Jubileusz dużego formatu

Tęgi emeryt z byłego NRD o nazwisku Schultze odkrywa korzenie bluesa w Ameryce, Tobiasz kręci film o bracie i zauważa, że pomiędzy jego dziewczyną a bratem coś iskrzy, Dan przyjeżdża z San Francisco do Hamburga, żeby odkryć historię swoich dziadków Wolf.
Między innymi o tym opowiadały filmy podczas piątego już przeglądu kina niemieckiego w Polsce, w tym w Raciborzu.

Obok takich miast jak Katowice, Gdańsk czy Wrocław niewielki Racibórz zajmuje całkiem przyzwoite miejsce. Na 8 tys.widzów w całej Polsce odwiedziło przeszło 800 osób kino Przemko w ciągu całego tygodnia kina niemieckiego.

Niektórym przypadł film „Brat snu” do gustu z powodu ciekawej historii i wspaniałych dźwięków i efektów. Część publiczności spodobała się muzyka grupy Hansen Band w filmie „Bez piosenek o miłości”, który otworzył tegoroczny przegląd kina. Absurdalne sytuacje w filmie „Schultze gets the blues” przyprawiały salę o gromki śmiech. Między innymi codzienne gwizdanie i wołanie trójki przyjaciół o podniesienie szlabanu na przejściu kolejowym, który był ręcznie podnoszony przez młodego studenta. W ten sposób próbował on zrobić im na złość, ponieważ nic innego nie miał tak naprawdę do roboty.


Otwarcie kina. Od lewej: Blasius Hanchuch: DFK, Christian Lehmann: Ifa, Anna Kosińska: redakcja radiowa Mittendrin, Łukasz Kocur: Mittendrin

Przed seansem

Mały poczęstunek przed filmem

- reklama -

Filmy lektorowane były w języku polskim, wstęp każdorazowo był bezpłatny.
Podczas zakończenia kina w piątek odbyło się losowanie nagród oraz krótkie podsumowanie kina.

Projekt ten realizowany jest co roku przez ifa, redakcję radiową Mittendrin, DFK oraz kino Przemko.
Organizatorzy już teraz zapraszają na 6. przegląd kina niemieckiego w przyszłym roku.

/Anna Kosińska/

- reklama -

186 KOMENTARZE

  1. Arteksie powiedz jakie tam w Rybniku macie zakorkowane miasto dzięki tym waszym hipermarketom, bo zaczynaliście budować dom od dachu. Najpierw obiekty handlowe później infrastruktura drogowa. Znam wielu pracujących rybniczan, którzy tracą 1,5 h dziennie na dojazdy i przyjazdy z pracy.

  2. Co do argumentu, że Kupcy ostrzą sobie zęby na miejsca w galerii handlowej w centrum handlowym pod Oborą, to prosze zobaczyć, ilu kupców z Rybnika jest najemcami powierzchni w galerii Focus Park. Słownie: zero. Pisze o tym bezpłatna gazeta Kurier regionalny. Raciborscy kupcy zdają sobie sprawę, że nie mają żadnych szans, aby wynająć powierzchnię handlową – karty zostały juz dawno podzielone między dużymi potentatami. Podobnie jest z dostawami z raciborskiej mleczarni i browaru. Mrzonka. No chyba

  3. że mleko we foliii i twaróg na których sie nie zarabia. Więc A-F nie mydl tu ludziom oczu, jeżeli nie znasz mechanizmów rządzących handlem, zwłaszcza tym wielkopowierzchniowym

  4. Niemam ochoty nic tutaj mydlić ale poczekamy na otwarcie Kamienioka i sprawdzę kto się tam ulokował w galerii. To samo jest Arteksie w Tychach – tam także funkcjonują hipermarkety a sklepy na mieście czy na osiedlach całkiem dobrze się mają (nawet sam musiałem stać w kolejce do takiego sklepiku po pieczarki)Nawet koło hipermarketu są tam sklepy z asortymentem takim jaki można znaleźć w molochu. Ciekawe dlaczego tam kupcy nie protestowali a dzisiaj nadal funkcjonują ( na jednym osiedlu znalazłem

  5. …kilkadziesiąt sklepów a nawet opłacało się tam jeszcze postawić tam nowy dom handlowy)?. Niech sobie na to odpowiedzą raciborscy kupcy, ekolodzy i oko-lodzy.

  6. Drogowcu, masz rację Rybnik jest co raz bardziej zakorkowanym miastem. Nie do końca jestem przekonany, że winę za to ponoszą markety. Np. w kier. Wodzisławia nie ma ani jednego marketu a korki i tak się tworzą. Myślę, że wiąże się to z niedoinwestowaniem dróg (tak jak piszesz) ale i nadmiernym obciążeniem tranzytem, inwestycjami które obecnie komplikują jeszcze bardziej ruch (2 potężne budowy w centrum, budowa kanalizacji, budowa 2 hipermarketów). Warto też zwrócić uwagę, że ilość

  7. zarejestrowanych pojazdów w R-ku przekroczyła już 65 tys. Myślę, że Rybnik musi postawić w najbliższych latach na jakieś inne alternatywy w tym włączenie w ten program komunikacji szynowej. Myślę, że najbliższe lata do otwarcia nowych obwodnic będą dla Rybnika bardzo ciężkie… Yeti ma rację, że lokalni kupcy nie mają wielkich szans na umieszczenie swoich sklepów w galeriach przy czym we współpracy z miastem mają budować nowoczesną halę targową, a Ci ze sklepów w centrum zyskają być może

  8. więcej klientów ze względu na Fokusa i Plazę przez które przemieszczac się będą z pewnością tłumy. Być może afery z kamieniokiem by nie było gdyby władze miasta przekazały pod budowę hipermarketu jakiś inny teren. Szansą ożywienia centrum Raciborza z pewnością jest też przebudowa Dworca PKP w jakąś odstrzałową galerię handl. Słyszałem, że PKP chce miastu ten obiekt przekazać za darmo!

  9. Ciekaw jestem jak to się skończy z tym naszym dworcem PKP. PKP teraz chce wyremontować kilka dworców w Polsce ( w tym w Kędzierzynie Koźlu) a Raciborski???. Jeśli faktycznie w PKP są skłonni oddać obiekt miastu za długi to może wreszcie przestanie on szpecić swoim potopowym wyglądem przyjezdnych. Miasto jeśli się zastanowi to może mieć wiele korzyści z takiego obiektu w takim miejscu. Pożyjemy zobaczymy.

  10. Może wyraziłem się nieprecyzyjnie. PKP chce oddać 90% dworców samorządom. Rozliczeń między PKP a miastem nie znam. Mimo wszystko zawsze lepiej tę blaszaną bryłę zagospodaruje miasto z jakimś dobrym inwestorem niż nieherlawe PKP. W Kędzierzynie PKP zostawiło sobie dworzec i nawet zapowiedzieli, że w tym roku przejdzie remont kapitalny. W Wodzisławiu i Żorach dworce przejdą do samorządow, a w Rybniku PKP sobie dworzec zostawi – nie wiem czy to dobrze czy nie.

  11. Mieć dworzec w mieście powiatowym a do tego może z 2 szynobusy a wreszcie ludzie pomyślą, że warto przemieszczać się koleją. No i zasadniczo dogodne godziny przyjazdów i odjazdów z okolicznych miejscowości gdzie by docierały szynobusy. Jednak warto by tutaj do tego przyłączył się powiat raciborski, głubczycki, kędzierzyński, rybnicki i wodzisławski. Tylko niech nie ustala kursów Kowalewski!!!

  12. A-F zapomniałem odpowiedzieć gdzie to czytałem. W dość fachowej kolejowej prasie była lista 70 dworców rentownych które PKP chce sobie zostawić. Reszta pójdzie do samorządów i to jeszcze w tym roku. Na liście nie było Raciborza.

  13. Czyli to też nic pewnego. Chyba będzie lepiej jak PKP zrobi listę obiektów, których chce się pozbyć by gminy miały tę pewność, że kolej już nie ma ochoty ich utrzymywać a można w tym czasie z głową je zagospodarować na inne cele lub zwyczajnie wyremontować. Pewności nie mamy, że PKP chce się raciborskiego dworca pozbyć ani też nie mamy pewności, że go chce np na przyszły rok wyremontować. Jeśli PKP przygotuje taką listę to już będzie wiadomo na czym miasto stoi i co z tym fantem za wczasu zrobić

  14. Ech, zostawiam was BIEDNE warzywka w tej naszej PIĘKNEJ raciborskiej diurze i jade sobie do Włoch na święta. Dobrze jest być w tym czasie bliżej tego chrześcjiańskiego folkloru. W I dzień pewnie pójdę zobaczyć, wystąpienie „białego” (a wy tylko w TV:D) A potem do czwartku sycylia lub sardynia. A wy biedaczki kombinujcie, co tu zrobić, aby wam było lepiej. Mnie jest super. bużka BIEDNE warzywka

  15. gadajcie sobie, gadajcie, bo pies który duzo szczeka nie gryzie. Z waszego gadania i tak nic nie wyjdzie, a wojnar i zrobi co bedzie chcial, a jesienia glupi raciborzanie znowu wybiora tego traktorzyste z głubczyckiego PGR-u i znowu kolejne lata to miasto straci i juz sie nigdy nie podniesie. Za kilkadziesiat lat bedzie juz miastem- widmem i tak sie to skonczy ten wasz rozwoj i kretynskie inwestycje bez pokrycia i wizji. W imie zalatwienia doraznych celow ambicjonalnych i materialnych.

  16. po ostatnim komentarzu Oka widać jak na dłoni jakie ma podejście do innych (warzywka) jak i transmisji uroczystości z udziałem Ojca Świętego („wystąpienie białego”). I kto to mówi???- zwolennik LPRu. Żałosna transparencja głupoty.

  17. A-F co do dworca to nie bądź takim malkontentem. PKP zupełnie zmieniło stosunek do swoich nieruchomości. Po raz pierwszy od 15 lat ogłosili program rewitalizacji dworców itd. Na 99% wiem, że dworzec w Raciborzu będzie przekazany samorządowi. Wierz mi. Ciekaw jestem co z nim miasto zrobi. Może np. załatwić jakiegoś inwestora który go przebuduje na jakąś galerię handlową. Może też go zburzyć i postawić coś porządniejszego od nowa ale już wyżej aby w razie powodzi nie zatopiło budynku.

  18. To będzie dworzec „na palach”:))). Nie jsetem malkontentem tylko to musi być pewne „na zicher”. Tylko swoją drogą czy miasto będzie wiedziało co z tym zrobić ( bo włodarze i radni raczej z tego nie słyną).

  19. A jednak, musiał się odgryźć, może jednak to wrzywka szczekają a jako że świadomości nie posiadają, to nie wiedzą wcale że szczekają. Może chwila refleksji i ukojenia w religijnym ukontentowaniu sprowadzi na ziemię.

  20. Z okazji Świąt Męki Pańskiej i Zmartwychwstania: życzę wszystkim czytelnikom i komentatorom tego portalu i Forum – dużo zdrowia, spokoju, duchowych bogactw, wspaniałych chwil spędzonych z bliskimi i wiele bożych łask ( i na przyszłość rozwijającego się Raciborza:)).

  21. Poświątecznie donoszę, że w świąteczną sobotę widziałem randego F biegającego po minimalu z aparatem. Samego faktu robienia zdjęć nie zauważyłem, ale na zakupach nie był. Pewnie będzie pisał artykuł o bezbożnikach kupujących w wielkiej sieci towary w wielką sobotę 🙂 Amen.

  22. a coś ty asdf taki nadgorliwy? czyżbyś nie wiedział, że kapusie to najgorszy rodzaj ludzi? Bycie donosicielem to ryzykowne zajęcie. Pewnie wiesz – a jak nie wiesz, to się dowiedz – co z kapusiami i konfidentami robią w więzieniu. Tak, tak zdejmują z dupy sim-locka, albo jak wolisz cwelują. Więc lepiej już nic nie donoś, no chyba że już ci sie simlock znudził…

  23. asdf, a dlaczego ty mnie od razu zaczynasz z jakimś „okiem” kojarzyć? i nie wyzywaj mnie od pedałów. może jestem kobietą :] Bo jakbyś nie zauważył, „ucho” nie ma formy żeńskiej. a homofobem nie jestem. Nie boję się ani pedałów ani lesbijek. Ja się nimi po prostu brzydzę.

  24. w wwielki czwartek buszowałem w Rybniku – Dawno nie odwiedzałem tego miasta. Sklepy jakieś stare, ale rynek ustrojony świątecznie na ludowo w palmy wielkanocne. Super pomysł i od razu poczuło sie przedświąteczny nastrój. U nas w Raciborzu pustka, jka gdyby nigdy nic się nie stało. Jak zwykle szkoda pewnie kasy.

  25. Na to trzeba mieć kasę. Rybnik nie żałuje na ozdoby czy zieleń ale to już jest pewnego rodzaju tradycja. Prawie każdy skwer, zieleniec czy park przechodzi wiosną spore porządki. Myślę tak sobie drogi ja, że jakby Osuchowski ozdobił miasto to wielu Raciborzan by narzekało, że wydano pieniądze nie na to co trzeba… I koło się zamyka.

  26. Wybijcie sobie z głowy przejęcie dworca PKP przez miasto i uruchomienie szynobusów.Za póżno. Część trakcji i dworców jest zdewastowana.Kto będzie jeżdził tymi pociągami skoro przed likwidacją linii przed kilkoma laty były już nierentowne. Mam wrażenie , że Ci którzy snują wizje przejęcia i finansowania linii PKP przez gminy sami nie korzystali by z tych usług. Więc po co ta gadka? Bądżmy realistami. Zanim powiesz i napiszesz zapoznaj się głębiej z problemami a nie gdybaj!

  27. Może Maku nie wiesz ale są też szynobusy czerpiące energię z innych źródeł niż trakcja kolejowa ( przypomnij sobie jakie pociągi jeździły na trasie Racibórz-Głubczyce-Racławice). A konkretnie gdzie widziałeś uszkodzoną trakcję kolejową?

  28. Robisz się mądry a to nie jesteś zbyt kompetentny. Przewozy pasażerskie koleją są nierentowne. Jedne linie bardziej, inne mniej. Autobus szynowy nie jest lekarstwem na wszystko ale znacząco obniża koszty. Kilka miesięcy temu przywrócono ruch kolejowy z Kluczbordo do Opola (zawieszony w tym samym roku co R-rz – Głubczyce). Ludzie zasztrumowali pociąg tak, że w pociągach z Kluczborka panuje tłok! Dla władz samorządowych województwa kolej jest sporą alternatywą zarówno na ogromny przyrost aut i

  29. korki ale również na wypadek sporych wahań cen paliwa czy nawet kryzysu paliwowego o jakim się mówi, że moze za jakieś 10 lat mieć miejsce. Linia na Głubczyce jest nadal przejezdna ze wzgl. na poc. towarowe. Władze powiatu raciborskiego i całego subregionu powinne zabiegać u marszałka województwa o rewitalizację połączeń pasażerskich bo wbrew pozorom to ma przyszłość. Z resztą to nie jest mój wymysł lecz tendencja zachodnia. Hiszpania, Francja czy Niemcy otwierają na nowo linie nieczynne od lat.

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here