Zabawa w czytanie

    Mgr Teresa Fijałkowska

    Potwierdziły się nasze założenia, iż stosując różnorodne metody, nie zapominając przy tym o odpowiedniej atmosferze i motywacji, proces nauki czytania może przebiegać sprawnie i przynosić oczekiwane rezultaty. Nie wymaga on żmudnego wprowadzania kolejnych liter alfabetu, pozwala na wykorzystanie dowolnych tekstów.

    Zagadnienie wcześniejszej nauki czytania oraz łącznego traktowania procesów czytania i pisania jest często poruszanym tematem . W oparciu o zdobytą wiedzę i własne doświadczenie doszłam do wniosku , że naukę czytania należy rozpocząć wcześniej niż w „zerówce ” oraz , że czytanie powinno być powiązane z pisaniem , gdyż są to procesy nierozłączne . Pragnę zaproponować ciekawe działania edukacyjne , które wykorzystują indywidualne możliwości dzieci oraz ich aktywność w spontanicznym uczeniu się czytania i pisania . Nasz program oparty jest na działach programowych wychowania przedszkolnego ujętych w bloki tematyczne . pozwala on na dostosowanie nauczania do indywidualnych możliwości dzieci . W naszej pracy wykorzystuję elementy metod takich osób jak I . Majchrzak , M . Bogdanowicz , E . Kujawy i M . Kurzyny . Moje działania edukacyjne podzieliłam na dwa etapy . Pierwszy obejmował dzieci pięcioletnie , w pracy z którymi opierałam się na elementach metody dobrego startu M . Bogdanowicz oraz propozycjach autorstwa I . Majchrzak , która poprzez wprowadzenie dzieci w świat liter w oparciu o własne imię dostarcza im wiele przyjemności . Dałam dzieciom do dyspozycji pełny alfabet , nie uczyły się liter tylko się nimi bawiły . Ich aktywność i umiejętności zauważalne w trakcie zabaw świadczyły tym , w jakim stopniu opanowały materiał . Działania edukacyjne drugiego etapu obejmował dzieci sześcioletnie i stanowił doskonalenie techniki czytania . Przez cały czas nauki rozwijałam zainteresowanie dziecka samodzielnym czytaniem oraz korzystanie z książek jako źródła informacji. Dzieci w dalszym ciągu miały do dyspozycji wizytówki z imionami, ale rozszerzyłam ofertę zestawów słowno-obrazkowych , organizowałam pierwsze sesje czytania. Na tym etapie pracy z dziećmi korzystałam także z elementów metody 18 struktur wyrazowych E. Kujawy i M. Kurzyny. Są to zestawy ćwiczeń rozwijających i usprawniających szczególnie przydatne dzieciom, które mają trudności z opanowania czytania. W tej metodzie kolejność poznawania wyrazów podporządkowana została zasadzie stopniowania trudności, czyli przechodzenia od wyrazów najłatwiejszych do najtrudniejszych. Prezentowana metoda opiera się na analizie sylabowej wyrazów w powiązaniu z ich budową literową. Aby dziecko miało jaśniejszy obraz tego jak zbudowane są konkretne wyrazy posługiwałam się kolorem zielonym i czarnym. Zastosowałam również metodę dobrego startu jako wspomagającą naukę czytania i pisania pod tytułem „Piosenki na literki”. Uważam, że potwierdziły się moje założenia, iż stosując różnorodne metody , nie zapominając przy tym o odpowiedniej atmosferze i motywacji, proces nauki czytania może przebiegać sprawnie i przynosić oczekiwane rezultaty. Wyzwala chęci do pisania i czytania ,daje dzieciom dużo radości a nauczycielowi wiele satysfakcji wiele satysfakcji.


    - reklama -

    KOMENTARZE

    Proszę wpisać swój komentarz!
    zapoznałem się z regulaminem
    Proszę podać swoje imię tutaj