Gimnazjum nr 5 z certyfikatem „Szkoły z Klasą 2.0”

Nowy rok szkolny w Gimnazjum nr 5 w Raciborzu rozpoczął się przyznaniem kolejnego certyfikatu. W ubiegłym roku w szkole realizowany był ogólnopolski projekt „Szkoła z Klasą 2.0”. Jego głównym założeniem było zapoznanie nauczycieli i uczniów z modelami aktywnego kształcenia, dzięki którym młody człowiek będzie świadomym i kreatywnym obywatelem współczesnego świata.


Programowi przewodziły dwa hasła. Pierwszy semestr upłynął pod znakiem zadania „Odkrywaj, eksperymentuj, dociekaj”. Nauczyciele geografii, historii i języka polskiego przygotowali lekcje , których podstawą miało być pytanie inspirujące uczniów właśnie do odkrywania i eksperymentowania. „Czy może powstać chmura w butelce, a szron w puszce?”, „Jak wynalazcy XIX wieku dokonali swoich odkryć?”, „Czy interpunkcja jest nam potrzebna?” – tymi „tropami” podążali uczniowie w samodzielnym odkrywaniu i dociekaniu.


Drugi semestr roku szkolnego 2015 / 2016 był czasem realizacji odwróconych lekcji, których głównym założeniem jest nakłonienie ucznia do samodzielnego zdobywania informacji. Innymi słowy – lekcja odwrócona zaczyna się od końca, bo nie od wyłożenia zagadnienia, ale od zadania domowego. Uczniowie sami zgłębiają temat w domu, po to, by w trakcie lekcji doskonalić umiejętności i korygować błędy pod okiem nauczyciela. Ten model kształcenia zyskuje na świecie coraz większą popularność, ponieważ wdraża ucznia do samokształcenia i uświadamia mu, że sam jest odpowiedzialny za proces zdobywania wiedzy. Takie podejście cieszyło się uznaniem wśród uczniów. Dodać należy również, że większość zastosowanych w Gimnazjum nr 5 metod została wyróżniona przez organizatorów programu jako „Dobra praktyka”.


Za realizację zadań odpowiedzialne były nauczycielki: historii i wosu – pani Magdalena Pordzik, geografii – pani Róża Szramek, języka polskiego – pani Beata Mróz – Kajstura oraz koordynator programu – pani Anita Dąbkowska. W program zaangażowani byli jednak wszyscy nauczyciele Gimnazjum nr 5, którzy podczas zajęć realizowali wybrane przez szkołę zadanie dyrektorskie, był nim „TIK – spacer edukacyjny”. Ono również wpisywało się w ideę programu, czyli przygotowanie młodego człowieka do aktywnego funkcjonowania w otaczającej go rzeczywistości i umiejętnego wykorzystania technologii informacyjnej w procesie uczenia się, a w przypadku nauczycieli – w procesie nauczania.

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj