Szkoda, że to 1kwietnia. Może należałoby rozważyć wprowadzenie do komunikacji nie tramwaju a trolejbusu? Przecież w partnerskiej Opawie
trolejbusy obsługują z powodzeniem linie miejskie.
O dziwo zaczynają jeździć po Opawie polskie trolejbusu i autobusy marki Solaris.
Niestety raciborska rzeczywistość jest jaka jest. Przychodzi nam jeździć starymi zdezelowanymi Jelczami a polityka komunikacyjna Przedsiębiorstwa Komunalnego jest taka, że kupuje stare, używane autobusy zastępując nimi jeszcze starsze własne Jelcze. Jak widać nikomu nie zależy, by postarać się dotacje czy to unijne, czy z funduszy ochrony środowiska na zakup nowoczesnych autobusów. Nie namawiam do wymiany całego taboru ale rocznie powinno się kupować ok. 2 – 3 nowych autobusów. Niestety nowy autobus miejski o przyzwoitym standardzie kosztuje 10-krotnie więcej niż te co kupuje PK – należy się liczyć z wydatkiem od 300 do 500 a nawet 600 tysięcy złotych ale jest to dobra inwestycja na co najmniej 15 lat. Przecież w Polsce są produkowane pojazdy nie odbiegające od światowych standardów. I nie muszą to być autobusy wielkości znanych nam z naszych ulic 12-to metrowych Jelczy czy też takich firm jak Mercedes, Volvo, Scania czy Neoplan. Możemy zaobserwować, że jedynie w szczycie komunikacyjnym są one w pełni wykorzystane. W Raciborzu wystarczyły by dla komunikacji miejskiej autobusy 8 – 10 metrowe, które mniej zużywają paliwa i są bardziej ekologiczne, spełniają normy Euro2 lub Euro3.
A oto kilka przykładów:
SolarisU10
JelczM101I
Autosan_A1010M3
Man223