km/h, czy też może planuje dobudowanie ciągu pieszo-rowerowego? Może też miasto chciałoby partycypować w kosztach tego drugiego przedsięwzięcia.
Standardy rowerowe:
W tym miesiącu uczestniczyłem jako reprezentant Raciborskiej Inicjatywy Rowerowej SOFT CITY w spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach. Powołano tam bowiem wojewódzkiego Oficera Rowerowa. Funkcję tę piastuje Aleksander Kopia. Pierwsze spotkanie miało na celu integrację środowisk rowerowych z całego województwa (http://www.slaskie.pl/strona_n.php?jezyk=pl&grupa=10&art=7964). Przy okazji w sytuacjach problematycznych polecam też kontakt z tą osobą. Natomiast moja interpelacja dotyczy przede wszystkim sprawy bardzo istotnej – wprowadzenia w Raciborzu jednolitych standardów przy budowie i oznakowaniu infrastruktury rowerowej. Chciałbym się dowiedzieć, czy w Raciborzu taki jednolity dokument istnieje i czy przy każdorazowej nowej inwestycji w tym obszarze do niego wykonawca jest odsyłany? Podejrzewam, że nie. W związku z tym chciałbym zaproponować skorzystanie z dobrego modelu wypracowanego dla metropolii Silesia. Na wyżej wspomnianym spotkaniu wojewódzki oficer rowerowy zachęcał, żeby śmiało z tego gotowego już i wysokogatunkowego dokumentu korzystać w innych miastach. Można w Urzędzie Marszałkowskim poprosić o wersję drukowaną dokumentu, ale są też wersje elektroniczne ("Metropolia Silesia na rowerach", wrzesień 2015, oprac. red. Bogna Gwoździewicz, Agnieszka Szczepańska-Góra).
Zewnętrzne fundusze rowerowe:
Na tym samym spotkaniu rowerowym w Urzędzie Marszałkowskim jeden z urzędników podsuwał bardzo konkretne rozwiązanie, pomocne przy staraniu się o dofinansowanie na inwestycje rowerowe. Przesyłam skan ze szczegółami w załączniku (Oś Priorytetowa IV – efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna; Zintegrowane Inwestycje Terytorialne; działanie 4.5 niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie; poddziałanie 4.5.2; poziom dofinansowania 85%, budżet naboru 90 856 927,56). Nabór rozpoczął się dwa dni temu, skończy się 30.12.2015. Wymaga wyjaśnienia jedynie dosyć ważny fakt, czy aplikować mogą miasta z subregionu zachodniego, ponieważ nie było w tej sprawie jednomyślności w wystąpieniu urzędnika.
publ. /ps/