Ostatnia Sesja Rady Powiatu zdominowana została przez uchwały dotyczące nauczycieli… Jedna z nich dotyczyła wspierania doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Powiat Raciborski jako organ prowadzący dla swych placówek, przeznacza corocznie środki finansowe na finansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz doradztwo metodyczne.
Nadmienić należy, że podczas podziału środków uwzględnia się kilka czynników: potrzeby uzupełniania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych zgłaszane przez nauczycieli, zadania związane z wdrażaniem reformy edukacyjnej oraz zadania związane z realizacją polityki oświatowej państwa.
Ze środków które, na ten cel powiat przeznacza 20 procent pokrywa organizację doradztwa metodycznego dla nauczycieli czy podróży służbowych doradców metodycznych, 35 procent – organizację szkoleń, seminariów oraz konferencji szkoleniowych dla nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze; przygotowywanie materiałów szkoleniowych i informacyjnych; organizację warsztatów metodycznych i przedmiotowych oraz innych form doskonalenia zawodowego wynikających z potrzeb edukacyjnych; organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki; szkolenie rad pedagogicznych, 30 procent „idzie” na opłaty za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli, 15 procent na opłaty za kursy kwalifikacyjne i doskonalące, seminaria oraz inne formy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli skierowanych przez dyrektora szkoły lub placówki, koszty przejazdów oraz zakwaterowania i wyżywienia nauczycieli, którzy na podstawie skierowania udzielonego przez dyrektora szkoły lub placówki uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego, a w szczególności uzupełniają lub podnoszą kwalifikacje.
O przyznanie refundacji czesnego mogą ubiegać się nauczyciele, którzy studiują w państwowych i niepaństwowych szkołach wyższych kształcących dla potrzeb szkolnictwa oraz w kolegiach nauczycielskich.
Jeśli zaś chodzi o pierwszeństwo w ubieganiu się o refundację czesnego mają nauczyciele studiujący w cyklu studiów uzupełniających magisterskich i licencjackich w celu zdobywania kwalifikacji niezbędnych do zatrudnienia w szkole lub placówce lub ci, którzy przekwalifikowali się – zdobywając kwalifikacje do nauczania drugiego przedmiotu zgodnie z potrzebami placówki.
Pamiętać jednak należy, że przyznanie dopłaty do czesnego może obejmować maksymalnie 4 semestry i nie może być wyższa niż 500 zł.
Kolejną uchwała jaką radni zatwierdzili dotyczyła przyznawania nagród Starosty Raciborskiego dla nauczycieli szkół i placówek oświatowych.
Aby otrzymać należy w placówce pracować co najmniej rok.
Nagrodę mogą otrzymać dyrektorzy i nauczyciele uzyskujący znaczące efekty w funkcjonowaniu placówki – osiąganie bardzo dobrych wyników nauczania i wychowania oraz licznego udziału uczniów w konkursach, olimpiadach i zawodach międzyszkolnych, regionalnych i wojewódzkich, bardzo dobrej organizacji pracy szkoły, placówki oświatowej, umiejętnego gospodarowania środkami finansowymi, inicjowania różnorodnych działań rady pedagogicznej służących podnoszeniu jakości pracy szkoły, placówki oświatowej, organizowania pomocy dla młodych nauczycieli w celu ich prawidłowej adaptacji zawodowej, współpracy ze środowiskiem szkoły, placówki oświatowej w celu pozyskania sponsorów świadczących usługi materialne na rzecz kierowanej placówki, współpracy z organem prowadzącym,
Zaś nauczyciel otrzyma nagrodę gdy osiąga dobre wyniki w nauczaniu potwierdzone zakwalifikowaniem uczniów do udziału w zawodach II stopnia (okręgowych) lub III stopnia (centralnych) ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych, zajęciem przez uczniów (zespół uczniów) I _ III miejsca w konkursach, zawodach, przeglądach i festiwalach powiatowych, wojewódzkich i ogólnopolskich, podejmuje działalność innowacyjną w zakresie wdrażania nowatorskich metod nauczania i wychowania, opracowywania autorskich programów i publikacji, posiada udokumentowane osiągnięcia w pracy z uczniami uzdolnionymi lub z uczniami mającymi trudności w nauce, przygotowuje i wzorowo organizuje uroczystości szkolne lub środowiskowe, prowadzi znaczącą działalność wychowawczą w klasie lub w szkole, w szczególności przez organizowanie wycieczek, udział uczniów w spektaklach teatralnych, koncertach i wystawach, organizuje imprezy kulturalne, sportowe, rekreacyjne i wypoczynkowe, osiąga dobre wyniki w pracy resocjalizacyjnej z uczniami, aktywnie uczestniczy w pracach organizacji, działających na rzecz dzieci i młodzieży.
/SaM/