Poznajemy las

    Mgr inż. Bogumiła Bąk
    Moim celem jest podzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, szczególnie z nauczycielami, którzy rozpoczynają karierę zawodową i poszukują materiałów na bazie, których mogą tworzyć nowe lub wykorzystać dostępne. Sama bardzo często korzystam z dostępnych dla nauczycieli źródeł informacji, przyznając w tej kategorii pierwsze miejsce internetowi.


    POZNAJEMY LAS
    scenariusz zajęć terenowych



    ZAŁOŻENIA METODYCZNE


    1.Cele edukacyjne:


    a/ kształcenia:


    wiadomości:


    uczeń


    – zna budowę warstwową lasu


    – zna formy ochrony przyrody w Polsce


    – definiuje terminy: rezerwat, pomnik przyrody, haliofity, geofity


    – wymienia gatunki roślin i zwierząt chronionych w Łężczoku


    zna zasady zachowania się w lesie



    umiejętności:


    uczeń


    kształtuje umiejętność prowadzenia zamierzonych, planowych obserwacji organizmów, zjawisk, procesów


    dokonuje pomiarów, projektowania sposobu oraz przebiegu obserwacji i doświadczeń


    rozpoznaje niektóre gatunki drzew i krzewów oraz roślin zielnych


    kształtuje umiejętność w zakresie komunikowania się, współpracy i działania w grupie


    postrzega wszystkimi zmysłami



    B/ wychowania:


    postawy i przekonania:


    uczeń


    ma świadomość, że las pełni różnorakie funkcje ( ochronne, społeczne,


    produkcyjne


    ma świadomość że należy oszczędnie korzystać z zasobów leśnych


    ma poczucie moralnej i obywatelskiej odpowiedzialności za ochronę lasów



    2. Czas i miejsce:


    Rezerwat Łężczak, wrzesień, październik



    3. środki dydaktyczne:


    W co należy się zaopatrzyć, aby radośnie i pożytecznie spędzić czas?


    w zależności od warunków pogodowych – w odpowiednie obuwie i odzież,


    worek foliowy na odpadki własne, jak i pozostawione przez pseudoturystów,


    lornetkę, aparat fotograficzny,


    taśma miernicza,


    przewodniki i klucze do oznaczania roślin i zwierząt,


    szkicowniki, przybory do pisania i rysowania


    apteczka



    4. Metody pracy:


    praca w grupach jednym frontem, praca indywidualna, obserwacja, ćwiczeniowa




    5. Literatura:



    Studia i materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo – Leśnej; Rogów; Praca zbiorowa pod redakcją K Będkowskiego


    Mitchell A. Przewodnik przyrodniczy Drzewa;


    Szanse i zagrożenia edukacji ekologicznej w terenie; Łódź ;Materiały z seminarium warsztatowego 1999r



    Faza wstępna



    Przygotowanie uczniów do zajęć terenowych w rezerwacie ŁĘŻCZOK


    gromadzą informacje na temat form ochrony przyrody w Polsce


    oraz rezerwatu położonego w pobliżu Raciborza


    powtarzają wiadomości o cechach populacji, definicje: biocenoza,


    ekosystem, łańcuch pokarmowy, różnorodność biologiczna




    Charakterystyka środowiska przyrodniczego.


    Łężczok jest rezerwatem leśno – stawowym znajduje się w granicach Gminy Nędza. Położony jest w dolinie rzeki Odry. Został utworzony 23 01. 1957 roku dla ochrony wielogatunkowego lasu łęgowego i alei zabytkowych drzew zwaną aleją husarską dla upamiętnienia przemarszu wojsk króla Jana III Sobieskiego na odsiecz Wiednia. Należy do największych rezerwatów województwa śląskiego – 408,88 ha i posiada największe zróżnicowanie faunistyczne oraz florystyczne. Lasy rezerwatu Łężczok stanowią obecnie trzy zbiorowiska roślinne:


    – grądy niskie (grab, dąb, klon, lipa, buk, świerk)


    – łęgi (olsza, jesion, czeremcha)


    – olsy (olsza czarna)


    Wody rezerwatu tworzy stare koryto Odry, 5 dużych stawów rybnych, których flora reprezentowana jest przez wyjątkom rzadkie i ciekawe gatunki: salwinię pływającą, kotewkę orzech wodny, grążel żółty, grzybień biały.


    W lasach rezerwatu zamieszkują sarny, lisy, zające. świadkiem dawnych polowań jest barokowy zamek myśliwski zbudowany w 1783 roku.


    Znajdujące się w rezerwacie stawy rybne zostały założone na rozlewiskach Odry przez cystersów z Rud Raciborskich około XIV wieku.

    Obecnie bytuje tu ponad 100 gatunków ptaków a gniazduje około 80 gatunków. W zbiornikach wodnych występują unikalne gatunki roślin. Niepokojącym zjawiskiem jest zanik niektórych gatunków roślin i ptaków. Prawdopodobnie zjawisko to należy kojarzyć ze stale pogarszającym się stanem środowiska naturalnego województwa śląskiego.


    TOK ZAJĘĆ
    KARTA PRACY

    - reklama -


    Mgr inż. Bogumiła Bąk
    – nauczyciel dyplomowany
    Staż pracy 16 lat
    Nauczyciel biologii i ekologii w Gimnazjum nr 2 w Raciborzu oraz w II LO im. A.Mickiewicza w Raciborzu

    - reklama -

    KOMENTARZE

    Please enter your comment!
    zapoznałem się z regulaminem
    Please enter your name here