Raciborskie Ośrodki Szkolenia Kierowców od pewnego czasu prowadząc kursy, wprowadziły w zakres szkolenia ekonomiczny i ekologiczny styl kierowania pojazdami, czyli tzw eco driving.
Eco driving coraz bardziej zyskuje na popularności z kilku powodów: ogranicza zużycie paliwa, a zarazem zmniejsza emisję szkodliwych produktów spalania do atmosfery, ogranicza hałas, stres i zmniejsza ryzyko wypadków samochodowych.
W OSK przyszli kierowcy, a także ci którzy chcą doskonalić technikę jazdy, poznają w teorii i praktyce zasady eco drivingu. Jest on szczególnie korzystny dla właścicieli firm flotowych, w których świadomość zatrudnianych kierowców wykorzystujących auto jako narzędzie pracy, przynosi konkretną kumulację korzyści.
Firmy prowadzące szkolenia kierowców podają wskazówki do jazdy w stylu eco:
– jeździć na najwyższym możliwym biegu i na najniższych możliwych obrotach zależnie od mocy silnika i ukształtowania terenu;
– włączać wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obrotów/min. w silniku benzynowym, a silniku diesla 2000 obrotów/min.;
– jeśli warunki drogowe na to pozwalają, przyspieszać dynamicznie ale nie gwałtownie;
– nie jeździć na luzie (!) – jeżeli planowane jest zatrzymanie lub zwolnienie prędkości, należy toczyć się na biegu, bez naciskania pedału gazu;
– starać się hamować silnikiem i pulsacyjnie, szczególnie zimą (np. na tym samym biegu wjeżdżać pod górę i z niej zjeżdżać);
– uruchamiać silnik bez gazu;
– ruszać od razu, nie rozgrzewać silnika na postoju, nawet zimą najpierw odśnieżyć auto, a dopiero później go uruchomić;
– gasić silnik, jeżeli przewiduje się postój dłuższy niż 30 sekund (np. samochód oczekujący na pasażera pod sklepem);
– wyłączać zbędne odbiorniki prądu i z umiarem używać klimatyzacji;
– unikać zbędnych przyspieszeń i hamowań;
– unikać zbędnego obciążenia;
– ograniczyć opory toczenia (szerokie opony, to większe zużycie paliwa), dbać o właściwe ciśnienie w oponach, sprawdzać je przynajmniej raz w miesiącu;
– ograniczyć opory aerodynamiczne – np. rower na dachu powinien być właściwie umocowany aby nie stwarzał dodatkowego oporu, zbędne są owiewki i inne tzw. zewnętrzne „bajery”, a bagaż, jeżeli to możliwe umieścić w samochodzie, a nie w bagażniku na dachu;
– dbać o właściwy stan techniczny samochodu (silnik, zawieszenie);
– planować podróż – czy naprawdę jest konieczna, optymalna trasa i czy samochód jest najlepszym środkiem transportu. Jeżeli to możliwe, unikać jazdy na odcinkach krótszych niż 4 km, ponieważ na tym dystansie silnik dopiero się rozgrzeje.
Opisany powyżej styl jazdy uczy eliminować złe nawyki i błędy i doskonalić swoje umiejętności w prowadzeniu samochodu, promuje bezpieczny styl jazdy. Podniesiony zostanie tym samym poziom bezpieczeństwa na drogach.
/wgg/