Odporność u dzieci jesienią i zimą

Czas jesiennych deszczy i chłodów oraz zimowych zamieci jest zawsze szczególnie trudnym okresem w życiu dzieci. Jak wykazały wieloośrodkowe badania naukowe w Europie i USA, najlepsze samopoczucie fizyczne i psychiczne zapewnia dzieciom i dorosłym temperatura 20 – 22 stopni Celsjusza przy wilgotności względnej powietrza 50% i ruchu powietrza 10 cm/sek. Niestety, wiele dodatkowych, niedocenianych wcześniej czynników, działających w okresie jesienno-zimowym powoduje złe samopoczucie oraz osłabia prawidłowe funkcjonowanie naturalnych mechanizmów obronnych u dzieci.Należą do nich m.in.:
– długotrwałe przebywanie w suchych pomieszczeniach z niską wilgotnością powietrza, zaopatrywanych przez systemy centralnego ogrzewania (wysuszanie górnych dróg oddechowych); – krótki dzień (krótkotrwała ekspozycja na słońce i zmniejszenie naturalnej syntezy witaminy D) oraz gwałtowne zmiany pogody, w tym szybko zmieniające się wartości ciśnienia atmosferycznego (bóle głowy, zaburzenia nastroju, stany depresyjne);
– zbyt ciepłe (przegrzanie) lub niewystarczające (oziębienie) ubieranie dzieci w okresie jesienno-zimowych spacerów i wyjść do szkoły (zaburzenia wewnętrznej równowagi ustroju przy niewystarczających zdolnościach do termoregulacji u dzieci);
– brak odpowiedniego wietrzenia pomieszczeń (zwiększenie stężenia drobnoustrojów w pomieszczeniach i przez to zwiększenie się ilości infekcji).
Innym ważnym czynnikiem osłabiającym w okresie jesienno – zimowym naturalną odporność u dzieci i przez to zwiększającym zapadalność np. na infekcje górnych dróg oddechowych jest dieta, która w tym okresie staje się uboższa w świeże owoce i warzywa – naturalne źródło witamin. Organizm człowieka jest w stanie samodzielnie wytwarzać pewne ilości: witaminy B12, biotyny, witaminy D, witaminy K i folianów. Większość pozostałych witamin musi być jednak dostarczana z pożywieniem. Nie ma produktu spożywczego, który byłby źródłem wszystkich witamin. Jedynym sposobem ich dostarczania jest urozmaicona dieta albo wykorzystywanie suplementów np. w postaci preparatów wielowitaminowych. Poniżej przypominamy dobowe zapotrzebowanie na poszczególne rodzaje witamin w różnych przedziałach wiekowych u dzieci a także główne, naturalne źródła tych niezbędnych składników w naszej diecie, (raport „Żywienie-Witaminy-Zdrowie”, wrzesień 2003).

skvar


- reklama -

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here