Chroń wzrok

Kolejna godzina pracy przy komputerze.
Odczuwasz napięcie pleców, coraz trudniej skoncentrować uwagę, literki rozmywają
się, a oczy pieką, jakby drażnił je piasek pod powiekami…
Przypomina ci się wszystko, co słyszałeś o szkodliwości pracy przy komputerze i myślisz, że warto byłoby pójść do okulisty i zacząć nosić okulary, lub te, które już masz, zmienić na mocniejsze.
Czy tak być musi?
Czy można potraktować komputer nie jak przyczynę pogorszenia widzenia, ale jako narzędzie, dzięki któremu możemy ćwiczyć wzrok? Doktor Bates był pierwszym okulistą, który przeprowadził naukowe badania, jak naturalnymi metodami przywrócić ostrość widzenia u osób z dysfunkcją wzroku. Wskazywały one też, w jaki sposób wady wzroku mogą powstawać i/lub powiększać się pod wpływem codziennych stresów. Jednym z odkryć, jakich dokonał, było spostrzeżenie, że u tej samej osoby zmienia się ostrość widzenia – od dobrej do złej i na odwrót, w zależności od jej fizycznego i emocjonalnego stanu. Udowodnił również, że te problemy mogą być korygowane poprzez właściwe nawyki patrzenia.

"Komputer i wzrok" – autorski program Siergieja Litwinowa od 10 lat propagującego w Polsce metodę korekcji wad wzroku poprzez ćwiczenia, jest kompleksowym treningiem i zestawem zasad, których przestrzeganie pozwala nie tylko nie tracić wzroku, lecz także wykorzystać komputer jako przyrząd do ćwiczeń.

Jak wpływa komputer na wzrok
W warunkach naturalnych mamy do czynienia ze światłem odbitym i zdecydowanie mniej intensywnym niż przy komputerze. Oczy nie są przyzwyczajone do patrzenia wprost na źródło promieniowania i w dodatku o niezmiennym natężeniu, podczas gdy w przyrodzie stale występują wahania intensywności światła. Przy komputerze koncentrujemy wzrok na niewielkim polu widzenia i praktycznie oczy znajdują się cały czas w jednej pozycji. Ograniczamy korzystanie z peryferyjnego pola widzenia, a stała odległość od komputera obniża naszą zdolność akomodacji. Osłabia to mięśnie sterujące pracę oczu, które pozostają w przykurczu – tracą elastyczność i siłę. Co stanie się po kilku tygodniach ze zdrową ręką włożoną w gips? Nikt z nas nie zaryzykowałby takiego eksperymentu, a tymczasem oczy spokojnie unieruchamiamy i dziwimy się, że odmawiają posłuszeństwa…

Lepiej widzieć
Tymczasem wystarczy wprowadzić kilka podstawowych zasad, by zapewnić komfort oczom. Często przenoś spojrzenie z przedmiotów bliskich na oddalone – ćwicz akomodację:
a.. jeśli to możliwe ustaw monitor tak, by w peryferyjnym polu widzenia było okno, przez które wyglądając możesz zmieniać odległość widzenia i intensywność naświetlania siatkówki oka – wykorzystuj na to każdą chwilę, gdy ściągasz pocztę czy otwiera się program. Jeśli nie ma okna – możesz zastąpić je lustrem, w którym będzie odbijała się przestrzeń;
b.. przy każdej okazji zawieszaj spojrzenie na przedmiotach znajdujących się na horyzoncie – patrzenie w dal odpręża oczy;
c.. patrz jak najdalej w różnych kierunkach, do góry, na dół, w lewo i prawo i po skosie – rozciągaj mięśnie sterujące pracą oczu.
d.. mrugaj i oddychaj głęboko i miarowo – przy wzmożonej pracy oczu znacznie wzrasta zapotrzebowanie na tlen, a im bardziej się angażujemy w to co robimy, tym bardziej nieświadomie naprężamy mięśnie twarzy i barków.
e.. uśmiechaj się często. Uśmiech pozwala rozluźnić mięśnie twarzy i małe mięśnie wokół oczu. Dzięki niemu nie będziesz też pracy odbierał jak przymus, lecz przyjemność;
f.. pokręć głową odprężając mięśnie karku i ramion, rozluźnij szczęki, weź kilka głębokich oddechów;
g.. jeśli możesz, otwórz okno, zaczerpnij powietrza, przeciągnij się, poziewaj (ziewanie wspaniale relaksuje);
h.. rozmasuj mięśnie twarzy, a zwłaszcza małe mięśnie wokół oczu; i.. nachyl się kilkakrotnie, opuszczając głowę niżej poziomu serca – to pomoże utrzymać w dobrej kondycji naczynia krwionośne oczu.

Odpoczynek od światła
Zmieniaj intensywność oświetlenia: Naświetlaj oczy i dawaj im odpoczynek w całkowitej ciemności robiąc Palming. Jest to podstawowa technika relaksacji oczu i nawet stosowanie tylko jej daje zauważalne efekty. Palming polega na zasłanianiu oczu miseczkami ze skrzyżowanych dłoni tak, by żaden promień światła nie docierał do oczu. Komórki światłoczułe siatkówki oka potrzebują około 30 minut, by wygasło pobudzenie bodźcami świetlnymi. Myślenie o czerni i relaksacji zredukuje ten czas do kilku minut, a poczujesz się odprężony i wypoczęty. Po Palmingu, nawet jeśli masz wadę wzroku, twoje oczy będą widziały ostrzej i wyraźniej niż przedtem. Palming dobrze jest poprzedzić solaryzacją, czyli naświetlaniem oczu przez zamknięte powieki. Wydawać by się mogło, że skoro oko jest cały czas forsowane światłem przez promieniowanie monitora, to naświetlanie już nie jest potrzebne, ale oko potrzebuje mocnego światła.

Podstaw na 2-3 minuty zamknięte powieki promieniom słońca (najlepiej przy otwartym oknie), albo żarówki o mocy 150 W i lekko pokołysz się z boku na bok . Zobacz, jak zmieni się wrażenie czerni w Palmingu po takim naświetlaniu. A przy okazji oko będzie poszerzało zdolność adaptacji do silnego światła.

a.. kiedy tylko jest to możliwe choćby przez parę minut dawaj oczom odpocząć w pełnej ciemności – rób Palming;
b.. używaj dodatkowych źródeł światła w czasie pracy przy komputerze i zmieniaj ich położenie co jakiś czas – gdy czytasz w skupieniu – włączaj lampę przy biurku, pracując twórczo lub przemyśliwując ogólne tematy – włączaj światło górne, rozproszone;
c.. dobre efekty daje ustawianie migocšcej świecy, spoglądając na którą dostarczysz naturalnej wibracji oczom;
d.. postaw na monitorze piramidkę wyścieloną wewnątrz czarnym aksamitem i spoglądając w jej wnętrze, pozwól oczom skorzystać z dobrodziejstwa patrzenia na czerń, obniżającą pobudzenie komórek światłoczułych;
e.. co 20 – 30 minut (a na pewno raz na godzinę) rób małš przerwę patrząc na przemian to na płomień świecy – to na czerń piramidki.

Kiedy widzisz lepiej?
Oko najlepiej widzi, gdy istnieją zmienne warunki – ruch, kontrast, wielkość oglądanych przedmiotów, zmienność kształtów…
a.. w czasie pracy na komputerze stosuj różne wielkości czcionek. Tylko oko odprężone jest w stanie czytać drobny druk i posługiwanie się małymi literkami jest bardzo dobrym ćwiczeniem. Kiedy jednak oczy sš już zmęczone powiększ czcionkę, by usunąć dyskomfort; ,br>b.. zmieniaj kontrast i intensywność tła na monitorze w zależności od intensywności oświetlenia w pokoju – w dzień bardziej kontrastowo, przy słabym oświetleniu – ustawiaj szare lub zielonkawe tło i zmniejszaj kontrast, żeby nie przeciążać oczu;
c.. spoglądaj czasem na kwiaty w pokoju obrysowujšc wzrokiem kształty liści;
d.. unikaj bałaganu na biurku – to powoduje podwyższone napięcie psychiczne;
e.. siadaj tak, żeby za twoimi plecami nikt nie chodził – to rozprasza i stresuje.

Odpoczywać w pracy?
Ogólnie zasady prawidłowego patrzenia można określić tak: zaczynaj odpoczywać zanim się zmęczysz, rób wszystko, co daje oczom odprężenie, zmieniaj warunki funkcjonowania oczu od bardzo intensywnego światła do całkowitej ciemności, traktuj komputer jak jedno z ćwiczeń. Nasz organizm potrafi osišgnšć wiele – należy stworzyć mu do tego warunki. Dobrym przykładem jest historia Meira Schneidera z USA – urodził się niewidomy, skończył szkołę posługując się brajlem, dzięki treningom wypracował "cud" – ma prawo jazdy, widzi i prowadzi auto bez okularów.

(źródło: epacjent.pl)
/skvar/

- reklama -

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here