Jeśli nie chcesz tyć

Poważni lekarze prowadzący badania nad otyłością sprecyzowali kilka podstawowych zasad pomagających utrzymać osobom zdrowym wagę w normie.

Twierdzą oni między innymi, że najważniejsze jest odróżnienie uczucia głodu od łakomstwa. Głód odczuwamy wtedy, gdy w układzie pokarmowym zakończył się proces trawienia i żołądek jest pusty. Wówczas powinniśmy sięgnąć po jedzenie. Istnieje jednak łakomstwo, nieodparta chęć zjedzenia czegoś, co wygląda niezwykle apetycznie, kusi aromatem, chociaż nie odczuwamy łaknienia. Obserwacje wykazują, że osoby szczupłe jedzą tylko wtedy, gdy odczuwają głód. Łatwiej będzie dbać o wygląd i wagę, jeśli uświadomimy sobie że:


  • nie należy walczyć z głodem, lecz z łakomstwem;
  • delektować się każdym kęsem, a nie tylko zaspokajać głód;
  • niech każdy posiłek będzie ucztą dla ciała i ducha, jedzmy powoli, wygodnie siedząc;
  • odkrywajmy smak potraw, ograniczmy pikantne ostre przyprawy na rzecz świeżych ziół;
  • przy stosowaniu diet rekompensujemy rozdrażnienie i zły humor jakimś miłym zakupem (ale nie jedzeniem!);
  • nie szukajmy usprawiedliwienia dla naszej nadwagi, to nie tusza jest dziedziczna, tylko skłonność do niej, i od nas zależy, czy ją pokonamy;
  • pijmy dużo wody mineralnej, w chwilach głodu sięgajmy po owoce lub warzywa.

Jeśli chcesz utrzymać wagę, którą "wypracowałaś" latem, nie musisz wcale szukać specjalnych diet, spróbuj zmienić niektóre przyzwyczajenia. Idealną sylwetkę gwarantuje zachowanie równowagi między spożyciem a wydatkowaniem energii. Zachwianie tych proporcji powoduje nadwagę i otyłość. Przy siedzącej pracy i spokojnym trybie życia kobieta z tendencją do nadwagi powinna dostarczać organizmowi 1800 – 2000 kcal dziennie. Każde nie wydatkowane 100 kcal (pół małej kajzerki bez żadnych dodatków, 1 duże jabłko – 20 dag, 2 dag czekolady, 2 sztuki ptasiego mleczka), daje przyrost ciała: dzienny – 15 g , miesięczny – 450 g , roczny – ok. 5.5 kg. Warto więc zastanowić się nad każdym kęsem.


  • po drodze do domu nie kupuj niczego do jedzenia, nawet gdy jesteś bardzo głodna (żadnych zapiekanek, lodów).
  • nie jedz łapczywie, na stojąco, wszystkiego, co masz pod ręką. Przygotuj na jednym talerzu cały posiłek, siądź wygodnie i poświęć całą uwagę jedzeniu (bez oglądania telewizji, czytania).
  • nie popijaj w trakcie jedzenia.
  • nie musisz zjeść wszystkiego, dlatego że się zmarnuje. Lepiej pozostawić niż przytyć.
  • nie wykorzystuj cudzej gościnności i swojego łakomstwa na różnych uroczystościach. Nawet gdy coś jest niezwykle pyszne, naucz się odmawiać.
  • przyprawy stosuj z umiarem, pikantne zaostrzają apetyt.
  • gdy czujesz nieodpartą chęć zjedzenia czegoś, obierz marchewkę i schrup ją.
  • absolutnie wyklucz jedzenie wieczorem przed pójściem spać.

- reklama -

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here